مقالات

ترند آشپزخانه در دهه های گذشته

ترند آشپزخانه در دهه های گذشته به طور قابل توجهی تکامل یافته است که منعکس کننده تغییرات در سبک زندگی، طراحی داخلی و پیشرفت های تکنولوژیکی است. بررسی ترند آشپزخانه در دهه های گذشته می تواند بینش های ارزشمندی را در مورد توسعه فضاهای آشپزخانه ارائه دهد و الهام بخش طراحی مدرن آشپزخانه امروزی باشد. در این مقاله، دلایلی را بررسی خواهیم کرد که چرا باید به ترند آشپزخانه در دهه های گذشته بپردازیم و چگونه آاین ترند ها بر روی فضای آشپزی امروز ما تاثبر مستقیم می گذارند.

هیچ بخشی از خانه شما به اندازه آشپزخانه شما از دهه های گذشته تغییر نکرده است. تغییر آشپزخانه از پخت و پز روی اجاق زغالی به سبک مدرن امروزی تحول یافته است. در این مقاله نگاهی به ترند آشپزخانه در دهه های گذشته و اینکه چگونه فضاهای آشپزی ما دچار تغییر شده است، می‌پردازیم.

ترند آشپزخانه در دهه 20 میلادی

تا اوایل قرن بیستم، آشپزخانه‌هایی که امروزه می‌شناسیم وجود نداشت. زمانی که شیر آب در خانه ها رایج شد، آشپزخانه با تعریف امروزی رواج پیدا کرد. آشپزخانه در این دهه یک تکه کابینت ساده بود که برای ایجاد فضای ذخیره سازی و کار استفاده می‌شد، بنابراین هیچ آشپزخانه‌ای شبیه یکدیگر نبود.

یخچال‌های مدرن وجود نداشتند. در عوض، مردم جعبه‌های یخی داشتند که اساساً کابینت‌های عایق ‌شده با فضایی برای بلوک‌های یخی غول‌پیکر برای خنک نگه داشتن غذا بودند. یخ توسط فردی به عنوان یخ فروش فروخته می‌شد. بعضی از خانواده ها تمایل داشتند به جای خرید عمده، روزانه غذای خود را بخرند.

ترند آشپزخانه در دهه 30 میلادی

 آشپزخانه‌های دهه 1930 روشن و درخشان تر نسبت به دهه های گذشته داشتند، اما اکنون مردم تمایل جدیدی به عنوان کارایی داشتند. تأکید جدید بر کابینت ساده و استاندارد به این معنی بود که شرکت‌ها شروع به تولید کابینت‌های استاندارد کردند تا کانترها بتوانند در ارتفاع ثابت ساخته شوند. مردم حتی می‌توانستند اجاق گاز و سینک  را به جای اینکه آنها را به عنوان اشیا جدا از هم بخرند، با کابینت‌ها ادغام کنند.

ترند آشپزخانه در دهه 40 میلادی

آشپزخانه‌های دهه 1940 تا حدودی انعکاسی از تغییر سریع ترند آشپزخانه است. در این دوران فناوری جهش‌های بزرگی در لوازم آشپزخانه مانند اجاق‌های برقی و یخچال ایجاد کرده است که در نهایت به امری عادی تبدیل شدند.

از نظر زیبایی شناختی، آشپزخانه‌ها ساده باقی ماندند، اما مردم همچنین شروع به در نظر گرفتن اقلام مفیدتری به عنوان اکسسوری کردند. رنگ‌های تیره، به خصوص قرمز و آبی، برای افزودن حس تازگی و منحصر به فرد بودن بخشی از ترند آشپزخانه در این دهه بود.

ترند آشپزخانه در دهه 50 میلادی

آشپزی دهه 1950 یک رؤیای نمادین غیر قابل انکار و شیرین پس از جنگ جهانی است. خانواده‌های جوان شروع به نقل مکان به حومه شهر کردند و با رونق صنعت مسکن، تمرکز جدید ترند آشپزخانه‌ها ، از این فضا به‌عنوان فضایی مختص زنان برای گذراندن روزهایشان ایجاد شد. آشپزخانه‌ها باید مدرن، کاربردی و در عین حال راحت و شیک باشند.

در همین حال، صنعت فولاد به ساخت کابینت و لوازم خانگی روی آورد. نه تنها این، در این دهه با استفاده از مواد جدید، می توانید کانترهای خود را با کابینت‌های خود مطابقت دهید. وسایل حبابی شکل در این دهه رایج شدند و لذت خاصی را به فضا اضافه کردند. در حال حاضر بخش هایی از ترند آشپزخانه دهه 50 در حال استفاده است.

ترند آشپزخانه در دهه 60 میلادی

در دهه 1960، تعداد سرگرمی‌ها جمعی افزایش یافت؛ زیرا آشپزخانه‌ها طوری طراحی شدند که به راحتی به اتاق‌های غذاخوری وصل شوند، حتی گاهی اوقات دارای غذاخوری‌ها و بارهای صبحانه بودند. علی‌رغم معرفی بسیاری از لوازم آشپزخانه مثل ماشین ظرف‌شویی، دهه 1960 اولین دهه بود که به جای تغییر تکنولوژیکی، با تغییر زیبایی شناختی همراه بود.

