مقالات

10 قانون مهم در تزیین فضاهای کوچک

وقتی از تزیین فضاهای کوچک صحبت می شود، اول از همه، از استفاده از رنگ عمیق در یک اتاق نشیمن کوچک نترسید. رنگ‌های روشن‌تر احساس فضای بزرگتری را ارائه می‌دهند، به‌ویژه هنگام استفاده از تکنیک رنگ‌آمیزی، رنگ‌های تیره‌تر نیز می‌توانند فضایی دنج و مطبوع ایجاد کنند.

به هم ریختگی همیشه اتاق را کوچکتر می کند و همچنین محیطی ناخوشایند ایجاد می کند. به یاد داشته باشید، فقط به این دلیل که اتاق کوچک است به این معنی نیست که مبلمان یا وسایل دکوری شما هم باید کوچک باشد. در واقع برعکس این امر می تواند صادق باشد و استفاده از آثار هنری یا آویزان کردن آینه های بزرگ می تواند فضا را بزرگتر کند.

10 قانون برای تزیین فضاهای کوچک

1- کیفیت را بر کمیت ترجیح دهید

وقتی نوبت به انتخاب قطعات دکور برای اتاق می رسد، نکات طراحی فضای کوچک به ما می گوید که انتخاب یک مجموعه باکیفیت بر خلاف خرید تکه ها و قطعات از روی موارد دیگر همیشه بهترین است. به این معنی که فضای خود را با نگاهی سنجیده ساده کنید و هنگام انتخاب عناصر دکور، کیفیت را به کمیت ترجیح دهید.

امکانات خود را با دقت ویرایش کنید، مجموعه ای را تنظیم کنید که سبک شخصی شما را منعکس کند و در عین حال حس باز بودن و آرامش را حفظ کند. با چیدمان دقیق اقلام دکور و لوازم جانبی، سادگی را به عنوان نهایت پیچیدگی به نمایش بگذارید. در فضاهای کوچکتر، هر عنصر باید به یک روایت هماهنگ کمک کند و بدون توجه به فضا، حس زیبایی را تقویت کند.

2. از شر بهم ریختگی خلاص شوید

احتمالاً ساده‌ترین و مؤثرترین راه برای بهبود ظاهر خانه، تمیز کردن و سازماندهی کامل آن است. هر طراح داخلی بزرگ به شما می‌گوید که باید مکان مناسبی برای هر چیزی که به خانه‌تان می‌آورید، چه کتاب، زیور آلات، چراغ‌های رومیزی یا حتی کوسن‌ها وجود داشته باشد. خانه ای بدون درهم و برهمی نه تنها از نظر زیبایی ظاهری دلپذیر به نظر می رسد، بلکه به عنوان ضرب المثل خانه مرتب، ذهن مرتب فواید سلامت روانی قابل توجهی نیز دارد.

3- از مبلمان چند منظوره استفاده کنید

مبلمان چند منظوره عنصر مهمی برای ایجاد یک اتاق کوچک و یک قانون برای تزئین فضاهای کوچک است. قطعاتی را انتخاب کنید که دارای فضای ذخیره‌سازی داخلی هستند، مانند تخت‌خواب با کشو، میز قهوه‌خوری و حتی میزهای کناری با در یا کشو. اگر گوشه یا طاقچه استفاده نشده ای دارید، ایجاد قفسه های توکار روشی عالی برای افزودن فضای ذخیره سازی بدون افزودن قطعه دیگری از مبلمان است.

انتخاب مبلمان بسیار مهم است، قطعات چند منظوره را انتخاب کنید که با فرم و عملکرد ترکیب می‌شوند و به‌طور استراتژیک هر آیتم را برای به حداکثر رساندن کاربرد و جذابیت زیبایی‌شناختی قرار دهید. کارایی راه‌حل‌های ذخیره‌سازی مخفی برای کنار گذاشتن یکپارچه وسایل ضروری روزمره را نادیده نگیرید، اطمینان حاصل کنید که هر مورد در اتاق هدفی را دنبال می‌کند و به ایجاد فضایی از پیچیدگی بی‌نظم کمک می‌کند.

