مقالات

تأثیر روانشناسی رنگ در طراحی داخلی

تاثیر روانشناسی رنگ در طراحی داخلی

یکی از مستندترین عناصر طراحی که خلق و خو را تغییر می دهد رنگ است. برای بسیاری از مردم، رنگ جزء اصلی تجربیات جهانی ما است. درک مدرن ما از روانشناسی به دهه 1800 باز می گردد که یوهان ولفگانگ فون گوته نظریه رنگ ها را منتشر کرد. محققان و طراحان داخلی به بررسی و بازنگری موضع خود در مورد تاثیر روانشناسی رنگ در طراحی داخلی ادامه داده اند.

علاوه بر ویژگی‌های روان‌شناختی و فوایدی که به رنگ‌ها نسبت داده می‌شود، اشباع و روشنایی هر رنگ مؤلفه‌های مهمی در قدرت عاطفی آن‌ها است. اشباع به خالص بودن رنگ اشاره دارد. به عنوان مثال، رنگ های کمتر اشباع، خاکستری یا سیاه بیشتری در آنها وجود دارد. آبی استیل نسبت به آبی واقعی اشباع کمتری دارد.

روشنایی بر اساس میزان کم رنگ  یا روشن بودن یک رنگ است. رنگ های روشن کمتر اشباع می شوند. رنگ های روشن تر و کم رنگ تر می توانند اثر آرامش بخشی داشته باشند. به عنوان مثال، قرمز واقعی با اضطراب مرتبط است، اما صورتی کم رنگ که هم کمتر اشباع شده و هم روشن تر است، رنگی آرامش بخش است. رنگ‌هایی که عمیقاً اشباع شده و کمتر روشن هستند، مانند سبز زمردی، می‌توانند احساسی شدید یا انرژی‌بخش داشته باشند.

رنگ های سرد و رنگ های گرم :

قرمز، زرد و نارنجی به عنوان “رنگ های گرم”، در حالی که سبز، آبی و بنفش “سرد” هستند. این دسته بندی ها تصادفی نیست. وقتی در اتاق‌هایی هستیم که رنگ‌های گرم دارند، از نظر فیزیکی احساس گرمی بیشتری می‌کنیم. رنگ های سرد به ما احساس خنکی می دهند. این یکی از دلایل محبوبیت قرمز در زمستان است، در حالی که فیروزه ای و آبی در هوای گرم محبوبیت بیشتری دارند.

 

تاثیرات روانشناسی رنگ در طراحی داخلی

هر رنگ دارای اثرات روانی است. دهه‌ها تحقیق تأیید می‌کند که برخی از رنگ‌ها به طور مداوم واکنش‌های احساسی خاصی را برمی‌انگیزند.

1.     تاثیر روانشناسی رنگ قرمز در طراحی داخلی:

قرمز رنگ قدرت، پرخاشگری و اشتیاق است. همچنین اشتها را تحریک می کند (به همین دلیل است که در رستوران ها بسیار محبوب است.) قرمز یک رنگ گرم است، به این معنی که لکه های قرمز می توانند فضا را به سرعت گرم کنند. با این حال، قرمز با عصبانیت و کنترل آن نیز مرتبط است.

استفاده از رنگ قرمز بیش از حد در خانه می‌تواند باعث ایجاد احساس اضطراب یا بی‌قراری در افراد شود، بنابراین اگر می‌خواهید به یک اثر آرام بخش دست پیدا کنید، از آن زیاد استفاده نکنید.

 

2.     تاثیر روانشناسی رنگ نارنجی در طراحی داخلی:

نارنجی با انرژی، ورزش، رقابت و نوآوری مرتبط است. این یک رنگ گرم دیگر است که می تواند به سرعت به یک فضا احساس آرامش و راحتی بدهد. با این حال، نارنجی آنقدر رنگ پرانرژی است که به ندرت به عنوان رنگ غالب در طراحی خانه استفاده می شود. بیشتر در محیط های اداری و مکانهای ورزشی دیده می شود. اگر می‌خواهید فضایی آرام ایجاد کنید، این رنگی نیست که از آن استفاده کنید، اما وقتی به طرز ماهرانه‌ای در طراحی داخلی شما گنجانده شود، نارنجی می‌تواند به عنوان یک تقویت کننده خلق و خوی شاد باشد.

3.     تاثیر روانشناسی رنگ زرد در طراحی داخلی:

زرد تنها رنگ گرم مرتبط با آرامش است. با شادی، خلاقیت و معصومیت همراه است. از آنجایی که رنگ زرد با پرورش همراه است، اغلب در آشپزخانه ها، اتاق های کودکان و بخش های خصوصی خانه به چشم می خورد. زردهای کمتر اشباع شده همچنین با رنگ های خنثی به خوبی کار می کنند تا جلوه ای آرامش بخش ایجاد کنند. زرد همچنین می تواند در فضاهای آفتابی کار کند و اثرات نور خورشید را تشدید کند.