کابینت‌های استیل از مد افتادند، زیرا کابینت‌های چوبی مقرون به‌صرفه‌تر شدند، بنابراین آشپزخانه‌ها رنگ گرم‌تر و غنی‌تری نسبت به گذشته به خود گرفتند. این ترند جدید با لوازم جانبی و کاغذ دیواری با رنگ‌های روشن همراه شد تا حس شخصی بیشتری به آشپزخانه اضافه کنند.

ترند آشپزخانه در دهه 70 میلادی

دهه 1970 پر از طرح حای پیچیده و رنگ‌های زیبا بود. در حالی که همه خواهان مدرنیته و راحتی استفاده از فناوری جدید مانند مایکروویو بودند، همچنین می‌خواستند با تکیه بر گرمای چوب در کابینت‌ها، پانل‌های دیواری، مبلمان و کف‌پوش‌ها، آشپزخانه سنتی پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها را حفظ کنند.

مردم دوست داشتند بافت و الگوی خاص خود را داشته باشند و غالباً تصمیمات خود را بر این اساس انجام می دهیم.

ترند آشپزخانه در دهه 80 میلادی

آشپزخانه‌های دهه 1980 بزرگ بودند. که زنان بیشتری شروع به کار تمام وقت کردند، آشپزخانه اط هدف اصلی آشپزی کمی دور شد و بیشتر محلی برای جمع شدن خانواده‌ها شد. اینجاست که ما شروع به دیدن آشپزخانه پلان باز با جزایر بزرگ می‌کنیم.

آشپزخانه‌های یکپارچه همچنین به معنای پالت‌های رنگی خنثی‌تر مانند پیشخوان‌های سفید و بژ و میزهای کاشی‌کاری شده هستند. شاید شناخته شده‌ترین ترند دهه 1980 کابینت به سبک اروپایی بود، روکش سفید با نوار چوبی با رنگ روشن در بالای کاینت ها ترند شده بود.

ترند آشپزخانه در دهه 90 میلادی

در حالی که دهه 1990 با پالت رنگی خنثی ادامه پیدا کرد، زیبایی شناسی آشپزخانه به مراتب بهتر شد. کابینت‌های سفید رنگ با پوشش‌های صاف، کاشی‌های سرامیکی کوچک و کابینت‌های چوبی حسی از گرما را به فضا اضافه کردند. از سوی دیگر، بسیاری از صاحبان خانه‌ها شروع به استفاده از آشپزخانه‌های حرفه‌ای با پیشخوان‌ بزرگ، یخچال‌های بزرگ و فضای مختص پخت و پز کردند که محبوبیت زیادی پیدا کردند.

یکی دیگر از موادی که بیشتر استفاده شده است، گرانیت بود که برای کانترهای بادوام، اغلب در رنگ‌های تیره برای کنتراست بیشتر تبدیل شد. با این حال، شاید نمادین‌ترین ترند دهه 1990، رنگ آمیزی اسفنجی برای دیوارهای آشپزخانه با رنگ بژ و زرد بود.

ترند آشپزخانه در دهه 2000 میلادی

 به لطف ظهور تلویزیون‌ با کانال‌های متنوع، مردم بیشتر از طراحی آشپزخانه و روندها  و سبک‌ها آگاه شدند. در حالی که کابینت‌های چوبی و وسایل بزرگ هنوز محبوب بودند، در دهه 2000 وسایل استیل ضد زنگ طرفدار بیشتری دارند. در حالی که کابینت‌های چوبی تیره‌تر به ایجاد تعادل در ظاهر صنعتی‌تر کمک کردند.

آشپزخانه‌های با کنتراست بالا به‌جای پایبندی به رنگ‌های خنثی‌، با کابینت‌های روشن و میزهای گرانیتی تیره نیز محبوب بودند. یکی دیگر از ترکیب‌های محبوب که احتمالاً محصول گچ‌بری با رنگ اسفنجی ایتالیایی است، آشپزخانه‌هایی به سبک توسکانی با رنگ‌های قرمز تیره و برنزی بود.

ترند آشپزخانه در دهه 2010 میلادی

اگرچه دهه 2010 خیلی دور نیست، اما هنوز چند ترند آشپزخانه قابل توجه در دهه 2010 وجود دارد. کف‌پوش‌های چوبی،  کاشی‌ها، سینک خانه‌های روستیک و اکسسوری‌های برنجی فوق‌العاده محبوب بودند و جلوه‌ای از جذابیت را به آشپزخانه اضافه کردند. رنگ‌های خنثی در آشپزخانه طرفدار زیادی پیدا کرد، اگرچه مردم رنگ‌های سردتری مانند خاکستری و آبی با کنتراست بالا را ترجیح می‌دادند.

لوازم خانگی از جنس استیل هنوز بسیار محبوب هستند، اگرچه لوازم پانل آماده و گجت‌های کم‌حجم مانند کشوهای مایکروویو و نورپردازی زیر کابینت برای ایجاد آشپزخانه‌ای ساده‌تر در حال افزایش است. اما احتمالاً خاطره‌انگیزترین ترند آشپزخانه دهه 2010، ظهور جزیره آشپزخانه خواهد بود، روندی که به نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها کنار گذاشته شود.

