مقالات

20 ایده چیدمان اتاق کودک کوچک کم هزینه و رایگان + عکس

طراحی و چیدمان اتاق کودک می‌تواند زمان بر باشد و تاثیر بسزایی در چیدمان خانه شما نیز دارد. کمبود فضا را به ترکیب اضافه کنید و ایده های هوشمندانه چیدمان اتاق کودک را دنبال کنید. اگر نمی‌دانید که چگونه می‌خواهید یک اتاق کودک را طراحی کنید که وسایل زیادی را جای دهد و مطمئن شوید که مکانی آرام برای خوابیدن فرزندتان است، در این مقاله ایده‌های زیادی برای چیدمان اتاق کودک برایتان جمع آوری کرده‌ایم.  چیدمان اتاق کودک، حتی مهم‌تر از فضاهای بزرگ‌تر است؛ چون باید تا حد امکان فضای ذخیره‌سازی بیشتری ایجاد کنید.

وقتی صحبت از ایده‌های چیدمان اتاق کودک به میان می‌آید، فضای ذخیره‌سازی چندمنظوره را انتخاب کنید که می‌تواند برای نیازهای آن‌ها مانند زیر تخت برای اسباب‌بازی‌ها و لباس‌ها یا زیر میز برای مدادرنگی‌ها و کتاب‌ها تنظیم شود. جعبه‌ها و لوازم جانبی اتاق خواب را نیز می‌توان با تغییر ذائقه کودک با بزرگ شدن تغییر داد، بنابراین هسته اتاق  را خنثی نگه دارید تا نیازی به تعویض نداشته باشند.

ایده های چیدمان اتاق کودک:

1.      به هم ریختگی‌ها اتاق کودک را با پرده پنهان کنید:

اتاق کودک نه تنها فضایی برای خواب و آرامش است، بلکه مکانی برای بازی و خلاقیت بچه‌ها است، کودکان اغلب اسباب‌بازی‌ها زیادی دارند. ذخیره سازی نقش کلیدی ایفا می کند، بنابراین مطمئن شوید که فضای ذخیره سازی کاربردی به طور هوشمندانه در ایده های اتاق کودکان گنجانده شده است، بدون اینکه حس شلوغی ایجاد کند.

یکی از راه‌هایی که می‌توانید ایده‌های چیدمان اتاق کودک را راحت‌تر از زمان بازی به زمان خواب تبدیل کنید، داشتن پرده‌ای است که می‌توان روی قفسه‌های اسباب‌بازی‌ها و کتاب‌ها کشید. این ایده برای نگهداری اسباب‌بازی به این معنی است که بچه‌ها می‌توانند اسباب‌بازی‌های مورد علاقه‌شان را به نمایش بگذارند و آن‌ها را هنگام بازی در دسترس داشته باشند، اما وقتی زمان خوابیدن و استراحت است، با بستن پرده اتاق به‌هم‌ریخته یا تحریک‌پذیر برای بازی کردن نمی‌شود. در حالی که ممکن است اتاق در طول روز بسیار شلوغ باشد، اما کودکان به یک محیط آرام نیاز دارند تا یک خواب راحت داشته باشند.

2.      یک فرش رنگارنگ انتخاب کنید:

یک فرش بزرگ برای چیدمان اتاق کودک بی فایده است. فرش رنگارنگ فضا را تثبیت می کند، بافت نرمی را برای انگشتان کوچک پا ایجاد می کند و اگر به دنبال مدلی طرح دار هستید، جای هر لکه‌ای را پنهان خواهد کرد.

فرش‌های مناسب می‌توانند به هر اتاقی احساس خوشایندتری بدهند و برای بچه‌هایی که روی زمین بازی می‌کنند کمی نرمی برای زانوها و آرنج‌ها ایجاد کنند. فرش‌ها همچنین دارای مزیت اضافه‌ای هستند که آکوستیک را نرم‌تر می‌کنند، بنابراین نمی‌توان تک‌تک ضربات بازی فوتبال داخلی را در طبقه پایین شنید.

