مقالات

بیش از 20 ایده جذاب برای چیدمان بالکن که به طور کل کاربرد این فضا را برای شما عوض خواهد کرد

همه ما می‌دانیم که گذراندن وقت در هوای آزاد فواید زیادی برای سلامت جسمی و روحی ما دارد. اما اگر چیدمان خانه شما فاقد حیاط است، نگران نباشید؛ زیرا ایده های چیدمان بالکن ما به الهام بخشیدن و تغییر حتی کوچک‌ترین فضاهای بیرونی کمک می‌کند.

با توجه به اینکه چند سال گذشته ما را مجبور کرده است که بیشتر از همیشه زمان خود را در خانه بگذرانیم و مزایای سلامتی ثابت شده در اطراف گیاهان و طبیعت، بالکن راهی عالی برای گذراندن وقت در فضای باز است. با کمی برنامه ریزی دقیق می‌توانید فضای کوچک بالکن خود را به یک میکرو باغ شگفت انگیز پر از رنگ، عطر تبدیل کنید. ایده های الهام بخش زیادی وجود دارد که می‌تواند فضای بالکن کوچک شما را به یک بالکن سرسبز تبدیل کند که تجربه زندگی در خانه شما را بهبود می‌بخشد.

 

ایده های چیدمان بالکن:

ابتدا به موقعیت و میزان نور دریافتی بالکن خود فکر کنید؛ زیرا این امر مشخص می‌کند که چه نوع گیاهانی در بالکن شما رشد خوبی خواهند داشت. مناطق سایه دار را می‌توان با گیاهان سرسبز مانند سرخس و هاستا پر کرد. نقاط گرم‌تر در زیر نور مستقیم خورشید برای مجموعه‌ای از گیاهان آفتاب دوست مدیترانه‌ای پر از رنگ‌های زنده مناسب است. اگر فضایی برای میز و صندلی در فضای باز وجود دارد، می‌توانید از آن به عنوان یک فضای غذا خوری بیرونی یا شاید به عنوان یک فضا برای سرگرمی استفاده کنید.

مبلمان از جنس استیل ساج و در اشکال مدولار مناسب سبک آپارتمانی مدرن یا طرح‌های تزئینی فلزی تزئینی جاودانه و ظریف هستند. یا شاید دوست دارید از نور خورشید استفاده کنید، در این صورت یک صندلی آفتاب‌گیر با چند گیاه گلدانی به خوبی قرار داده شده فوق‌العاده شیک به نظر می‌رسد. بالکن‌های سرپوشیده می‌توانند مکان‌های مناسبی برای پرورش  سبزیجات باشند. در نهایت، طراحی بالکن خود را برای عصرهای طولانی و همچنین روزهای آفتابی فراموش نکنید.

 

1.      یک سایبان با گیاهان آبشاری ایجاد کنید:

برای اینکه در فضای بالکن خود احساسی دنج ایجاد کنید، گیاهان خزنده و درخت انگور را در گلدان‌ها بکارید. ممکن است لازم باشد چند تخته روی دیوارهای بالکن خود نصب کنید یا سیمی ببندید تا گیاهان شما به سمت آن بپیچد، اما با کمی توجه به آن، به زودی می‌توانید یک واحه سبز، درست بیرون درب بالکن خود داشته باشید.

 

2.      ترسی از رنگ های شاد و مختلف نداشته باشید:

هیچ رنگی مانند یک رنگ اصلی وجود ندارد که زندگی و روح را به فضای بالکن شما بیاورد. فرش‌های فضای باز، کوسن‌ها و گلدسته‌های کاغذی همگی فضای بیرونی شما را در بهار متحول خواهند کرد. گل‌هایی که در گلدان‌ها و ظروف چیده شده‌اند همیشه لبخند بر لبان شما می‌آورند، حتی اگر مصنوعی باشند. شمعدانی‌ها برای آوردن رنگ به فضای شما عالی هستند و به راحتی رشد می‌کنند، به علاوه در تمام تابستان دوام خواهند داشت. آنها را در سبدهای آویزان، گلدان‌ها یا حتی قوطی‌های آبی قدیمی بکارید و آنها را در نقاطی در اطراف بالکن خود بچینید.

