مقالات

انتخاب رنگ پرده ( ترند رنگ پرده در سال 1403)

با انتخاب رنگ پرده مناسب برای پنجره‌های خود جلوه‌ای جدید به فضای داخلی خانه خود بدهید. ما در این مقاله  بهترین ایده‌های رنگ پرده را که با انواع دیوارها و فضاها مطابقت دارد با شما به اشتراک می‌گذاریم. ترکیب رنگ پرده مناسب می‌تواند حس لوکس و جذابیت را به فضا اضافه کند. قبل از تصمیم گیری  در انتخاب رنگ پرده، به دستورالعمل ها و پیشنهادات زیر توجه کنید.

بهترین انتخاب رنگ پرده برای دیوارهای سفید:

1. انتخاب رنگ پرده آبی:

برای ایجاد حس تعادل و کنتراست عالی از رنگ پرده آبی در فضایی با دیوارهای سفید استفاده کنید. این پالت رنگی نه تنها صلح آمیز است، بلکه فضای خانه شما را زیباتر می‌کند. آبی و سفید به زیبایی با هم ترکیب می‌شوند و این رنگ پرده درخشان ظاهری سلطنتی دارد. می‌توانید پرده‌های مخمل آبی را انتخاب کنید که وقتی با دیوارهای سفید ترکیب می‌شوند، فوق‌العاده به نظر می‌رسند. مخمل مات یک متریال زیبا است که می‌تواند به هر اتاق درخشندگی بدهد.

2. انتخاب رنگ پرده مشکی:

استفاده از رنگ پرده مشکی به ایجاد کنتراست چشمگیر کمک می‌کند. از این سایه می‌توان برای قاب پنجره نیز استفاده کرد و آن را در برابر دیوارهای سفید بکر اتاق متمایز کرد. در فضاهای بزرگ‌تر، اگر در کنار سایر سایه‌ها برای ایجاد ظاهری منسجم استفاده شوند پرده‌های مشکی می‌توانند به ترکیب طرح کمک ‌کنند.

3. انتخاب رنگ پرده گل‌دار:

استفاده از پرده‌های گل‌دار که متشکل از چند رنگ است در محیط‌های معاصر و کلاسیک ممکن است به روشن کردن فضای ساده و سفید و تبدیل آن به فضای خاص‌تر کمک کند. رنگ‌های پرده‌های گل‌دار بسیار متنوع هستند، بنابراین شما در انتخاب خود محدودیتی ندارید. خوشبختانه، رنگ سفید تقریباً با هر رنگی هم خوانی دارد، بنابراین چه رنگ پرده‌های گل‌دار پر جنب و جوش یا رنگ‌های ثابت را انتخاب کنید، بدون شک حس هماهنگی را در فضای خود ایجاد خواهید کرد.

بهترین انتخاب رنگ پرده برای دیوارهای کرم:

1. انتخاب رنگ پرده قرمز پررنگ:

اگر نور طبیعی زیادی در فضای خود دارید، قرمز پررنگ یکی از جذاب‌ترین رنگ‌های پرده برای دیوارهای کرم است. سایه عمیق در مقابل پس‌زمینه‌ی روشن برجسته است و آن را برای کسی که به دنبال تزئین با سایه‌های رنگی فصلی است، انتخابی عالی می‌سازد.

2. انتخاب رنگ پرده رنگ قهوه‌ای:

قهوه‌ای یک رنگ طبیعی است که احساس قدرت و اعتماد را ایجاد می‌کند. این رنگ معمولاً با احساس ایمنی، دوام و قابلیت اطمینان مرتبط است. با این حال، هنگام قرار دادن رنگ‌های پرده قهوه‌ای در اتاق، مطمئن شوید که طراحی بقیه اتاق روشن و شاد باشد تا اتاق کسل‌کننده نباشد.

3. انتخاب رنگ پرده رنگ بنفش:

بنفش رنگی عمیق و دراماتیک است که معمولاً با سلطنت، اشتیاق، ظرافت، حس و حال و احساسات مرتبط است. همچنین به عنوان رنگ سلطنتی شناخته می‌شود. همچنین الهام بخش است و در عین حال به ایجاد یک محیط کاری دلپذیر کمک می‌کند که آن را به انتخابی عالی برای دیوارهای کرم در خانه‌ها و دفاتر تبدیل می‌کند. در حالی که رنگ‌های بنفش پررنگ جلوه‌ای زنده به اتاق‌ها می‌دهند، بنفش‌های روشن‌تر مانند یاسی تأثیر آرامش‌بخشی بر اتاق خواب‌ها دارند.

