مقالات

ایده‌های چیدمان نشیمن با کمترین هزینه ممکن

انگیزه شما برای چیدمان نشیمن هرچه که باشد، نشیمن فضایی است که احتمالاً بیشترین زمان را در آن می‌گذرانید؛ بنابراین چیدمان صحیح آن امری بسیار حیاتی است. ایده‌های ایده‌آل برای چیدمان نشیمن روش‌هایی هستند که با سبک زندگی شما مطابقت دارند، چه بخواهید فضایی برای سرگرمی داشته باشید، چه یک اتاق آرام برای استراحت، یا یک فضای چندمنظوره که بتوان آن را با هر موقعیتی که نیاز دارد تطبیق داد.

روش‌های بیشتری فراتر از تکیه دادن تمام مبلمان به دیوار نشیمن و زاویه دادن آنها به سمت دیگر مبل‌ها وجود دارد؛ بنابراین در چیدمان نشیمن خود کمی جسورتر عمل کنید و هنگام طراحی چیدمان نشیمن، ایده‌هایی که در این  مقاله آمده است را در نظر بگیرید.

اطمینان از درست بودن چیدمان از نظر سبک و عملکرد، کلید موفقیت است. فضاهای نشیمن اغلب یکی از پیچیده‌ترین فضاهای خانه برای طراحی هستند، زیرا معمولاً مکانی است که تقریباً کاربردهای زیادی دارد. جایی برای تماشای تلویزیون، جایی برای استراحت، جایی برای سرگرمی با دوستان، جایی برای انبار انواع لوازم و حتی جایی برای غذا خوردن.

 

ایده‌های چیدمان نشیمن:

1.      از درهای تاشو برای بزرگ‌تر کردن نشیمن استفاده کنید:

یک نشیمن معمولی از چهار دیوار تشکیل شده است درحالی‌که همیشه نباید این‌طور باشد. شیوه زندگی مدرن ما اغلب به این معنی است که ما از اتاقی به اتاق دیگر نقی مکان می‌کنیم و از این فضاها به روش‌های مختلف استفاده می‌کنیم. بنابراین به جای داشتن یک دیوار بتنی، یکی را با درب‌های باز شو یا پاراوان که می‌توانید آن را باز کنید تا دو اتاق را با هم ترکیب کنید، عوض کنید.

 

2.      از پله‌هایی با طراحی خاص به عنوان یک پس زمینه شیک استفاده کنید:

ایده‌های راه پله می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند. از پله‌های صاف و شیک گرفته تا پله‌های مارپیچ شیک، پله‌های راهرو نیم پیچ و نرده‌های دوشاخه‌ای که خودنمایی می‌کنند؛ بنابراین اگر یک راه پله شیک دارید آن را به نمایش بگزارید. برای این کار می‌توانید مبلمان خود را جلوی آن بچینید تا چشم به سمت پشت اتاق کشیده شود.

 

3.      ایجاد اتاق در داخل اتاق با چیدمان مبلمان هوشمندانه:

بین کار و سرگرمی و میز ناهارخوری گرد دور پنجره‌ها وجود دارد تا فضایی پر نور را برای نشستن و غذا خوردن فراهم کند؛ بنابراین برای نشستن و استراحت در کنار خانواده به چهار فضای مجزا نیاز ندارید.

 

4.      با سطوح مختلف ارتفاع بازی کنید:

هنگام چیدمان نشیمن، داشتن یک ویژگی جالب در هر سطح از اتاق خوب است. جدای از تیرهای چوبی که به این فضا نشیمن روستایی زیبایی می‌بخشد، ما کوسن‌هایی داریم که گرما و جذابیت عجیب و غریبی را ارائه می‌دهند، یک تنه قدیمی که به عنوان جایگزین میز قهوه استفاده می‌شود، مبلمان شلخته برای ایجاد راحتی و گلدان‌های پر از شاخ و برگ که به سمت سقف می‌روید. این استراتژی افزودن قطعات شیک به نشیمن شما عمق و بعد می‌افزاید.

 

5.      تم نشیمن خود را با فضاهای دیگر هماهنگ کنید:

نیاز به ایجاد تم زیبایی شناختی متفاوت در هر اتاق را کنار بگذارید. اگر یک نشیمن و ناهارخوری با پلان باز دارید، سبک خود را از ابتدا تا انتهای فضا یکسان نگه دارید. با گذشت زمان، چیدمان خانه با مجموعه‌ای هماهنگ از لوازم نشیمن و غذاخوری با دو اتاق که درهم‌تنیده شده و هماهنگ با یکدیگر کار می‌کنند، آسان‌تر می‌شود.