 

3.      گیاهان را روی یک نردبان ردیف کنید:

صرفه جویی در فضای گران‌بها برای زمین ضروری است اگر بالکن شما در سمت چپ قرار دارد، لازم نیست با این قفسه نردبانی هوشمند از افزودن گیاهان به فضای خود صرف نظر کنید. با حداکثر استفاده از فضای دیوار، قفسه‌های نردبانی مکان مناسبی را برای نگهداری طیف وسیعی از گیاهان گلدانی، از جمله چمن، پیچک، و همچنین گیاهانی مانند ریحان، نعناع، رزماری و آویشن فراهم می‌کنند. مطمئن شوید که قفسه خود را به دیوار محکم کنید تا در هر شرایط آب و هوایی پایدار باشد.

 

4.      گیاهان را به فضای غذاخوری خود اضافه کنید:

میز ناهار خوری و گلدان، فضایی را برای دو نفر فراهم می‌کند تا از غذاخوردن در فضای باز لذت ببرند. از طرف دیگر، حوض را با یخ پر کنید و از آن به عنوان مکانی برای خنک نگه داشتن نوشیدنی‌ها در روزهای آفتابی استفاده کنید. در زمستان، ست ناهارخوری را می‌توان به داخل آورد و به عنوان میزی برای لوازم التحریر و کاغذبازی‌های شما استفاده کرد.

 

5.      گیاهان را در سطوح ارتفاعی مختلف بچینید:

چیدمان گیاهان در ارتفاع مختلف در بالکن کمک می‌کند تا فضا را پرتر و شبیه جنگل نشان دهید. گلدان‌های بلند برای این کار عالی هستند، اما حتی جای‌گذاری گیاهان روی میزهای کناری، چهارپایه، نیمکت‌ها و روی قفسه‌ها حس سبزی را بیشتر می‌کند. گلدان‌هایی که می‌توان از بالای نرده‌های بالکن آویزان کرد نیز ایده‌ای عالی هستند، به‌طوری‌که فضای شما از بیرون به همان اندازه شکوفا به نظر می‌رسد که از داخل می‌بینید. انتخاب گلدان گیاهان با گلدان‌های همسان، ظاهری مرتب و یکپارچه ایجاد می‌کند و به این معنی است که می‌توانید با تغییر فصل در اطراف گیاهان خود به نقاط مختلف حرکت کنید.

 

6.      پس زمینه مشکی انتخاب کنید:

در حالی که رنگ مشکی به طور سنتی برای فضاهای کوچک توصیه نمی‌شود، اما در واقع به طرز شگفت انگیزی در فضای باز خوب عمل می‌کند و پس‌زمینه‌ای عالی برای گیاهان شما فراهم می‌کند. رنگ کردن دیوار بالکن یا حصار سیاه رنگ سبزی گیاهان شما را واقعاً برجسته می‌کند و تکرار آن رنگ روی زمین نیز ایده خوبی است. گلدان‌های خاکستری تیره و استیل گالوانیزه ظاهری امروزی برای فضای بالکن شما ایجاد می‌کنند و دوباره استفاده از گلدان‌هایی با اندازه‌ها و ارتفاع‌های مختلف باعث جذابیت می‌شود.

 

7.      مقداری رنگ به فضا اضافه کنید:

مبلمان با رنگ‌های روشن می‌توانند به جای گیاهان زیاد، شادی را به فضای کوچکی بیاورند و مکانی شاد برای نشستن فراهم کنند. نیمکت‌ها نیز فضا را بهینه می‌کنند، زیرا می‌توانند صندلی بیشتری نسبت به صندلی‌های جداگانه فراهم کنند، در صورت عدم استفاده به راحتی روی هم قرار می‌گیرند و همچنین می‌توانند به عنوان مکانی برای نمایش گیاهان نیز استفاده شوند.