3.      یک شاه‌نشین (صندلی پنجره) مناسب برای اتاق کودک در نظر بگیرید:

از یک صندلی پنجره جمع و جور استفاده کنید تا فضایی دنج برای مطالعه و استراحت ایجاد کنید. جعبه‌های ذخیره‌سازی را زیر آن اضافه کنید تا کودک شما فضای زیادی برای قرار دادن اسباب‌بازی‌ها و دیگر وسایل خود داشته باشد و با اضافه کردن کوسن‌های رنگی آن را خاص کنید.

با استفاده از رنگ‌های مختلف برای وسایل مختلف در ایده‌های اتاق خواب دخترانه و پسرانه می‌توانید از جعبه‌ها و سطل‌های ذخیره‌سازی لذت ببرید. این کار همچنین به تشویق کودکان شما کمک می‌کند تا اقلام خود را به درستی ذخیره کنند، زیرا آنها واقعاً به رنگ‌ها واکنش نشان می‌دهند.

4.      یک دیوار مغناطیسی در اتاق ایجاد کنید:

این دیوار به شما کمک کند یک منطقه بازی کوچک با چند صندلی راحت ایجاد کنید. می‌توانید با رنگ مغناطیسی آن را بسازید یا یک تابلوی یادداشت مغناطیسی در آن مکان‌ نصب کنید. دیوار آهنربایی مکانی دوست‌داشتنی برای نمایش نقاشی‌ها، یا بازی با آهن‌رباهای منظومه شمسی، آهن‌رباهای حیوانی، یا املای نام آنها با حروف کلاسیک الفبا فراهم می‌کند. کودکان برای همیشه در حال رشد هستند و اتاق‌هایشان باید با آنها از ایده‌های مهدکودک به فضاهای پیش از نوجوانی تغییر کند ایجاد مناطق مختلف به این امر کمک می‌کند و اتاقی برای یادگیری، بازی و آرامش ایجاد می‌کند.

5.      از یک رنگ تأکیدی برای اتاق استفاده کنید:

ایده‌ای جسورانه روی قاب تخت خواب، کمد لباس و صندوقچه‌ها تأثیر زیادی ایجاد می کند و توجه را از قسمت‌های کوچک اتاق دور می کند. در این اتاق، رنگ زرد و خاکستری مکمل یکدیگر، شیک و کاربردی هستند.

6.      با کوسن‌های مناسب کف یک گوشه مطالعه درست کنید:

بالشتک‌های کف را نزدیک قفسه‌های کتاب کودکتان بگذارید، آثار هنری مربوط به داستان‌های مورد علاقه‌اش را آویزان کنید و چراغ‌هایی بچینید تا فضایی دنج را در اتاق خواب کودک برای خواندن داستان بسازید. بالشتک‌های کف را روی هم قرار دهید و زمانی که از آنها استفاده نمی‌کنید آنها را در بالای کمدها قرار دهید تا فضای بیشتری برای انجام بازی در اختیار کودک قرار دهد.

7.      از مبلمان چندمنظوره استفاده کنید:

بیشتر تختخواب‌ها به تخت‌های کودک تبدیل می‌شوند. بسته به اندازه و رشد فردی، فرزند شما تا زمانی که در سن شروع دبستان باشد، به تخت با اندازه کامل نیاز ندارند. همین امر در مورد کمدهای اتاق خواب و کمدهای دراور نیز صدق می کند. لباس‌های ریز فضای کمتری را اشغال می‌کنند، بنابراین تا جایی که ممکن است به مبلمان کوچک متناسب بمانید تا فضای بیشتری برای بازی باقی بماند.

8.      مطمئن شوید که همه وسایل به راحتی در دسترس هستند:

اتاق کودک به این معنی نیست که وسایل کمتری را جمع کند. در واقع، اسباب‌بازی‌های کودکان کوچک‌تر بیشتر از وسیله‌های بزرگسالان هستند. با حصول اطمینان از دسترسی آسان و دردسترس‌بودن ذخیره سازی برای کوچک‌ترها، نظم را در یک فضای کوچک تشویق کنید.