 

4.     تاثیر روانشناسی رنگ سبز در طراحی داخلی:

سبز رنگی تسکین دهنده و آرامش بخش است. با تعادل، هماهنگی و طبیعت مرتبط است. همچنین رنگ رشد و تجدید است. رنگ سبز اغلب در محیط های حرفه ای استفاده می شود تا به سرنشینان کمک کند احساس آرامش بیشتری داشته باشند. به همین دلیل است که بازیگرانی که منتظر حضور در تلویزیون هستند در یک “اتاق سبز” نگهداری می شوند.

در خانه‌ها، رنگ سبز می‌تواند حسی آرام‌بخش ایجاد کند. با این حال، کمی سبز راه زیادی را پیش می برد. سبز های اشباع شده می توانند به سرعت غرق شوند و اتاق را تیره یا تاریک جلوه دهند.

استفاده از سبزهای روشن، یا سبزهای سیبی، اتاق را شاد به نظر می‌رساند، اما اگر مکرر استفاده شود، این رنگ‌ها می‌توانند تسخیر شوند. برعکس، سبزهای مایل به خاکستری، رنگ های مریم گلی یا خاکی اغلب به عنوان رنگی خنثی خوانده می شوند و به ایجاد فضایی آرامش بخش کمک می کنند.

 

5.     تاثیر روانشناسی آبی در طراحی داخلی:

این رنگی است که با طراوت و آرامش ارتباط برقرار می کند. این یک رنگ محافظه کارانه و منظم است که در محیط های حرفه ای به خوبی کار می کند. در دفاتر بهداشتی و موسسات مالی محبوب است. با این حال، آبی اشباع شده می تواند اقیانوس ها و آب را تداعی کند و در کنار سفیدهای روشن بسیار خوب عمل کند.

آبی همچنین با غم و اندوه (احساس آبی) مرتبط است و ممکن است رنگ خوبی برای دفع افسردگی نباشد. در نهایت، تحقیقات نشان می دهد که آبی یکی از کم اشتها آورترین رنگ ها است، به همین دلیل است که کمتر در آشپزخانه ها و رستوران ها استفاده می شود.

 

6.      تاثیر روانشناسی رنگ بنفش در طراحی داخلی:

این یک رنگ دلپذیر است که احساس تجمل، امتیاز و خاص بودن را برمی انگیزد. این یک رنگ تشریفاتی است که در بسیاری از ادیان برای نشان دادن ربوبیت استفاده می شود. همچنین رنگی است که با فردیت استثنایی، خلاقیت و حتی دمدمی مرتبط است. در یک خانه، استفاده از رنگ بنفش غیر معمول است. بنفش کم رنگ یا اسطوخودوس، زنانه، نرم و آرامش بخش در نظر گرفته می شود. بنفش های عمیق اشباع شده، مانند بادمجانی، قدرتمند هستند. رنگ بنفش تیره بیش از حد می تواند باعث ناراحتی افراد شود. مهم نیست از کدام سایه استفاده می شود، مطالعات نشان می دهد که استفاده بیش از حد بنفش باعث می شود برخی افراد احساس تحریک پذیری و تکبر کنند.

7.     تاثیر روانشناسی رنگ خاکستری در طراحی داخلی:

در صورت استفاده مناسب، رنگ های خاکستری در طراحی خانه می توانند تعادل ایجاد کنند. از آنجا که تعادل سیاه و سفید است، می توان از آن به عنوان خنثی استفاده کرد. با این حال، بسیاری از خاکستری ها در واقع سایه ای از آبی، سبز، زرد یا حتی بنفش هستند، بنابراین توجه به تناژ رنگ خاکستری مهم است. در روانشناسی رنگ، رنگ خاکستری دارای مفاهیم منفی مرتبط با افسردگی، از دست دادن و بی حالی است. اتاق هایی که غالباً خاکستری هستند ممکن است احساس سردی و ناخوشایندی داشته باشند.

 

8.     تاثیر روانشناسی رنگ قهوه ای در طراحی داخلی:

قهوه ای رنگی است اغلب در طبیعت یافت می شود. مطالعات نشان می دهد که استفاده از رنگ قهوه ای در خانه احساس قدرت و قابلیت اطمینان را بر می انگیزد. استفاده از رنگ قهوه ای در اتاق می تواند حس قابل اعتماد بودن، امنیت و ایمنی ایجاد کند. قهوه ای در بسیاری از اتاق ها به عنوان بخشی از مبلمان چوبی یا کابینت های چوبی وجود دارد.