 

8.     قسمتی از  داخل خانه  را به  بیرون انتقال دهید:

استفاده از چوب برای ایجاد ویژگی‌های بصری قابل توجه که عملکرد فضا را نیز افزایش می‌دهد. نکته مهم این است که طراحی حس و ظاهر طبیعی چوب را با سایر مواد طبیعی و البته فضای سبز فراوان تکمیل می‌کند. افزودن قالیچه‌های فضای باز، میز قهوه‌خوری و ست مبل و صندلی راحتی به فضای بیرونی به‌عنوان امتداد واقعی فضای نشیمن داخلی کمک می‌کند.

 

9.      چیدمان بالکن  را ساده نگه دارید:

دکور را بیش از حد پیچیده نکنید، تا از ایجاد محدودیت بیشتر در فضای کوچک جلوگیری کنید. این بالکن دارای فضای کافی برای تمام مواد اولیه مناسب برای تبدیل آن به فضای زندگی اضافی برای تمام فصول است. یک میز و صندلی مکانی را برای صرف غذا و استراحت فراهم می‌کند و تنها چند گیاه گلدانی به اندازه کافی سبز می‌شود. دیوارهای سفیدکاری شده و درخت زیتون گلدانی به استقبال حالات مدیترانه‌ای در این تراس کوچک شهر کمک می‌کند.

 

10.   میز خود را در بالکن روشن تر کنید:

با اطمینان از داشتن منبع نور، بالکن خود را قابل استفاده تر کنید تا پس از تاریکی از فضای زندگی طولانی لذت ببرید. روشنایی با انرژی خورشیدی یک انتخاب عالی است، به این معنی که شما نیازی به استفاده از منبع تغذیه در فضای باز ندارید. نورپردازی در فضای باز به شما این امکان را می‌دهد که از بالکن خود در تمام اوقات روز و در تمام فصول استفاده کنید.

 

11.   یک دیوار برای حفظ حریم خصوصی نصب کنید:

فضای خود را با یک پرده مرزی پنهان کنید. متأسفانه گاهی اوقات بالکن‌ها فاقد حریم خصوصی هستند، بنابراین یک تراس شیک که می‌تواند به عنوان یک کوهنورد گیاهی دو چندان شود، راه حلی جذاب ایجاد می‌کند. نصب آن‌ها آسان است و شبکه‌ای از نوارها همچنان نور زیادی را از خود عبور می‌دهند. کاشت‌های منطبق پر از ادریسی یا گل شمعدانی پر جنب و جوش، لبه‌های سخت را با هم ترکیب می‌کند و رنگی دلپذیر به آن اضافه می‌کند.

 

12.   از سفرهای خود الهام بگیرید:

با چند عنصر طراحی ساده، لوازم جانبی مناسب و البته گیاهان مناسب در آسیای جنوب شرقی، آمریکای جنوبی، هند یا هر کجا که تخیل شما را می‌برد باشد. این فضای رنگارنگ التقاطی از سفرهای جهانی الهام گرفته شده است و گرما و رنگ یک خلوتگاه استوایی واقعی را تداعی می‌کند. کلید ایجاد این بالکن، استفاده از رنگ  و مقدار زیادی از گیاهان است. به گلدان‌های سفالی، رنگ‌های روشن مبلمان خود و فانوس‌های سفید فکر کنید. این ویژگی‌های کلیدی را انتخاب کنید.