4- از فضای عمودی استفاده کنید

فضای دیوار استفاده نشده، فضای هدر رفته در یک اتاق کوچک است. ما به شما پیشنهاد نمی کنیم که هر اینچ را بپوشانید، اما از فضای عمودی خود در جایی که احساس می کنید از نظر زیبایی ظاهری کار می کند حداکثر استفاده را ببرید.این می تواند به شکل راه حل های ذخیره سازی سفارشی، مانند کمد لباس های نصب شده در یک اتاق خواب کوچک، کمدهای کف تا سقف در یک اتاق باریک ابزار یا قفسه بندی باز در آشپزخانه باشد.

5- نورپردازی خود را لایه بندی کنید

نورپردازی همیشه تأثیر زیادی می گذارد. نورپردازی محیط، وظیفه و تاکید برای عمق و علاقه بصری در یک فضای کوچک است. اجتناب از چراغ‌های رومیزی یک نکته مفید برای طراحی فضای کوچک است که به آزاد کردن فضا از کف کمک می‌کند. وقتی شما یک اتاق کوچک دارید، استفاده بهینه از فضا مهم است.

داشتن دیوارکوب روی دیوارها برای اینکه میزهای خواب یا میزهای کناری خود را شلوغ نکنید، یک ایده عالی برای صرفه جویی در فضا است. برای نورپردازی در یک فضای کوچک، به جای چراغ های رومیزی از نورپردازی آویز یا دیوارکوب استفاده کنید. اینها به شما این امکان را می دهند که فضا را کمتر به هم ریخته نگه دارید.

6- برای انعکاس زمان بگذارید

این یک قانون شناخته شده طراحی داخلی است که استفاده از آینه ها به لطف ویژگی های بازتابی آنها به ایجاد فضای کوچکتر کمک می کند. پس بهترین مکان برای آویزان کردن آنها کجاست؟ آینه‌ها همیشه می‌توانند یک اتاق باریک را بزرگ‌تر نشان دهند، فقط مطمئن شوید که آینه شما در مجاورت پنجره‌های بیرونی خانه باشد تا نور خورشید را منعکس نکنند و تابش خیره کننده ایجاد نکنند.

استفاده از آینه‌های روبه‌روی دیوار با هنر نیز هدفی مضاعف از تزئین طرف دیگر اتاق از طریق انعکاس دارد.همچنین می‌توانید از آینه‌ها به روش‌های غیرمنتظره‌ای استفاده کنید تا ویژگی‌های کشش فضا را به حداکثر برسانید. به عنوان مثال، در اتاق نشیمن کوچک فضا به طرز ماهرانه‌ای با افزودن یک آینه پشتی به قفسه‌های باز افزایش می‌یابد.

7- نوع اتاقی را که در حال تزئین هستید در نظر بگیرید

قبل از برداشتن برس های رنگ، نوع اتاق و کاربرد آن را در نظر بگیرید. قبل از تزئین یک فضای کوچک، نحوه استفاده از اتاق را در نظر بگیرید، زیرا رویکرد به یک فضای انتقالی یا کم استفاده، مانند یک ورودی کوچک یا اتاق ابزار باریک، با رویکرد یک آشپزخانه یا اتاق خواب کوچک متفاوت است. جایی که زمان بیشتری را سپری خواهید کرد. به فضایی فکر کنید که به دنبال ایجاد آن هستید، اگر فضایی مانند یک رخت‌شویخانه کوچک است، این فضاها فوق‌العاده‌ای هستند که واقعاً می‌توانید از رنگ و طرح جذاب استفاده کنید.