دهه جدید چه روندهایی برای آشپزخانه خواهد آورد؟

 پاسخ این موضوع را فقط زمان می‌تواند بدهد. شاید شرکت‌های بیشتری به جذابیت یکپارچه سازی لوازم خانگی متمایل شوند یا شاید کاغذ دیواری‌های شیاردار و صفحات چوبی دوباره بازگردند. چند سال آینده هر چه باشد، ما فقط امیدواریم که برخی از ترند ها در گذشته باقی بمانند.

بررسی ترند آشپزخانه در دهه های گذشته، ایده های زیادی را ارائه می دهد. با درک بافت تاریخی، بررسی عناصر طراحی و در نظر گرفتن پیشرفت‌های تکنولوژیکی، می‌توانیم آشپزخانه‌هایی بسازیم که نه تنها از نظر بصری جذاب هستند، بلکه متناسب با نیازهای مدرن ما نیز هستند. چه به دنبال یک سبک کلاسیک، معاصر یا التقاطی باشیم، گذشته به عنوان یک منبع ارزشمند در شکل دادن به فضاهای آشپزی ما برای آینده عمل می کند. برای بررسی ترند طراحی داخلی میتوانید به لینک زیر مراجعه کنید.

سوالات متداول ترند آشپزخانه در دهه های گذشته

1. آیا ترند آشپزخانه از گذشته هنوز هم به ترند امروز مرتبط است؟
بسیاری از ترندهای آشپزخانه از گذشته بر طراحی مدرن تأثیر می گذارد. با ترکیب عناصر مربوط به دوره های مختلف، می توانید آشپزخانه ای بی نظیر و جاودانه ایجاد کنید.

2. برخی از شیوه های پایدار در طراحی آشپزخانه چیست؟
استفاده از لوازم بهینه انرژی، انتخاب مواد سازگار با محیط زیست و اجرای سیستم های مدیریت پسماند مناسب برخی از شیوه های پایداری در طراحی هستند که باید در نظر گرفته شوند.

3. چگونه می توانم آشپزخانه خود را کاربردی تر و منظم تر کنم؟
فضای ذخیره سازی را با راه حل های نوآورانه مانند کشوهای اکستنتوریت، قفسه های آویزا و تقسیم کننده های عمودی بهینه سازی کنید.

4. نورپردازی آشپزخانه چه نقشی در طراحی آشپزخانه دارد؟
نورپردازی آشپزخانه هم برای عملکرد و هم برای زیبایی بسیار مهم است. از نورپردازی برای مناطق آماده سازی غذا، نور محیطی برای روشنایی کلی و نورپردازی تاکیدی برای برجسته کردن نقاط کانونی استفاده کنید.

افق توفیقی

افق توفیقی هستم. معمار و طراح داخلی فوق‌لیسانس معماری و مرمت بناهای تاریخی ۱۱ سال سابقه کار در زمینه طراحی داخلی و دکوراسیون پروژه‌های مسکونی، اداری و تجاری دارم و به مدت ۴ سال به‌صورت آنلاین در فضای مجازی آموزش دکوراسیون داخلی انجام میدم. البته اگر خیلی دقیق‌تر بخوام توضیح بدم از دوران بچگی توجهم همیشه به دکوراسیون و معماری‌های جذاب جلب می‌شده تا زمانی که توی این مسیر قرار گرفتم. به جز رشته ی معماری به هیچ رشته‌ای علاقه نشون ندادم.

مشاهده نظرات

پست های اخیر

بهترین سم برای از بین بردن ساس

ساس ها نگرانی فزاینده ای در سراسر جهان هستند که به دلیل توانایی خود در…

1 هفته قبل

نکات مهمی که در انتخاب ابعاد میز ناهار خوری ۴ تا ۱۲ نفره به آن باید توجه کنید

انتخاب میز ناهارخوری مناسب فقط جنبه زیبایی ندارد بلکه در مورد عملکرد، راحتی و استفاده…

2 هفته قبل

بهترین جایگزین کاغذ دیواری (پارچه دیواری)

https://youtu.be/FZ4qnNkfeQI در حوزه طراحی داخلی، برای جایگزین کاغذ دیواری، پارچه های دیواری شیک و مدرن…

2 هفته قبل

آشنایی با سبک مدرن ارگانیک

مقدمه ای بر سبک مدرن ارگانیکسبک طراحی مدرن ارگانیک ترکیبی هماهنگ از مینیمالیسم، عناصر طبیعی…

3 هفته قبل

آیا میدیمالیسم یک فلسفه تزئینی معتبر است؟

مقدمه ای بر میدیمالیسممیدیمالیسم به عنوان یک فلسفه طراحی قانع کننده ظاهر می‌شود که فضای…

1 ماه قبل

چند نکته در انتخاب مبلمان برای فضاهای کوچک

تزیین یک فضای کوچک چالش های منحصر به فردی را به همراه دارد، از انتخاب…

2 ماه قبل