 

13.   روی درختان و گیاهان ساختاری سرمایه گذاری کنید:

فضاهای باریک کوچک مناسب گیاهان بلند است؛ بنابراین، درختان کاملاً مناسب هستند و می‌توانند از نظر ساختاری ظریف به نظر برسند، به ویژه هنگامی که در ارتفاعات مختلف گروه بندی شوند. گونه‌های درختی خاص در گلدان‌ها بسیار سرزنده می‌شوند و با نگهداری ریشه‌هایشان در فضای محدود، رشد خود را کنترل می‌کنند. درختان زیتون با رشد آهسته بسیار مناسب هستند و استانداردهای خلیجی مدرن و محبوب هستند. در اینجا، دو درخت در پشت نرده‌های خاکستری ساده و در عین حال پیچیده به نظر می‌رسند و ظرف آبیاری آذین‌شده ظاهری هنری می‌افزاید.

 

14.   فضا را با آینه دیواری بزرگ‌تر نشان دهید:

با نصب یک آینه بر روی دیوار، توهم فضای زیاد را به بالکن خود اضافه کنید. فضای کوچک را به حداکثر می‌رساند، به نور تابش می‌دهد تا هر گوشه تاریک را روشن کند و با انعکاس گیاهان و شاخ و برگ‌های زنده، رنگ را دو چندان می‌کند. در اینجا، ظاهر شهری سرد با نمایش مرکزی از لاله‌های زیبای صورتی و قرمز تند که در گلدانی به سبک صنعتی سیمان کار می‌کنند، به پایان می‌رسد.

 

15.   با استفاده از بالکن آشپزخانه را گسترش دهید:

دوستداران غذا نباید این فرصت را از دست بدهند؛ زیرا بالکن سرپوشیده می‌تواند مکان مناسبی برای پرورش گیاهان و سبزیجات ایجاد کند. برای پرورش سبزیجات و گیاهان خود نیازی به یک باغ بزرگ ندارید. بالکن‌ها، فضاهای کوچک بسیار خوبی ایجاد می‌کنند، زیرا می‌توانند از باد محافظت شوند و اغلب نقطه‌ای هستند. دیوارها مکان‌های عالی برای آویزان کردن گیاهان هستند و تعداد زیادی ایستگاه سبزیجات با ظرف کوچک در دسترس هستند که متناسب با فضای شما هستند. اگر محصول خود را در ارتفاع بالا قرار دهید، احتمال کمتری دارد که توسط آفات آسیب ببیند و البته، دسترسی آسانی به آشپزخانه خود دارید.

 

16.  چیدمان بالکن برای پخت و پز جمع و جور مناسب است:

با توجه به موضوعی شدن زندگی در فضای کوچک، طراحان همیشه به دنبال راه‌های جدیدی برای پاسخگویی به نیازهای ما هستند. این باربیکیو بالکن برای کسانی که فضاهای بیرونی کوچکی دارند ایده‌آل است تا اطمینان حاصل شود که کسانی که در آپارتمان‌های چند طبقه یا با فضای محدود زندگی می‌کنند دیگر نیازی به از دست دادن لذت سرگرمی در فضای باز ندارند. طراحی جمع و جور به هیچ فضای غیر ضروری را اشغال نمی‌کند.

 

17.  چیدمان  بالکن را با جاذبه های طبیعی زنده کنید:

بهترین باغ‌ها باغ‌هایی هستند که با گیاهان و جانوران ترکیب می‌شوند. امکان بازسازی این واحه حیات وحش در ارتفاعات مشرف به آسمان‌خراش‌ها و مناظر شهری وجود دارد. در اینجا ما طیف وسیعی از برگ‌های سرسبز و مجموعه‌ای از گیاهان گل‌دار را داریم که با فضای سبز مخلوط شده‌اند تا به عنوان واحه‌ای برای زنبورها، پروانه‌ها و پرندگان عمل کنند. برای ایجاد یک واحه حیات وحش در خانه، به گیاهان زیادی نیاز دارید. مطمئن شوید که ترکیب خوبی از گیاهان گل‌دار و همچنین بوته‌ها و درختان برای پوشش دادن دارید. این باید نسبت به برخی از طرح‌های دیگر سبک‌تر احساس شود.