 

6.      یک چیدمان متوازن ایجاد کنید:

اگر به دنبال چیدمان رسمی‌تر برای نشیمن هستید، ایجاد تقارن راهی مناسب است. از نظر بصری بسیار رضایت بخش است و به ویژه در چیدمان نشیمن کوچک به خوبی کار می‌کند. شما می‌توانید این ظاهر را یا با دو مبل و یک میز قهوه در بین آن ایجاد کنید و یا با یک مبل رو به دو صندلی راحتی کمی از تعادل خارج کنید. بهتر است تلویزیون را طوری نصب کنید که از هر دو طرف نشیمن دیده شود، اما به خاطر داشته باشید که برای تماشای آن باید بچرخید.

 

7.      نور را به اتاق نشیمن تاریک سوق دهید:

اگر نمی‌توانید بین یک نشیمن سبز یا آبی تصمیم بگیرید  انتخاب یک سالن نشیمن با الهام از هنر دکو با کف شطرنجی مرمری یک گزینه شیک است. اما اگر از این می‌ترسید که فضا کمی تاریک به نظر برسد، محلی را در نزدیکی پنجره انتخاب کنید یا مبلمان را نزدیک پنجره‌های بزرگ قرار دهید. به این ترتیب، می‌توانید نور طبیعی خورشید را با ایده‌های متعدد نورپردازی نشیمن برای متعادل کردن نور و تاریکی لایه برداری کنید. افزودن سطوح فلزی مانند میز برنجی و جا شمعدانی روی کابینت مشکی و حصیری به بازتاب نور کمک می‌کند.

 

8.      نشیمن خود را به اتاق مهمان تبدیل کنید:

همان‌طور که قیمت املاک و مستغلات افزایش می‌یابد، ممکن است متوجه شوید که پول شما آن‌قدر که انتظار داشتید با تعداد یا اندازه اتاق‌هایی که می‌خواهید افزایش نمی‌یابد. به‌عنوان‌مثال، اگر بودجه شما اجازه نمی‌دهد که یک اتاق مهمان داشته باشید بهترین مبل‌های تختخواب شو به عنوان یک فضای دنج برای نشستن و خواب عمل می‌کنند؛ بنابراین به جای بازسازی خانه برای ایجاد اتاق مهمان، روی این مبلمان دو‌منظوره سرمایه گذاری کنید.

 

9.      آشپزخانه و اتاق نشیمن خود را باز کنید:

داشتن فضایی گرم و از نظر بصری جذاب برای پذیرایی از مهمانان عالی است. باز کردن نشیمن در مجاورت آشپزخانه برای اجازه دادن به عطرهای خوش طعم یک غذای خانگی که در فضا نفوذ می‌کند. وقتی به نحوه طراحی نشیمن عالی فکر می‌کنید، مانند یک تجربه ناهار خوری خصوصی به آن نزدیک شوید.

 

10.   ایجاد چیدمان نشیمن در اطراف شومینه:

ایده‌های شومینه در نشیمن نه تنها فضای دنج در کریسمس است؛ بلکه دکوری مناسب برای چیدمان نشیمن شما هستند. با اجاق‌های چوبی سنتی، می‌توانید آن‌ها را به‌عنوان یک ویژگی با یک آینه یا آثار هنری روی شومینه تقویت کنید.

این به ویژه در نشیمنی که هیچ فناوری ندارید مؤثر است. اگر نشیمن شما فضایی برای استراحت، مطالعه یا گوش دادن به موسیقی است، پس داشتن یک نقطه کانونی مانند شومینه به ایجاد احساس آرامش کمک می‌کند.

 

11.   از یک تقسیم کننده برای منطقه بندی فضای نشیمن استفاده کنید:

ایده‌های تقسیم کننده اتاق یک گزینه واقعاً مقرون به صرفه برای منطقه بندی چیدمان نشیمن است. چه در حال اجاره باشید، چه یک دکوراتور غیرمتعهد، جداکننده‌ها را می‌توان در زمانی که استفاده نمی‌کنید جمع کرد.

 

12.   نقطه کانونی نشیمن خود را پیدا کنید:

نحوه استفاده از نشیمن تعیین می‌کند که نقطه کانونی آن کجا است. چیدمان نشیمن معمولاً بر اساس محل قرارگیری تلویزیون تعیین می‌شود، اما اغلب نمی‌خواهید تمرکز اصلی آن باشد، مگر اینکه اتاق اساساً برای این منظور باشد. اغلب، این اتاق‌ها به عنوان یک فضای سینمای خانگی عمل می‌کنند، بنابراین اگر این همان چیزی است که به دنبال آن هستید، بهتر است به ایده‌های تلویزیون اتاق نشیمن نگاه کنید.

