مقالات

6 نکته برای تمیز کردن سینک آشپزخانه (برق انداختن سینک ظرفشویی)

سینک های آشپزخانه یکی از آن چیزهایی است که اکثر مردم تا دیر نشده به تمیز کردن آن فکر نمی‌کنند .اما راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید تمیز کردن سینک آشپزخانه را در چند دقیقه انجام دهید.

 

1. از سرکه برای تمیز کردن سینک آشپزخانه استفاده کنید:

سرکه یک پاک کننده طبیعی است که به خوبی روی تجمع چربی و کثیفی بکار می آید. فقط سرکه را داخل سینک بریزید و بگذارید یک شب بماند. صبح روز بعد، سینک را کاملاً بشویید.

2. با جوش شیرین سینک ظرفشویی را تمیز کنید:

جوش شیرین یکی دیگر از پاک‌کننده‌های طبیعی است که برای پاک کردن چربی به خوبی عمل می‌کند. جوش شیرین را با آب مخلوط کنید و از یک اسفنج برای تمیز کردن و برق انداختن سینک ظرفشویی استفاده کرده و با آب گرم سینک را بشویید.

3. از آب لیمو برای برق انداختن سینک ظرفشویی استفاده کنید:

آب لیمو یک پاک کننده طبیعی است که به از بین بردن چربی و قارچ کمک می کند. آب لیمو را داخل سینک بریزید و بگذارید یک شب بماند. روز بعد، سینک را بشویید.

4. از بوراکس استفاده کنید:

بوراکس یک پاک کننده طبیعی است که چربی و کپک ها را از بین می برد. به سادگی بوراکس را با آب مخلوط کنید و از یک برس برای تمیز کردن سینک و استفاده کنید و با آب گرم بشویید.

5. فضای کافی برای برق انداختن سینک ظرفشویی:

اطمینان حاصل کنید که سینک آشپزخانه شما فضای کافی برای شستن ظروف و شستن دست ها دارد. همچنین مطمئن شوید که شیر آب روی زمین چکه نمی کند. این مشکلات می تواند باعث رشد کپک شود.

6. استفاده از آرد برای تمیز کردن سینک:

هنگامی که در حال تمیز کردن هر وسیله با استیل ضد زنگ هستید، استفاده از محصولات با ساینده ملایم برای از بین بردن لکه و کثیفی ضروری است. با این حال، شما به روش های بیش از حد ساینده نیاز ندارید، زیرا می تواند به سطح استیل شما آسیب برساند. آرد یک محصول ساینده ملایم است که به اندازه کافی قوی است تا کثیفی را، به ویژه شیارهای ریز روی سطح را از بین ببرد. استفاده از یک اسفنج معمولی همراه با صابون به عمق شیارها نفوذ نمی‌کند، بنابراین آرد یک جایگزین عالی است.

استفاده از آرد می تواند درخشندگی موقتی به  سینک شما بدهد. بسته به اینکه هر چند وقت یکبار از سینک خود استفاده می کنید یا متوجه کثیف شدن آن می شوید، می توانید ماهی یک یا دو بار آن را براق کنید. علاوه بر این، می‌توانید از آرد روی چندین دستگاه استیل ضد زنگ استفاده کنید به شرطی که مقدار مناسب آرد را اندازه بگیرید تا از پخش شدن پودر جلوگیری کنید. روی قابلمه ها، تابه ها، اجاق گاز و غیره معجزه می کند. با استفاده از این روش، دیگر نیازی به خرید محصولات تمیز کننده فولاد ضد زنگ نخواهید داشت. اما همیشه به یاد داشته باشید که مراقب شکاف های کوچکی باشید که ممکن است با آرد مسدود شوند.