 

18.  با چیدمان بالکن یک گوشه دنج ایجاد کنید:

بالکن خود را به یک نشیمن در فضای باز برای استراحت با یک مبل گوشه‌ای بزرگ پر از کوسن‌های فراوان برای راحتی تبدیل کنید. بسیاری از آنها دارای فضای ذخیره سازی مخفی برای محافظت از لنت‌های نشیمنگاه در هوای مرطوب هستند. یک میز قهوه خوری همسان سطح پایین به حال و هوای معمولی ادامه می‌دهد در حالی که مجموعه‌ای از گلدان‌های ساختاری زیبا پر از گل‌های مروارید آفریقایی و اسطوخودوس ظاهر را آرام می‌کند.

 

19.   از پرده بالکن حداکثر استفاده را ببرید:

بالکن خود را با افزودن چند نکته حیله‌گرانه به فضایی جذاب برای عصرها تبدیل کنید. اقلام روزمره را می‌توان رنگ آمیزی، بازسازی و تزئین کرد تا مکانی جذاب و خلوت ایجاد کند. یک داربست را با نگهدارنده‌ها و گلدان‌هایی که به راحتی می‌توانید درست کنید، پر کنید. قوطی‌های تمیز را با دو لایه رنگ اسپری کنید و پس از خشک شدن، سیم را از سوراخ‌های آن رد کنید و حلقه بزنید تا آویز تشکیل شود. سوراخ‌های زهکشی را برای گلدان‌ها و الگوهای پانچ را برای نگهدارنده‌های چراغ چایخوری سوراخ کنید. از شمع‌های سیترونلا در نگهدارنده حلبی برای جلوگیری از میخ‌ها استفاده کنید.

 

20.   چیدمان بالکن با صندلی میز چوبی و نرده فلزی مشکی:

اگر فضای کافی ندارید، به دنبال مبلمان عجیب و غریب به سبک بیسترو باشید که در صورت عدم استفاده، تا شوند. هر اندازه که باشد، کاربردهای زیادی برای بالکن شما وجود دارد. اگر فضایی برای میز و صندلی در فضای باز وجود دارد، می‌توانید از آن به عنوان یک اتاق غذا خوری بیرونی یا شاید به عنوان یک فضای بیرون ریختن برای زمانی که سرگرم هستید استفاده کنید.

 

21.   یک دیوار گیاهی بسازید:

همه از ایجاد یک دیوار بیانی در خانه خود شنیده‌اند. اما در حالی که این معمولاً شامل رنگ‌های روشن یا کاغذ دیواری‌های عجیب و غریب است، همین رویکرد را در بالکن خود در نظر بگیرید؛ اما با گیاهان. برای به دست آوردن این ظاهر زیبا و اطمینان از اینکه دیوار نشیمن شما واقعاً برجسته است، باید آن را در مرکز فضا قرار دهید. باید فوراً چشم را جلب کند و بقیه قسمت‌ها به سادگی طراحی شده‌اند تا قابلیت آواز خواندن را فعال کند و به یاد داشته باشید، فقط یک دیوار قابل توجه را انتخاب کنید تا واقعاً بیانیه‌ای داشته باشید.

 

چه گیاهانی برای چیدمان بالکن مناسب هستند؟

گیاهانی که برای بالکن مناسب هستند، معمولاً گیاهانی هستند که در سایه رشد می‌کنند. مناطق سایه دار را می‌توان با گیاهان سرسبز که در محیط رشد می‌کنند، مانند سرخس پر کرد. نقاط گرم‌تر در زیر نور مستقیم خورشید برای مجموعه‌ای از گیاهان آفتاب دوست مدیترانه‌ای پر از رنگ‌های زنده مانند درختان زیتون مناسب است.