13.   به دنبال چیدمان نشیمن انعطاف‌پذیرتر بروید:

شما می‌توانید با اجتناب از ظاهر متقارن و قرار دادن مبلمان خود کمی تصادفی‌تر در اطراف فضا، یک نشیمن آرام‌تر  ایجاد کنید. مبل خود را درازا با میز قهوه در جلو قرار دهید، زیرا این کار منطقی است، سپس صندلی‌ها، چهارپایه و حتی میزهای کوچک را در فضای روبرو نقطه ناهمگون کنید.

 

14.  هنگام انتخاب چیدمان نشیمن نور طبیعی را در نظر بگیرید:

اگر مناظر زیبایی در پنجره‌های خود دارید، تبدیل آنها به کانون اتاق یک راه حل عالی است. این یک ایده عالی برای اتاق‌هایی است که برای استراحت و مجالس رسمی‌تر استفاده می‌شود. همچنین اگر نشیمن شما در فضای باز است و پنجره‌هایی دارید که فضا را پر از نور می‌کند، گزینه خوبی است.

محل قرار دادن مبلمان نیز به انتخاب نقطه کانونی شما بستگی دارد. اگر یک پنجره بزرگ که به حیاط نگاه می‌کند، نقطه کانونی اصلی است، صندلی باید طوری قرار گیرد که منظره را مشاهده کند، بنابراین فضایی راحت برای استراحت ایجاد می‌شود.

 

15.   اجازه دهید مبلمان شما در کانون توجه قرار گیرد:

اگر از چیدمان نشیمن بزرگ برخوردار هستید، روی مبلمان زیبا سرمایه گذاری کنید تا آنها را به نقطه کانونی تبدیل کنید. مبلمان را به گونه‌ای پیکربندی کنید که گفتگو با خانواده و مهمانان را ارتقا دهد.

 

 

16.  همه وسایل را به دیوار تکیه ندهید:

در هنگام طراحی چیدمان نشیمن، یک گرایش رایج وجود دارد که تمام وسایل خود را به دیوار بچسبانید. اما این تلاش برای بازپس‌گیری این چند اینچ گران‌بها اغلب می‌تواند اثر نامطلوبی داشته باشد. مبلمان خود را کمی از دیوار جدا کنید، فضای بیرونی در فضا ایجاد کنید و دور یک میز قهوه مرکزی جمع کنید.

این در واقع یک فضای خالی در وسط ایجاد می‌کند که آن‌طور که فکر می‌کنید قابل استفاده نیست و باعث می‌شود اتاق شما تعادل نداشته باشد. در عوض، در هر اندازه اتاق، چیدمان خود را از مرکز بسازید تا احساس صمیمی‌تر و خوشایندتر داشته باشید.

 

17.   در مورد چگونگی حرکت در فضا تمرکز کنید:

هنگامی که نیازهای کاربردی فضای خود را شناسایی کردید، می‌توانید به عملکرد چیدمان نشیمن خود فکر کنید. مردم چگونه به داخل، خارج و درون فضا حرکت خواهند کرد؟ این به شما کمک می‌کند تصمیم بگیرید که مبلمان را در کجا قرار دهید. در یک اتاق نشیمن با پلان باز، ممکن است از مبلمان برای ترسیم فضای نشیمن استفاده کنید. مبل‌ها، به خصوص اگر L شکل باشند، می‌توانند به طور مؤثر برای مشخص کردن مرزهای نشیمن استفاده شوند.

 

18.   ذخیره سازی را در طرح بندی خود برنامه ریزی کنید:

به یاد داشته باشید که ایده‌های ذخیره سازی نشیمن را در طراحی خود در نظر بگیرید. قفسه‌ای به شکل نیمکت در امتداد یک دیوار نشیمن می‌تواند فضای ذخیره‌سازی دی‌وی‌دی و وسایل سرگرمی خانگی را در خود جای دهد، در حالی که صندلی‌های اضافی را فراهم می‌کند. یک پایه سنگی در حدود 45 سانتی‌متر بالاتر از سطح کف در سراسر دیوار شومینه اضافه کنید و زیر آن انباری برای کنده‌ها قرار دهید تا به‌عنوان اجاق برای یک شومینه توکار مدرن عمل کند.