8 راه ساده برای تمیز کردن اجاق گاز شیشه ای

بسته به تعداد دفعات تمیز کردن سطح اجاق گاز شیشه ای و میزان کثیفی آن، این فرآیند می تواند از دو دقیقه کوتاه برای پاک کردن سریع تا 30 دقیقه برای تمیز کردن عمیق طول بکشد. صرف نظر از زمانی که برای تمیز کردن صفحه شیشه ای اجاق گاز خود صرف می کنید، از آن در برابر آسیب دائمی محافظت می کنید و در عین حال سطح براق آن را از خراش ها و لکه ها پاک می کنید. برای تمیز کردن اجاق گاز شیشه ای خود، دستورالعمل های زیر را مطالعه کنید:

 

1. دستورالعمل های سازنده را دنبال کنید

ساده ترین روش برای تمیز کردن صفحه اجاق گاز، پیروی از دفترچه راهنمای آن است. این نه تنها ساده ترین گزینه برای همه چیز از کوچکترین لکه تا یک کثیفی بزرگ است، بلکه ایمن ترین روش تمیز کردن اجاق گاز است. در واقع، اکثر برندهای لوازم خانگی محصولات خاص خود یا لیستی از محصولات توصیه شده را برای تمیز کردن روزانه ریزش های جزئی روی اجاق گاز شما دارند. علاوه بر این، برخی از تولید کنندگان فرمول های تمیز کننده عمیق خود را که  ساینده نیستند و همچنین ابزارهای خود را برای این کار، مانند خراش یا دستمال مرطوب ایجاد کرده اند.

صرف نظر از محصولات و روش های پیشنهادی که در دفترچه راهنمای شما آمده است، می توانید مطمئن باشید که شرکت سازنده دستگاه توصیه بدی برای تمیز کردن صفحه اجاق گاز به شما نمی کند. مهمتر از آن، باید ضمانت نامه خود را مطالعه کنید تا مطمئن شوید که روش های تمیز کردن شما با مفاد ضمانت نامه در تضاد نیست.

 

2. پس از هر بار استفاده، لکه را از بین ببرید

جدای از پیروی از دستورالعمل های سازنده، ساده ترین راه برای تمیز کردن صفحه شیشه ای اجاق گاز این است که فوراً هر لکه ای را پاک کنید. (با این حال، فراموش نکنید که صبر کنید تا رویه شیشه ای به اندازه کافی خنک شود تا جایی که قابل لمس است). همچنین، اگر دفترچه راهنما در دسترس ندارید، می توانید مراحل ذکر شده زیر را دنبال کنید.

  1. روی لکه سرکه سفید بپاشید.
  2. لکه را با پارچه مرطوب و نرم پاک کنید.
  3. چند بار دیگر با یک اسفنج یا دستمال کاغذی نرم پاک کنید تا جای لکه پاک شود.

همچنین می توانید مایع ریخته شده را با یک حوله کاغذی نرم یا اسفنج بدون اسپری سرکه خیس کنید. با این حال، نکته کلیدی این است که پس از خنک شدن صفحه اجاق گاز در اسرع وقت، لکه را برطرف کنید تا از مواردی که نیاز به خراشیدن دارد جلوگیری کنید.

 

3. صفحه اجاق گاز شیشه ای خود را روزانه تمیز کنید

یکی دیگر از روش‌های آسان این است که پس از اتمام پخت و پز روزانه، تمیز کردن صفحه اجاق‌های شیشه‌ای خود را انجام دهید.

بهترین روش این است که اجاق گاز را به طور همزمان و از نظر ذهنی آن را به چهار بخش تقسیم کنید. به عنوان مثال ، ابتدا ربع بالا سمت چپ را اسپری می کنید و سپس لکه ها را با یک پارچه نرم و مرطوب پاک می کنید. در مرحله بعد ، به گوشه سمت راست بالا و غیره ادامه خواهید داد تا اینکه چهار ربع بالای اجاق گاز را پوشانده باشید. همانطور که سرکه را پاک می کنید، با یک پارچه میکروفایبر خشک یا پارچه نخی تمیز (مانند قسمتی از تی شرت) روی آن ناحیه قرار دهید تا لکه ها را از بین ببرید.

4. برای تمیز کردن عمیق از اسکراپر استفاده کنید

در کنار نگهداری روزانه ، شما باید یک تمیز کردن عمیق دوره ای انجام دهید. با این حال ، اگر مدتی بین تمیز کردن ها صبر کرده اید ، ممکن است مجبور شوید به روش اسکراپر متوسل شوید. اگرچه برای جلوگیری از باقی ماندن خط و خش یا آسیب رساندن به صفحه شیشه ای خود باید مراقب باشید، اما اگر ابزار مناسبی در اختیار داشته باشید و مراحل زیر را دنبال کنید، هنوز هم بسیار آسان است:

  • تمام لکه ها را با سرکه سفید اسپری کنید و اجازه دهید خیس بخورند.
  • یک تیغ بردارید و آن را تقریباً روی سطح نگه دارید.
  • با حرکات کوتاه و سبک، لکه را با دقت پاک کنید.
  • محل را با یک پارچه نرم پاک کنید.