8- برای داشتن احساسی دلپذیر و گسترده، رنگ آمیزی را امتحان کنید

  رنگ‌آمیزی یک ترفند مدرن طراحی داخلی که دیوارها و سقف‌ها را با یک سایه رنگ‌آمیزی می‌بینید، راهی عالی برای ایجاد فضایی جذاب است که در عین حال گسترده‌تر به نظر می‌رسد. رنگ های روشن یا تیره هر دو در یک فضای کوچک به خوبی عمل می کنند.یکی از راه‌های خلاق برای تزئین یک فضای کوچک یا فضایی با سقف‌های کم، رنگ آمیزی همه چیز به یک رنگ است،مانند دیوارها، تزئینات، سقف، درها.

تزیین فضاهای کوچک فرصتی فوق‌العاده برای استقبال از گرایش رنگ‌آمیزی است که یک رنگ واحد یا نزدیک به هم در تمام جنبه‌های یک فضا، می‌باشد. این می‌تواند شامل کاغذ دیواری‌ها با طرح‌های رنگی همراه با رنگ‌های هماهنگ برای ایجاد فضای داخلی منسجم نیز باشد. با آغشته کردن فضای داخلی به یک رنگ و ترکیب همه عناصر در داخل فضا، می توانید طرحی واقعاً جذاب را حتی در یک فضای کوچک ایجاد کنید.

با هر رنگی، از پاستیل های ملایم و کم رنگ گرفته تا سایه های عمیق و تند، می توان به رنگ های پررنگ دست یافت. برای داشتن یک احساس واقعا دنج و جذاب، قدرت تسکین دهنده سایه های عمیق تر را در نظر بگیرید. رنگ‌های مجلل تیره‌تر مانند رنگ شکلاتی یا کوردوبا می‌توانند فضایی مجلل و صمیمی به فضای کوچک ببخشند.

9- در مورد رنگ و قرار دادن مبلمان فکر کنید

رنگ مبلمان شما بسته به رنگ دیوارهای شما می تواند فضا را بزرگ یا کوچک نشان دهد، بنابراین فاکتور مهمی است که هنگام تزئین یک فضای کوچک باید در نظر بگیرید. اگر یک پالت رنگی تک رنگ انتخاب کنید اما دیوارهایتان آبی تیره است و مبل آبی تیره انتخاب کنید، مبلمان با هم ترکیب می‌شوند و در دیوار محو می‌شوند و اتاق بزرگ‌تر از آن احساس می‌شود.

اما اگر دیوار سفید و مبل مشکی داشتید، می‌تواند اتاق را در مقابل کنتراست دو رنگ کوچک‌تر کند. با این حال، رنگ‌های مکمل نیز می‌توانند اتاق را بزرگ‌تر نشان دهند، اگر ته رنگ‌هایشان همخوانی داشته باشد، زیرا چشم‌تان را از چنین تفاوت‌های نامطلوب در رنگ‌ها آزار نمی‌دهد.

مقیاس و مکان نیز در مورد اتاق های کوچک مهم است. مبلمانی که انتخاب می‌کنید بر اندازه بصری یک اتاق بسته به مقیاس هر قطعه تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، در یک اتاق نشیمن کوچک، هدف یک مبل بزرگتر است، بنابراین می تواند باعث شود اتاق در برخی مواقع بسته تر شود، نه اینکه دو مبل مجزا روبه روی یکدیگر قرار داشته باشند، زیرا احساس بازتر می کند.

بسته به نیاز شما، اطمینان از اندازه و عملکرد برای تأثیرگذاری در یک فضای کوچک مهم است. اگرچه رنگ‌ها در اندازه اتاق نشیمن نقشی دارند، برخلاف تصور، در مبلمان یا چوب با رنگ تیره در مقابل رنگ روشن، این رنگ نیست که همیشه فضا را کوچک یا بزرگ می‌کند، این بیشتر به مقیاس، مکان و نحوه ارتباط هر قطعه است که می تواند کوچک در مقابل بزرگ احساس شود.

