مقالات

اهمیت نورپردازی در دکوراسیون داخلی

نورپردازی محیطی که گاهی اوقات به عنوان روشنایی عمومی از آن یاد می‌شود می‌تواند ظاهر خانه را زیباتر یا خراب کند. این یکی از سه نوع نورپردازی است که ما برای روشن کردن خانه‌هایمان استفاده می‌کنیم و مسلماً برای اینکه چگونه خانه‌هایمان را در زندگی روزمره تجربه می‌کنیم، مهم‌ترین است.

به همین دلیل است که برای اطمینان از اینکه خانه شما به خوبی نور دریافت می‌کند، درک نحوه عملکرد روشنایی و معنای دقیق روشنایی محیط مفید است.نگاهی به بینش کارشناسان ما بیندازید و دریابید که چگونه به درستی هر فضایی در خانه را روشن کنید، چه برای نورپردازی آشپزخانه، اتاق خواب یا نشیمن.

بیشتر بخوانید: ایده های چیدمان خانه در سال 2023

 

نورپردازی در دکوراسیون داخلی چیست؟

نورپردازی محیطی منبع اصلی روشنایی در یک فضا است. این نورپردازی است که کل اتاق را پوشش می‌دهد، معمولاً از یک منبع غیرمستقیم  در مقایسه با نورپردازی تأکیدی یا وظیفه‌ای که بر روی یک منطقه خاص متمرکز شده است. عناصر زیادی بسته به نحوه استفاده از آنها می‌توانند نور محیط را تشکیل دهند. چراغ‌های آویز، دیوارکوب‌ها، چراغ‌های رومیزی و موارد دیگر همگی می‌توانند نور محیطی اتاق را تشکیل دهند.

در نورپردازی در دکوراسیون داخلی شما باید از همان ابتدا تصمیماتی گرفته شود. برای تنظیم نور محیط می‌توانید بین نور مهتابی در مقابل نور آفتابی و دمای رنگ‌های مختلف یکی را انتخاب کنید. در بسیاری از موارد، اگر به ایجاد روحیه علاقه دارید، بهتر است نورپردازی گرم را انتخاب کنید. هر اتاقی با توجه به عملکرد خود، با نوع خاصی از روشنایی آفتابی یا مهتابی به خوبی عمل می‌کند.هیچ کس دوست ندارد با نور مصنوعی مبهوت شود.

 

1.     نشیمن با چندین قطعه نورپردازی:

در روز، نور طبیعی به روشنایی محیط نیز کمک می‌کند و زمانی که با یک اتاق کوچک و تاریک سروکار دارید، باید در نظر بگیرید که چگونه نور محیطی در روز را با منابع مصنوعی افزایش می‌دهید.

نور محیط را به عنوان درخششی که همه فضاها را احاطه کرده است در نظر بگیرید. نورپردازی محیطی نحوه دستیابی به حال و هوا و محیط مورد نظر در یک اتاق است. اتاق‌های مختلف و ساعات مختلف روز به نور محیطی متفاوتی نیاز دارند. عناصر کلیدی که باید هنگام دستیابی به نور محیطی ایده آل در نظر بگیرید، رنگ، دما و روشنایی هستند، زیرا همه به تعیین حال و هوا کمک می‌کنند.

 

2.     نشیمن با یک چراغ ایستاده و یک لوستر:

نورپردازی محیطی به طرح نورپردازی اتاق کمک می‌کند و این توانایی را دارد که اتاق را به طور طبیعی گرم‌تر، دنج‌تر و دلپذیرتر کند. با قرار دادن نور محیط در مناطق مختلف، به چشم‌ها اجازه می‌دهد تا در سراسر اتاق حرکت کنند و تمام عناصر آن را جذب کنند. چه دکوراسیون دیوار نشیمن، یک قفسه کتاب، صندلی پنجره یا میز قهوه.

نور محیطی عنصر مهمی برای ایجاد عمق و شخصیت در اتاق است. هدف این نیست که اتاق را با نور شدید پر کنید، بلکه به آرامی فضا را با درخششی گرم پر کنید. نورپردازی تزئینی اغلب با برجسته کردن خطوط خاص یا روشن کردن مسیری برای فعالیت بعدی شما به این هدف عمل می‌کند.