 

5. لکه ها را خیس کنید

اگر نمی خواهید با خراشیدن لکه ها را از بین ببرید، می توانید از روش خیساندن برای تمیز کردن عمیق صفحه اجاق گاز خود استفاده کنید. یک کاسه بردارید و آن را با حدود 1/2 فنجان آب داغ یا کمتر پر کنید و با جوش شیرین مخلوط کنید تا خمیری ایجاد شود. در مرحله بعد، خمیر را روی اجاق گاز شیشه ای خود پخش کنید و با پارچه های مرطوب داغ بپوشانید. بگذارید نیم ساعت بماند و سپس سطح آن را پاک کنید. اگر لکه سفت شده است، می توانید کمی سرکه سفید اسپری کنید تا نرم شود و سپس پاک کنید.

یک روش جایگزین، این است که سینک خود را با آب داغ پر کنید و مقدار کمی مایع ظرفشویی به آن اضافه کنید و کاملا مخلوط کنید. سپس یک پارچه نرم را در مخلوط فرو کنید. پس از آن، جوش شیرین را روی اجاق گاز می پاشید و پارچه مرطوب را از سینک بیرون می آورید، آن را فشار می دهید و روی جوش شیرین پخش می کنید. این کار جوش شیرین را مرطوب می کند و به آن اجازه می دهد لکه ها را نرم کند. در این مرحله، قبل از برداشتن پارچه، حدود نیم ساعت صبر خواهید کرد. سپس، پارچه را در آب داغ فرو می برید و دوباره آن را فشار می دهید و با استفاده از آن به آرامی لکه ها را پاک می کنید. برای سفت شدن بیشتر، با یک اسفنج مرطوب پاک کنید و با یک پارچه نرم خشک کنید.

 

6. لکه های سوخته را تمیز کنید

هر چند وقت یکبار، لکه‌های ناشی از غذاها یا مایعات غلیظ و چسبناک را خواهید دید. در نتیجه، باید مراقب باشید که ماده کاملاً خنک نشود زیرا لکه‌های دائمی روی صفحه اجاق گاز شما باقی می‌گذارد یا به صورت یک توده دائمی جامد می‌شود. بنابراین تمیز کردن مواد ریخته شده در حالی که اجاق گاز شما هنوز گرم است اما داغ نیست، گزینه ایده آلی است. همچنین به جای سرکه سفید یا جوش شیرین به یک پاک کننده غیر ساینده به طور خاص برای تمیزی اجاق گاز نیاز دارید. بنابراین اولین قدم این است که به آرامی محل ریخته شده نگهدارنده را با زاویه کمی خراش دهید. سپس پاک کننده را در نقاط کوچک و به اندازه یک سکه روی لکه بمالید و آن را پاک کنید تا زمانی که یک لایه سفید روی لکه مشاهده کنید. سپس با استفاده از یک پارچه نرم، سطح را صاف ‌کنید تا کاملاً از بین برود. برای لکه های سخت تر، ممکن است مجبور شوید مراحل را تکرار کنید.

7. خراش ها را پاک کنید

ابتدا، خمیری از جوش شیرین و آب را با هم مخلوط می کنید که شبیه به خمیری است که برای خیس کردن لکه ها استفاده می کنید. با این حال، این بار، لکه ها آنقدر قوام نخواهد داشت. به علاوه، باید خمیر را با استفاده از یک پارچه مرطوب به آرامی بمالید. پس از آن، به آرامی سطح را صاف می کنید. شما خراش ها را به طور کامل پاک نمی کنید، اما پس از این، آنها کمتر دیده می شوند.