کتابخانه‌ای برای کتاب‌های بزرگ که نمایش داده می‌شوند ایجاد کنید. درهای کمد لباس را برای ظاهری نامرتب بردارید و قفسه‌هایی برای سبدها و سطل‌ها جایگزین کنید. محل نگهداری سیم برچسب دار را از روی زمین دور نگه می‌دارد.

9.      اسباب‌بازی‌ها را زیر تخت نگهداری کنید:

ذخیره سازی زیر تخت یک امتیاز در اتاق خواب کودکان است؛ زیرا اسباب‌بازی‌ها را می‌توان سازماندهی کرد و دور از دید قرار گرفت و سطح پایین به این معنی است که بچه‌های کوچک می‌توانند به آنچه نیاز دارند دسترسی داشته باشند.

برای ظاهری ساده در ایده‌های اتاق کودکان کوچک، تختخوابی را انتخاب کنید که دارای یک دسته چرخ‌دار زیر تخت باشد. یا برای یک نسخه مقرون به صرفه، آن را با یک سری جعبه‌های پلاستیکی روشن رنگارنگ و سرگرم کننده کنید. کوچولوی شما از ساخت برچسب برای جعبه‌ها نیز لذت خواهد برد.

10.   از صندوقچه اسباب بازی استفاده  کنید:

دلیلی وجود دارد که صندوق‌های اسباب‌بازی چوبی محکم قرن‌هاست وجود داشته‌اند؛ زیرا آنها بسیار مفید  و کاربردی هستند و اگر بتوانید آن را چندمنظوره کنید، حتی بهتر است. این صندوقچه چوبی به عنوان انباری، یک نیمکت هماهنگ کننده رنگ با صندلی نرم و سه‌تایی به عنوان پاتختی در این اتاق کودک عمل می کند. با قرار دادن اقلامی که ممکن است هر روز از آنها استفاده نکنید، مانند ملحفه‌های تازه، پتوهای گرم یا لباس‌های خارج از فصل، آن را کاربردی کنید.

11.   یک میز کشویی زیر یک تخت مرتفع قرار دهید:

وقتی کمبود فضا در اتاق کودک وجود دارد، قرار دادن میز در اتاق کودک می‌تواند چالش برانگیز باشد. در عوض، به سراغ تخت خواب کابینی بروید که با میز بازشو همراه است و فقط در صورت نیاز و در مواقعی که لازم است از آن استفاده کنید. آنها اغلب با انبار سازی جانبی اضافی نیز همراه هستند.

از طرف دیگر، یک میز کشویی که روی دیوار یا قفسه نصب شده در سطح کمر نصب شده است، گزینه‌ای است که به عنوان فضای میز حیاتی برای دختران و پسران نوجوان به طور یکسان برای صرفه جویی در فضا است.

12.   با تختخواب بلند فضای بیشتری در کف ایجاد کنید:

فضای کف در اتاق بچه‌ها ارزشمند است، این منطقه ساختمانی برای لگو، قطار، پادشاهی پریان و ساعت‌ها سرگرمی است. فضای زیر تخت به راحتی می‌تواند به یک میز کاربردی برای یادگیری در سنین بالا تبدیل شود. ما همچنین اضافه کردن قفسه‌های بلند را پیشنهاد می‌کنیم تا بتوان به راحتی به کتاب‌ها برای داستان‌های قبل از خواب دسترسی داشت. در این اتاق فضای زیر تخت به مکانی برای مطالعه تبدیل شده است. این فضا را می‌توان طوری تنظیم کرد که فضای اضافی برای نگهداری لباس یا میز فراهم کند.