یکی دیگر از جنبه‌های جالب نورپردازی محیط این است که چگونه رنگ و حال و هوای اتاق را تغییر می‌دهد. به‌عنوان‌مثال، یک لامپ آفتابی و نور زرد، که در کنار دیوار رنگ شده نگهداری می‌شود، در روز نسبت به عصر کاملاً متفاوت به نظر می‌رسد. حتی سایه‌های ایجاد شده توسط نور محیط به تنظیم حال و هوا کمک می‌کند.

این لامپ کف چوبی، چوبی و پارچه‌ای دارای فرم ظریف و زیبایی تمیز و ساده است که برای لایه بندی نورپردازی در هر اتاقی از خانه ایده آل است.

 

3.     یک اتاق خواب با یک لوستر:

سه منطقه کلیدی در خانه که باید در آن نور محیطی در نظر گرفته شود، اتاق خواب، حمام، و آشپزخانه یا نشیمن با پلان باز است. در یک طرح نورپردازی اتاق خواب مدرن، همیشه باید نور کم نور را انتخاب کنید تا بتوانید قبل از خواب فضایی دنج و راحت ایجاد کنید. حمام‌ها فضاهای چندمنظوره هستند و به همین دلیل به منابع نوری متعددی نیاز دارند، بنابراین مطمئن شوید که هم نور عملی برای آماده‌سازی و هم نور محیطی بیشتری برای لحظات آرامش‌بخش دارید.

این کار را می‌توان از طریق نورپردازی نوار LED در کنار آینه‌ها و زیر کابینت‌ها و همچنین چراغ‌های طبقه هوشمندانه انجام داد. در مورد فضاهای آشپزخانه و غذاخوری با پلان باز، اگر قرار است میز ناهارخوری یک نقطه کانونی در فضای شما باشد، نور محیط اتاق تعیین می‌کند که میز چقدر باید روشن باشد. در حالت ایده آل کنتراست 2:1 باید خوب باشد.

 

4.     راهرویی با سنگ قهوه‌ای:

شما باید از نور محیطی در فضایی استفاده کنید که نور بتواند به خوبی توزیع و متعادل شود. در صورتی که می‌خواهید تمرکز را به نقطه یا عنصری جلب کنید، همیشه می‌توانید نور محیط را با یک کار تکمیل کنید.

همچنین، نور با قابلیت تنظیم نور برای روشنایی محیط مهم است. ال‌ای‌دی‌های کم نور را در نظر بگیرید که می‌توانند در صورت نیاز روشن نگه داشته شوند، اما در شب پایین بیایند تا فضایی راحت و راحت‌تر ایجاد کنند.

انواع مختلف نورپردازی محیط چیست؟

منابع اصلی روشنایی محیط، لوسترها، آویزها، نورهای توکار و لامپ‌های مسیر و سقف هستند. همه این وسایل با هم یا حتی به صورت جداگانه به ایجاد درخشش کلی به یک فضا یا یک منطقه کمک می‌کنند.

 

1.      لوستر و آویز:

نشیمن، اتاق خواب، لوستر حمام یا آویز، این منابع آویزان سقفی نه تنها تزئینی هستند، بلکه معمولاً با لامپ‌های متعدد در نور گرم ثابت می‌شوند که درخشش آرامی ایجاد می‌کنند. در حالی که این نور ممکن است به تمام فضا نرسد، می‌تواند بخش قابل توجهی از اتاق را روشن کند.

 

2.      نورپردازی توکار:

این نوع نورپردازی ال ای دی در داخل سقف، دیوارها یا پانل‌ها ثابت می‌شود و شکل ظریف‌تری از نورپردازی است. اینها را می‌توان برای تکمیل روشنایی اتاق محیط مانند لوسترها یا وسایل هموار استفاده کرد.

ماژول روشنایی فرورفته در این اتاق خواب با قرار دادن چراغ‌های هوشمند LED کم‌نور در داخل یک قالب‌بندی مقطع T که با بافتی مشابه بقیه دیوار، با درایورها در پشت تخت پنهان شده است، به دست می‌آید. اگرچه در طول روز نامرئی هستند، اما این چراغ‌ها بافت دیوار گچی آهکی آغشته به رنگ را در شب برجسته می‌کنند و به فضای راحت و ظریف اتاق می‌افزایند. این چراغ‌ها را می‌توان با سوئیچ فیزیکی کار کرد، می‌توان آن‌ها را بر اساس برنامه زمان‌بندی روشن و خاموش تنظیم کرد و قابلیت کاهش نور را دارند و به عنوان چراغ مطالعه و چراغ‌های شب برای ساکنان هم عمل می‌کنند.