نکته دیگری که باید به خاطر بسپارید این است که استفاده از شیشه پاک کن بر روی خراش ها خودداری کنید زیرا ممکن است حداقل کارایی نداشته باشند یا بدتر از آن، ممکن است تغییر رنگ یا لایه ای دائمی روی شیشه ایجاد کنند. همچنین می‌توانید با خودداری از استفاده از ظروف چدنی و با کشیدن یا نکوبیدن قابلمه‌ها و تابه‌ها روی سطح، از خراشیدگی جلوگیری کنید.

 

8. با استفاده از خمیر دندان تمیز کنید

اگر در مورد مخلوط کردن خمیری که ساینده نیست، مطمئن نیستید، یا زمان زیادی ندارید، می توانید از خمیر دندان ساده (با اجتناب از فرمول های حاوی ژل یا سایر مواد چسبنده) برای تمیز کردن لکه های سخت استفاده کنید. پس از استفاده از خمیر دندان، باید 15 دقیقه صبر کنید تا خمیر دندان لکه را جذب کند. سپس، آن را به آرامی با یک پارچه مرطوب و نرم پاک کنید.

 

سؤالات متداول برق انداختن سینک ظرفشویی

چگونه سینک آشپزخانه خود را تمیز کنم؟

از بوراکس مخلوط با آب و اسفنج برای تمیز کردن استفاده کنید. سپس با آب گرم کاملاً بشویید.

 

آیا می توانم به جای بوراکس از سرکه برای تمیز کردن سینک آشپزخانه خود استفاده کنم؟ چرا؟

سرکه می تواند لکه ها را از بین ببرد، اما ممکن است آثاری از خود به جای بگذارد. بوراکس هم لکه ها و هم باقیمانده ها را از بین می برد.

 

آیا صابون به سینک من آسیب نمی رساند؟

صابون در صورت استفاده زیاد یا طولانی می تواند به سینک شما آسیب برساند.

 

هر چند وقت یک بار باید فیلتر سینک آشپزخانه را عوض کنم؟

هفته ای یکبار فیلتر را تعویض کنید.

افق توفیقی

افق توفیقی هستم. معمار و طراح داخلی فوق‌لیسانس معماری و مرمت بناهای تاریخی ۱۱ سال سابقه کار در زمینه طراحی داخلی و دکوراسیون پروژه‌های مسکونی، اداری و تجاری دارم و به مدت ۴ سال به‌صورت آنلاین در فضای مجازی آموزش دکوراسیون داخلی انجام میدم. البته اگر خیلی دقیق‌تر بخوام توضیح بدم از دوران بچگی توجهم همیشه به دکوراسیون و معماری‌های جذاب جلب می‌شده تا زمانی که توی این مسیر قرار گرفتم. به جز رشته ی معماری به هیچ رشته‌ای علاقه نشون ندادم.

مشاهده نظرات

پست های اخیر

نکات مهمی که در انتخاب ابعاد میز ناهار خوری ۴ تا ۱۲ نفره به آن باید توجه کنید

انتخاب میز ناهارخوری مناسب فقط جنبه زیبایی ندارد بلکه در مورد عملکرد، راحتی و استفاده…

6 روز قبل

بهترین جایگزین کاغذ دیواری (پارچه دیواری)

https://youtu.be/FZ4qnNkfeQIدر حوزه طراحی داخلی، برای جایگزین کاغذ دیواری، پارچه های دیواری شیک و مدرن انتخاب…

6 روز قبل

آشنایی با سبک مدرن ارگانیک

مقدمه ای بر سبک مدرن ارگانیکسبک طراحی مدرن ارگانیک ترکیبی هماهنگ از مینیمالیسم، عناصر طبیعی…

3 هفته قبل

آیا میدیمالیسم یک فلسفه تزئینی معتبر است؟

مقدمه ای بر میدیمالیسممیدیمالیسم به عنوان یک فلسفه طراحی قانع کننده ظاهر می‌شود که فضای…

4 هفته قبل

چند نکته در انتخاب مبلمان برای فضاهای کوچک

تزیین یک فضای کوچک چالش های منحصر به فردی را به همراه دارد، از انتخاب…

1 ماه قبل

طراحی آشپزخانه سفید طوسی لوکس

طراحی آشپزخانه مجلل همیشه یکی از ویژگی های بارز زندگی بوده است و ترکیب رنگ…

2 ماه قبل