13.   از فضای هدر رفته دیوار برای ذخیره سازی استفاده کنید:

در صورت امکان، همیشه عاقلانه است که در چیدمان اتاق کودک از فضای ذخیره سازی دیواری استفاده کنید. این اتاق کودک دارای دیواری با مکعب‌های ذخیره‌سازی است که وسیله‌ها را از روی زمین به  روی یک دیوار انتقال می‌دهد  از تلویزیون گرفته تا کتاب و اسباب‌بازی‌ها. این راه حل برای فضاهای کوچک ایده آل است؛ زیرا شما مزیت عمودی استفاده از فضای دیوار را دارید که در غیر این صورت از آن استفاده نمی‌کردید. آزاد کردن فضای کف نه تنها باعث می‌شود اتاق‌ها بزرگ‌تر شوند، بلکه فضای ارزشمندی برای بازی بچه‌ها ایجاد می‌کنند.

14.   در چیدمان اتاق کودک ذخیره سازی داخلی ایجاد کنید:

در چیدمان اتاق کودک، فضای ذخیره‌سازی داخلی امری بسیار مهم است مطمئن شوید که اتاق برای کودکتان و همه وسایل او جای کافی دارد. وقتی کمد دیواری را در امتداد یک دیوار قرار می‌دهید، یک جای خالی در میان آن  برای یک میز لپ‌تاپ  ایجاد کنید تا برای اتاق خواب دوره  نوجوانی آماده باشد.

 

15.   یک نرده گیره‌ای بالای تخت قرار دهید:

فضای بالای تخت اغلب فقط برای ایده‌های دکور دیوار، هنر و برچسب‌ها استفاده می‌شود، اما با قرار دادن یک ریل میخ روی آن، آن را به عنوان فضای ذخیره‌سازی اضافی استفاده کنید. فرزند شما به محض اینکه از رختخواب بیرون می‌آید می‌تواند لباس خود را بپوشد. از نقطه نظر ایمنی اطمینان حاصل کنید که فقط وسایلی را آویزان کنید که نمی‌افتند و به کودک خوابیده زیر آن آسیب نمی‌رسانند.

16.   کف‌پوش را به رنگی مشابه با دیوارها رنگ کنید:

با نگاه کردن به این اتاق هرگز نمی‌توانید اندازه آن را حدس بزنید. با وجود چادری که در گوشه‌ای فشرده شده است، این اتاق به‌دوراز درهم ریختگی به نظر می‌رسد. این به لطف طرح رنگ روشن است که از دیوارها تا تخته‌های کف گسترش یافته است. ممکن است فرش‌ها انتخاب طبیعی‌تری در اتاق کودک به نظر برسند، اما تخته‌های کف لخت فضا را بزرگ‌تر از آنچه هست احساس می‌کنند، همچنین می‌توانید برای گرما و راحتی بیشتر می‌توانید فرش اضافه کنید.

17.   قفسه‌های کتاب را با قفسه‌های شناور تعویض کنید:

اگر کودک شما علاقه‌مند به مطالعه است، اتاق کوچک او باید فضای کافی برای یک قفسه کتاب مناسب وجود داشته باشد، سعی کنید قفسه‌های شناور نصب کنید.  همچنین یک راه عالی برای ایجاد یک دیوار با ویژگی خاص در یک فضای کوچک است که کاربردی و شیک باشد.

18.   ترکیب رنگ اتاق را متعادل نگه دارید:

چیدمان اتاق کودک می‌توانند به راحتی تحت تأثیر رنگ‌های شلوغ قرار بگیرند. به همین دلیل، سفید نگه داشتن فضای جمع و جور مفید است، اما این بدان معنا نیست که نمی‌توان از رنگ و طرح برای افزودن سرگرمی استفاده کرد. ایده‌های تختخواب و پرده اتاق خواب وسیله‌ای عالی برای صحنه‌ها و الگوهای رنگارنگ هستند و تخت و پرده‌های رنگی به یک اتاق سفید رنگ می‌بخشند.