 

19.   نورپردازی متنوع برای نشیمن در نظر بگیرید:

یک نشیمن می‌تواند عملکردهای مختلفی داشته باشد، بنابراین کلید روشنایی خوب نشیمن تنوع است. برای مثال، با نور مصنوعی، داشتن چندین منبع مختلف نور اغلب مفید است. کنترل بسیاری از این موارد در یک سوئیچ دیمر یا سیستم روشنایی به شما این امکان را می‌دهد که نورپردازی مناسب را در مناطق مختلف تنظیم کنید.

استفاده از یک مدار حلقه‌ای 5 آمپر می‌تواند به شما این امکان را بدهد که چندین لامپ رومیزی و لامپ‌های ایستاده را در اطراف اتاق از کلید چراغ یا دیمر کار کنید که می‌تواند مؤثر و کارآمد باشد.  یک چراغ آویز می‌تواند در یک اتاق متقارن سنتی با سینه دودکش چشمگیر به نظر برسد، در حالی که یک لامپ ایستاده قوس دار با ساقه بلند می‌تواند یک ویژگی بصری باشد و دارای انعطاف پذیری در مکان باشد. همچنین اگر می‌خواهید نور را متمرکز کنید یا یک ویژگی را در گوشه نشیمن برجسته کنید، به چراغ‌های دیواری یا دیوارکوب‌ها توجه کنید.

 

20.  در یک نشیمن کوچک از آینه استفاده کنید:

آینه‌ها فضاهای کوچک را بزرگ‌تر می‌کنند، بنابراین هنگام طراحی چیدمان نشیمن کوچک، از آینه استفاده کنید. در واقع، آینه‌ها را محور اصلی برنامه‌های خود قرار دهید. توصیه می‌کنیم با یک آینه بزرگ روی دیوار شروع کنید که روبه‌روی پنجره‌ها است، زیرا نور بیشتری را به اطراف می‌تاباند و این توهم را ایجاد می‌کند که اتاق بزرگ‌تر است.

اگر پنجره‌های شما در سمت کوچک‌تر هستند یا نمی‌خواهید به نور طبیعی تکیه کنید، سعی کنید به جای آن یک ایده آینه‌ای بلند را در پشت مبلمان یا نور قرار دهید تا ترفند بصری اتاق دیگری را ایجاد کنید که در آن طرف باز می‌شود.

افق توفیقی

افق توفیقی هستم. معمار و طراح داخلی فوق‌لیسانس معماری و مرمت بناهای تاریخی ۱۱ سال سابقه کار در زمینه طراحی داخلی و دکوراسیون پروژه‌های مسکونی، اداری و تجاری دارم و به مدت ۴ سال به‌صورت آنلاین در فضای مجازی آموزش دکوراسیون داخلی انجام میدم. البته اگر خیلی دقیق‌تر بخوام توضیح بدم از دوران بچگی توجهم همیشه به دکوراسیون و معماری‌های جذاب جلب می‌شده تا زمانی که توی این مسیر قرار گرفتم. به جز رشته ی معماری به هیچ رشته‌ای علاقه نشون ندادم.

مشاهده نظرات

پست های اخیر

آشنایی با سبک مدرن ارگانیک

مقدمه ای بر سبک مدرن ارگانیکسبک طراحی مدرن ارگانیک ترکیبی هماهنگ از مینیمالیسم، عناصر طبیعی…

2 روز قبل

آیا میدیمالیسم یک فلسفه تزئینی معتبر است؟

مقدمه ای بر میدیمالیسممیدیمالیسم به عنوان یک فلسفه طراحی قانع کننده ظاهر می‌شود که فضای…

1 هفته قبل

چند نکته در انتخاب مبلمان برای فضاهای کوچک

تزیین یک فضای کوچک چالش های منحصر به فردی را به همراه دارد، از انتخاب…

4 هفته قبل

طراحی آشپزخانه سفید طوسی لوکس

طراحی آشپزخانه مجلل همیشه یکی از ویژگی های بارز زندگی بوده است و ترکیب رنگ…

1 ماه قبل

گذاشتن این موارد در اتاق نشیمن ممنوع!

ایجاد یک محیط آرام در اتاق نشیمن، نه تنها برای جذابیت زیبایی شناختی، بلکه برای…

1 ماه قبل

10 قانون مهم در تزیین فضاهای کوچک

وقتی از تزیین فضاهای کوچک صحبت می شود، اول از همه، از استفاده از رنگ…

2 ماه قبل