سرخس هاردی را برای باغ‌های سایه دار توصیه می‌شود برای باغ‌های سایه‌دار عالی است، سرخس‌های برگ‌دار و سرسبز که با گیاه کاملیا جفت می‌شوند، حسی شرقی برای فضای آرام و ذن شما ایجاد می‌کنند. سرخس‌های رنگی را برای تنوع رنگارنگ‌تر انتخاب کنید، این سرخس‌ها رنگ خاکستری دارند که با برق‌های نقره‌ای و بنفش به نظر می‌رسد. آنها در خاک مرطوب رشد می‌کنند، بنابراین مطمئن شوید که به طور منظم آبیاری می‌کنید و مطمئن شوید که گلدان‌های شما دارای زهکشی مناسب هستند.

 

چگونه بالکن خود را مرتب کنم؟

به این فکر کنید که کدام نقاط به نور مستقیم خورشید می‌رسند و کدام نقاط عمدتاً در سایه هستند. ممکن است هنگام آفتاب گرفتن بزرگ باشید، بنابراین می‌خواهید نقاط آفتابی‌تر را برای نشستن انتخاب کنید، در حالی که گیاهان شما می‌توانند در سایه رشد کنند. یا ممکن است ترجیح دهید خودتان در سایه بنشینید و بگذارید گیاهانتان از گرمای خورشید لذت ببرند. شما همچنین می‌خواهید به منظره داخل خانه خود فکر کنید، بنابراین گیاهان بزرگ را در مقابل  چشم خود قرار ندهید، گیاهان بزرگ در گوشه‌ها یا در مقابل خانه بهترین کار را انجام می دهند. گیاهان کوچک‌تر به بهترین وجه در اطراف پایه این کاشت‌ها و روی سکوهای برجسته کار می‌کنند. در مورد دسترسی به آب و میزان کشش شیلنگ نیز فکر کنید.

 

 

افق توفیقی

افق توفیقی هستم. معمار و طراح داخلی فوق‌لیسانس معماری و مرمت بناهای تاریخی ۱۱ سال سابقه کار در زمینه طراحی داخلی و دکوراسیون پروژه‌های مسکونی، اداری و تجاری دارم و به مدت ۴ سال به‌صورت آنلاین در فضای مجازی آموزش دکوراسیون داخلی انجام میدم. البته اگر خیلی دقیق‌تر بخوام توضیح بدم از دوران بچگی توجهم همیشه به دکوراسیون و معماری‌های جذاب جلب می‌شده تا زمانی که توی این مسیر قرار گرفتم. به جز رشته ی معماری به هیچ رشته‌ای علاقه نشون ندادم.

مشاهده نظرات

پست های اخیر

آشنایی با سبک مدرن ارگانیک

مقدمه ای بر سبک مدرن ارگانیکسبک طراحی مدرن ارگانیک ترکیبی هماهنگ از مینیمالیسم، عناصر طبیعی…

2 روز قبل

آیا میدیمالیسم یک فلسفه تزئینی معتبر است؟

مقدمه ای بر میدیمالیسممیدیمالیسم به عنوان یک فلسفه طراحی قانع کننده ظاهر می‌شود که فضای…

1 هفته قبل

چند نکته در انتخاب مبلمان برای فضاهای کوچک

تزیین یک فضای کوچک چالش های منحصر به فردی را به همراه دارد، از انتخاب…

4 هفته قبل

طراحی آشپزخانه سفید طوسی لوکس

طراحی آشپزخانه مجلل همیشه یکی از ویژگی های بارز زندگی بوده است و ترکیب رنگ…

1 ماه قبل

گذاشتن این موارد در اتاق نشیمن ممنوع!

ایجاد یک محیط آرام در اتاق نشیمن، نه تنها برای جذابیت زیبایی شناختی، بلکه برای…

1 ماه قبل

10 قانون مهم در تزیین فضاهای کوچک

وقتی از تزیین فضاهای کوچک صحبت می شود، اول از همه، از استفاده از رنگ…

2 ماه قبل