استفاده از رنگ قهوه ای روی دیوارها، کف یا مبلمان در فضاهایی با چوب قهوه ای زیاد می تواند باعث شود اتاق سنگین، بی خیال یا کسل کننده شود. ترکیب رنگ های قهوه ای با سبز، سفید و رنگ های خنثی راهی موثر برای ایجاد فضایی آرام و شاد است.

 

9.     تاثیر روانشناسی رنگ مشکی در طراحی داخلی:

بسیاری از مردم فکر می کنند که مشکی عدم وجود رنگ است، اما در واقع سیاه تمام نور طیف رنگ را جذب می کند، یعنی ترکیبی از همه رنگ ها است. هنگامی که بسیاری از رنگ های باقیمانده رنگ را به هم اضافه می کنید، اغلب سیاهی ایجاد می کند. تحقیق

روان‌شناسی رنگ‌ها نشان می‌دهد که مشکی رنگ های مختلفی را تداعی می‌کند. اغلب با مرگ، ناراحتی و رمز و راز مرتبط است. اما این رنگ پیچیدگی، جدیت، روشنفکری و نشان دهنده تمایلات جنسی نیز هست. مشکی رنگ شادی نیست، بنابراین معمولاً به عنوان لکه استفاده می شود. در صورت استفاده کم، عناصر سیاه می توانند هماهنگی و تعادل آرامش بخشی را در یک اتاق ایجاد کنند. استفاده آزادانه از رنگ مشکی همچنین می تواند یک منطقه را قدرتمند، دراماتیک یا مهم جلوه دهد.

 

10.  تاثیر روانشناسی رنگ سفید در طراحی داخلی:

رنگ سفید یک رنگ خنثی است که در اکثر خانه ها رایج است. اکثر سقف ها سفید هستند و این رنگ محبوب ترین انتخاب برای دیوارها است. رنگ سفید نور را منعکس می‌کند و اتاق‌ها را روشن‌تر، جادارتر و بزرگ‌تر می‌کند. همچنین احساس پاکی و بی گناهی را برمی انگیزد. با این حال، سفیدی بیش از حد، می تواند احساس نرمی یا استریل کند. قابل ذکر است، افراد کمی رنگ سفید را به عنوان رنگ مورد علاقه خود معرفی می کنند. اما در طراحی داخلی رنگی است که کار با آن آسان است.

رنگ سفید با هر چیزی می آید ، تیره یا روشن، روشن یا اشباع. رنگ سفید پس‌زمینه‌ای عملی برای قطعاتی مانند آثار هنری یا مجسمه‌ها فراهم می‌کند، به همین دلیل است که بسیاری از موزه‌ها دارای دیوارهای سفید هستند. نکته مهم، دیدن عیوب روی رنگ سفید آسان است. کثیفی، ساییدگی یا لکه‌ها به راحتی روی چیزهایی مانند مبل‌های سفید، کف‌های سفید و کابینت‌های سفید قابل تشخیص هستند.

 

ارتباط رنگ ها با دوران کودکی:

در حالی که تحقیقات زیادی وجود دارد که نشان می دهد بیشتر مردم چگونه به رنگ ها واکنش نشان می دهند، تجربه شخصی با یک رنگ بر هنجارهای اجتماعی غلبه می کند. تاریخچه شخصی ما بر احساسات ما در مورد رنگ ها تأثیر می گذارد. در حالی که عروس ها اکثرا سفید می پوشند، در برخی فرهنگ ها رنگ مرگ است.

اگر دوران کودکی بی دغدغه و شادی را در یک اتاق قرمز روشن داشته اید، رنگ قرمز ممکن است شما را شاد کند و به عنوان یک بزرگسال احساس رضایت کنید. اگر آشپزخانه مادربزرگ مورد علاقه شما بنفش روشن بود، بنفش ممکن است نشان دهنده اشتهای شما باشد.

بنابراین، چه ارتباط‌هایی با رنگ‌ها را با تحقیقات همسو می‌دانید، یا یک تداعی شخصی غیرمعمول ایجاد کرده‌اید، مطمئن شوید که رنگ‌هایی که برای خانه‌تان انتخاب می‌کنید باعث می‌شود خانه‌تان مانند یک پناهگاه راحت باشد که آرامش می‌دهد. و اگر متوجه شدید که از اتاق‌های خاصی در خانه خود دوری می‌کنید، تغییر رنگ یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای ایجاد احساس خوشایندتر در خانه است.