 

3.      چراغ‌های سقفی هموار:

این نور مستقیماً در مقابل سقف قرار می‌گیرد، نور را به سمت پایین می‌تابد و معمولاً برای اتاق‌هایی که سقف کوتاه‌تری دارند بهترین است. از آنجایی که درخشش آن شبکه گسترده‌ای ایجاد نمی‌کند، باید با منابع دیگر تکمیل شود.

این نوع چراغ‌ها برای مناطق سخت‌کوشی که به منابع روشنایی و لایه‌بندی زیادی نیاز دارند، مانند ایده‌های روشنایی آشپزخانه، عالی هستند.

 

4.      روشنایی نواری:

این یک نوار روشنایی طولانی است که در امتداد سقف نصب شده است که درخشش مداوم را در یک فضا پخش می‌کند. اینها به ویژه برای کسانی که نمی‌خواهند چراغ‌های جداگانه را سیم کشی کنند مفید است. در عوض، سیم یک مکان و برق در کل مسیر توزیع می‌شود. این نوع نورپردازی‌ها به ویژه برای اتاق‌های با پلان باز یا طولانی و باریک مانند اتاق نشیمن باریک یا زیرزمین مفید هستند.

 

5.      لامپ:

اینها منعطف‌ترین منابع روشنایی محیطی هستند، زیرا می‌توان آنها را به دلخواه به اطراف جابه‌جا کرد تا تاریکی در گوشه‌ها را از بین ببرد یا طرح روشنایی اتاق را لایه بندی کند. سایه‌های شفاف یا پارچه‌ای نور بیشتری نسبت به سایه‌های جامد که نور را در جهت خاصی متمرکز می‌کنند، فراهم می‌کنند. لامپ‌ها به دلیل شکل و عملکردشان می‌توانند در طراحی نشیمن، اتاق خواب یا آشپزخانه دنج کمک کنند.

افق توفیقی

افق توفیقی هستم. معمار و طراح داخلی فوق‌لیسانس معماری و مرمت بناهای تاریخی ۱۱ سال سابقه کار در زمینه طراحی داخلی و دکوراسیون پروژه‌های مسکونی، اداری و تجاری دارم و به مدت ۴ سال به‌صورت آنلاین در فضای مجازی آموزش دکوراسیون داخلی انجام میدم. البته اگر خیلی دقیق‌تر بخوام توضیح بدم از دوران بچگی توجهم همیشه به دکوراسیون و معماری‌های جذاب جلب می‌شده تا زمانی که توی این مسیر قرار گرفتم. به جز رشته ی معماری به هیچ رشته‌ای علاقه نشون ندادم.

مشاهده نظرات

پست های اخیر

آشنایی با سبک مدرن ارگانیک

مقدمه ای بر سبک مدرن ارگانیکسبک طراحی مدرن ارگانیک ترکیبی هماهنگ از مینیمالیسم، عناصر طبیعی…

1 هفته قبل

آیا میدیمالیسم یک فلسفه تزئینی معتبر است؟

مقدمه ای بر میدیمالیسممیدیمالیسم به عنوان یک فلسفه طراحی قانع کننده ظاهر می‌شود که فضای…

2 هفته قبل

چند نکته در انتخاب مبلمان برای فضاهای کوچک

تزیین یک فضای کوچک چالش های منحصر به فردی را به همراه دارد، از انتخاب…

1 ماه قبل

طراحی آشپزخانه سفید طوسی لوکس

طراحی آشپزخانه مجلل همیشه یکی از ویژگی های بارز زندگی بوده است و ترکیب رنگ…

2 ماه قبل

گذاشتن این موارد در اتاق نشیمن ممنوع!

ایجاد یک محیط آرام در اتاق نشیمن، نه تنها برای جذابیت زیبایی شناختی، بلکه برای…

2 ماه قبل

10 قانون مهم در تزیین فضاهای کوچک

وقتی از تزیین فضاهای کوچک صحبت می شود، اول از همه، از استفاده از رنگ…

2 ماه قبل