برخی از قطعات در مقیاس بزرگ‌تر که به خوبی قرار گرفته‌اند می‌توانند اتاق کوچک را بزرگ‌تر کنند. قطعاً می توانید یک کاناپه بزرگ را در یک اتاق نشیمن کوچک قرار دهید، نه آنقدر بزرگ که جریان را در اطراف اتاق محدود کند.

10-  اهمیت راه حل های ذخیره سازی سفارشی را فراموش نکنید

چه در حال تزیین یک دفتر کار کوچک خانگی، اتاق نشیمن یا اتاق خواب باشید، فضای ذخیره سازی سفارشی کلید ایجاد فضایی ساده و بدون درهم و برهم است. راز بزرگتر جلوه دادن و بزرگتر کردن فضای کوچک این است که از شلوغی جلوگیری کنید.

مثلا کابینت متناسب با ابعاد فضای شما، می‌تواند به گونه‌ای طراحی شود که در مورد سقف‌های شیب‌دار یا گوشه‌های نامناسب کار کند. سفارشی شدن همچنین به این معنی است که می‌توانید چیدمان داخلی کابینت خود را با آنچه می‌خواهید ذخیره کنید، تطبیق دهید.

در یک اتاق خواب کوچک، توصیه می‌شود کمد لباس‌ها را تا سقف ببرید تا از فضایی که در غیر این صورت فضای مرده بود، بهترین استفاده را ببرید. همچنین بهتر است درهای کمد لباس را با همان کاغذ یا رنگی که روی دیوارها استفاده شده تزئین کنید. این یک حس منسجم با حواس پرتی بسیار کمی برای چشم ایجاد می کند که روشی هوشمندانه برای افزایش حس فضا است.

افق توفیقی

افق توفیقی هستم. معمار و طراح داخلی فوق‌لیسانس معماری و مرمت بناهای تاریخی ۱۱ سال سابقه کار در زمینه طراحی داخلی و دکوراسیون پروژه‌های مسکونی، اداری و تجاری دارم و به مدت ۴ سال به‌صورت آنلاین در فضای مجازی آموزش دکوراسیون داخلی انجام میدم. البته اگر خیلی دقیق‌تر بخوام توضیح بدم از دوران بچگی توجهم همیشه به دکوراسیون و معماری‌های جذاب جلب می‌شده تا زمانی که توی این مسیر قرار گرفتم. به جز رشته ی معماری به هیچ رشته‌ای علاقه نشون ندادم.

مشاهده نظرات

پست های اخیر

آشنایی با سبک مدرن ارگانیک

مقدمه ای بر سبک مدرن ارگانیکسبک طراحی مدرن ارگانیک ترکیبی هماهنگ از مینیمالیسم، عناصر طبیعی…

2 هفته قبل

آیا میدیمالیسم یک فلسفه تزئینی معتبر است؟

مقدمه ای بر میدیمالیسممیدیمالیسم به عنوان یک فلسفه طراحی قانع کننده ظاهر می‌شود که فضای…

3 هفته قبل

چند نکته در انتخاب مبلمان برای فضاهای کوچک

تزیین یک فضای کوچک چالش های منحصر به فردی را به همراه دارد، از انتخاب…

1 ماه قبل

طراحی آشپزخانه سفید طوسی لوکس

طراحی آشپزخانه مجلل همیشه یکی از ویژگی های بارز زندگی بوده است و ترکیب رنگ…

2 ماه قبل

گذاشتن این موارد در اتاق نشیمن ممنوع!

ایجاد یک محیط آرام در اتاق نشیمن، نه تنها برای جذابیت زیبایی شناختی، بلکه برای…

2 ماه قبل

5 روش تمیز کردن میزهای مرمر

جذابیت همیشگی میزهای مرمری آنها را به سرمایه گذاری ارزشمندی برای هر آشپزخانه یا حمام…

2 ماه قبل