برای افزایش تأثیر، کوسن‌ها و فرش‌های رنگی اضافه کنید. از طرف دیگر، رنگ را به چند لوازم جانبی کلیدی مانند چراغ‌های رومیزی یا نقاشی دیواری بازگردانید تا طرحی کنترل‌شده‌تر داشته باشید. به خاطر داشته باشید که اشیا و اسباب‌بازی‌هایی که کودکان را هدف قرار می‌دهند، اغلب دارای رنگ‌های روشن یا طرح‌دار هستند.

19.   راه‌حل‌های ذخیره سازی هوشمند را اضافه کنید:

وقتی صحبت از فضای ذخیره سازی برای چیدمان اتاق کودک می‌شود، باید فراتر از جعبه فکر کنید. در عوض به اضافه کردن ریل‌های گیره‌ای، نرده‌های لباس و سبدهایی فکر کنید که همگی به دیوارها وصل شده‌اند تا تأثیر آن بر اتاق را به حداقل برسانید؛ اما پتانسیل ذخیره‌سازی را به حداکثر برسانید.

20.   تخت مناسب بخرید:

اغلب برای نقطه کانونی اتاق، تختخواب یک نکته بسیار مهم است. اگر یک اتاق خواب کوچک مشترک دارید، تختخواب‌های دوطبقه سنتی بهترین فضا برای صرفه‌جویی در فضا هستند. همچنین ارزش خرید مبلمان کودک به جای بزرگسالان را دارد. به‌عنوان‌مثال، بیشتر طرح‌های تخت دوطبقه را می‌توان در اندازه‌های باریک و کوتاه‌تر خریداری کرد. با این حال، باید این را در مقابل هزینه‌های اضافی خرید دوباره بسنجید، وقتی فرزندتان از همه چیز بیشتر شد.

 

افق توفیقی

افق توفیقی هستم. معمار و طراح داخلی فوق‌لیسانس معماری و مرمت بناهای تاریخی ۱۱ سال سابقه کار در زمینه طراحی داخلی و دکوراسیون پروژه‌های مسکونی، اداری و تجاری دارم و به مدت ۴ سال به‌صورت آنلاین در فضای مجازی آموزش دکوراسیون داخلی انجام میدم. البته اگر خیلی دقیق‌تر بخوام توضیح بدم از دوران بچگی توجهم همیشه به دکوراسیون و معماری‌های جذاب جلب می‌شده تا زمانی که توی این مسیر قرار گرفتم. به جز رشته ی معماری به هیچ رشته‌ای علاقه نشون ندادم.

مشاهده نظرات

پست های اخیر

نکات مهمی که در انتخاب ابعاد میز ناهار خوری ۴ تا ۱۲ نفره به آن باید توجه کنید

انتخاب میز ناهارخوری مناسب فقط جنبه زیبایی ندارد بلکه در مورد عملکرد، راحتی و استفاده…

4 روز قبل

بهترین جایگزین کاغذ دیواری (پارچه دیواری)

https://youtu.be/FZ4qnNkfeQIدر حوزه طراحی داخلی، برای جایگزین کاغذ دیواری، پارچه های دیواری شیک و مدرن انتخاب…

5 روز قبل

آشنایی با سبک مدرن ارگانیک

مقدمه ای بر سبک مدرن ارگانیکسبک طراحی مدرن ارگانیک ترکیبی هماهنگ از مینیمالیسم، عناصر طبیعی…

2 هفته قبل

آیا میدیمالیسم یک فلسفه تزئینی معتبر است؟

مقدمه ای بر میدیمالیسممیدیمالیسم به عنوان یک فلسفه طراحی قانع کننده ظاهر می‌شود که فضای…

3 هفته قبل

چند نکته در انتخاب مبلمان برای فضاهای کوچک

تزیین یک فضای کوچک چالش های منحصر به فردی را به همراه دارد، از انتخاب…

1 ماه قبل

طراحی آشپزخانه سفید طوسی لوکس

طراحی آشپزخانه مجلل همیشه یکی از ویژگی های بارز زندگی بوده است و ترکیب رنگ…

2 ماه قبل