رنگ را ارزیابی کنید

چه رنگ هایی در اتاق وجود دارد؟ آیا آنها به شما احساس آرامش و آرامش می دهند یا عصبی و مضطرب میکند؟ به هر رنگی در اتاق خود نگاه کنید، و اگر “مناسب” نیست، آن را تغییر دهید یا از شر آن خلاص شوید. حتی یک پاکسازی یا به روز رسانی کوچک رنگ در یک منطقه، احساس کلی فضا را تا حد زیادی بهبود می بخشد

از عناصر در دکوراسیون استفاده کنید:

نور خورشید، هوا، گیاهان و گل‌ها باعث می‌شود افراد در خانه‌های خود احساس آرامش کنند و اضطراب کمتری داشته باشند. تصادفی نیست که همه اینها عناصر طبیعی هستند. در طول تاریخ، بشر سعی کرده است زیبایی و آرامش طبیعت را به خانه بیاورد. چه خز حیوانات، چه تشک‌های چمن بافته یا درخت کریسمس، مردم هزاران سال است که طبیعت را به داخل خانه آورده‌اند.

تمرین باستانی فنگ شویی شکل‌ها و بافت‌هایی را که نمایانگر عناصر طبیعی خاک، آب، چوب، فلز و آتش هستند، تجلیل می‌کند. در خانه امروزی، ما می‌توانیم این عناصر را به طرق مختلف وارد کنیم. فواره‌ها و استخرها آب را جشن می‌گیرند، آینه‌ها و سطوح بازتابنده نیز برخی از مزایای مشابه را ارائه می‌دهند.

پنکه‌ها و پنجره‌های باز باد را وارد می‌کنند، اما پارچه‌هایی که به‌سرعت حرکت می‌کنند و برخی از مزایای روانی باد را فراهم می‌کنند. شومینه و شمع به ما این امکان را می‌دهند که آتش وارد کنیم. فلز و خاک در آهن، برنج، نقره، چوب و سنگ وجود دارد.

علاوه بر تعابیر طراحی واقعی عناصر، یک‌خانه سالم و شاد باید آرامش را با استفاده از عناصر آسان کند. به عنوان مثال، حمام های عمیق و دوش های بارانی به ما این امکان را می دهند که از آب در راه های درمانی استفاده کنیم. ظروف سنگ های صاف به ما اجازه می دهد از سنگ به عنوان یک عنصر تزئینی استفاده کنیم. اتاق های آفتابگیر و ایوان ها به ما این امکان را می دهند که فضاهای داخلی راحتی ایجاد کنیم که فاصله بین داخل و خارج را پر می کند.

 

 

 

افق توفیقی

افق توفیقی هستم. معمار و طراح داخلی فوق‌لیسانس معماری و مرمت بناهای تاریخی ۱۱ سال سابقه کار در زمینه طراحی داخلی و دکوراسیون پروژه‌های مسکونی، اداری و تجاری دارم و به مدت ۴ سال به‌صورت آنلاین در فضای مجازی آموزش دکوراسیون داخلی انجام میدم. البته اگر خیلی دقیق‌تر بخوام توضیح بدم از دوران بچگی توجهم همیشه به دکوراسیون و معماری‌های جذاب جلب می‌شده تا زمانی که توی این مسیر قرار گرفتم. به جز رشته ی معماری به هیچ رشته‌ای علاقه نشون ندادم.

مشاهده نظرات

پست های اخیر

آشنایی با سبک مدرن ارگانیک

مقدمه ای بر سبک مدرن ارگانیکسبک طراحی مدرن ارگانیک ترکیبی هماهنگ از مینیمالیسم، عناصر طبیعی…

4 روز قبل

آیا میدیمالیسم یک فلسفه تزئینی معتبر است؟

مقدمه ای بر میدیمالیسممیدیمالیسم به عنوان یک فلسفه طراحی قانع کننده ظاهر می‌شود که فضای…

2 هفته قبل

چند نکته در انتخاب مبلمان برای فضاهای کوچک

تزیین یک فضای کوچک چالش های منحصر به فردی را به همراه دارد، از انتخاب…

4 هفته قبل

طراحی آشپزخانه سفید طوسی لوکس

طراحی آشپزخانه مجلل همیشه یکی از ویژگی های بارز زندگی بوده است و ترکیب رنگ…

1 ماه قبل

گذاشتن این موارد در اتاق نشیمن ممنوع!

ایجاد یک محیط آرام در اتاق نشیمن، نه تنها برای جذابیت زیبایی شناختی، بلکه برای…

1 ماه قبل

10 قانون مهم در تزیین فضاهای کوچک

وقتی از تزیین فضاهای کوچک صحبت می شود، اول از همه، از استفاده از رنگ…

2 ماه قبل