بهترین انتخاب رنگ پرده برای دیوارهای آبی:

1. انتخاب رنگ پرده  سفید:

اگر به دنبال پرده‌ای برای ست کردن با دیوارهای آبی و سرمه‌ای هستید، رنگ سفید یک انتخاب عالی است. پرده‌های سفید شفاف با دیوارهای آبی و سرمه‌ای تضاد خوبی دارند و حال و هوای شیک و امروزی را به فضا می‌بخشند.

2. انتخاب رنگ پرده  طلایی:

اگر به دنبال رنگ‌های پرده‌ای برای تطبیق با دیوارهای آبی هستید، طلایی انتخاب فوق‌العاده‌ای است، زیرا رنگ‌های خنثی معمولاً با رنگ‌های آبی پررنگ خیلی خوبی به نظر می‌رسند.

3. انتخاب رنگ پرده نارنجی:

استفاده از رنگ‌های پرده نارنجی با دیوارهای آبی تیره خانه ایده خوبی است. از آنجایی که نارنجی یک سایه مکمل آبی است، ترکیب این دو رنگ ممکن است به درخشش هر دو رنگ کمک کند و منجر به جذابیت بصری شود. این پرده‌های زیبا همچنین خاموشی کاملی را ایجاد می‌کنند و برای استفاده در اتاق خواب و نشیمن مناسب هستند.

مزایای پرده روشن:

پرده‌های رنگ روشن برای اتاق‌هایی که تابش مستقیم آفتاب زیاد دارند، ایده‌آل هستند، زیرا در اثر اشعه‌های خورشید کمتر محو می‌شوند. پرده‌های روشن‌تر اتاق را مهم‌تر از آنچه که هست جلوه می‌دهند. پرده‌های رنگ روشن بیشتر از مواد سبک ساخته می‌شوند که هنگام باز و بسته شدن روی کف فضا جاری می‌شوند.

مزایای پرده تیره:

پرده‌های تیره رنگ، به خصوص در فضاهای بزرگ یا اتاق‌هایی با سقف بلند، فضای دنج‌تری ایجاد می‌کنند. پرده‌های پررنگ ممکن است احساس درام، کنتراست و ظرافت را در فضا ایجاد کنند و اگر به درستی انتخاب شوند، می‌توانند جذاب باشند. با توجه به اینکه رنگ پرده‌های تیره مانند پرده‌های رنگ روشن، کثیفی و گردوغبار را آشکار نمی‌کنند، به شرط اندازه مناسب، گزینه‌ای عالی برای مناطق پر تردد هستند.

ترند رنگ‌های پرده در سال 1403:

با توجه به ترندهای 1403، پرده‌های جذاب زیادی برای طراحی داخلی وجود خواهد داشت. همچنین محدودیت زیادی در انتخاب رنگ پرده، طرح پرده، قطعات پرده و … وجود ندارد. این بدان معناست که می‌توان از هر طرح و نقشی  در انتخاب پرده استفاده کرد.

1. پرده‌های غلتکی:

پرده‌های غلتکی در سال 1403 به اوج محبوبیت خود رسیده‌اند. آنها بسیار ساده به نظر می‌رسند و مراقبت از آنها بسیار  آسان است. این گزینه به ویژه برای خانواده‌هایی که بچه‌های کوچک و حیوانات خانگی دارند انتخاب خوبی است، زیرا پاره شدن آنها دشوار است. همچنین فضای کمی را اشغال می‌کنند. پارچه آن‌ها جوری است که  گردوغبار را جمع نمی‌کند و کثیف نمی‌شود. بیشتر اوقات، این پرده‌ها با پرده‌های کلاسیک که در هر دو طرف پنجره قرار دارند تکمیل می‌شوند.

کرکره‌های غلتکی معمولاً طرح خاصی ندارند و رنگ آمیزی آنها خیلی جذاب نیست. آنها یک انتخاب عالی برای صاحبان آپارتمان‌های کوچک خواهند بود.

2. پرده های رومی:

این پرده‌ها ظاهر پیچیده‌تری دارند و هنگام جم  شدن تشکیل چین می‌دهند. چنین پرده‌هایی با وجود چین‌خوردگی‌ها در معرض تجمع مداوم گردوغبار نیستند. به همین دلیل، به طور محسوسی می‌توانید آنها را کمتر بشویید.

پرده‌های رومی مات هستند، بنابراین نور را از خود عبور نمی‌دهند با این حال، استفاده از آن راحت است. رنگ آمیزی این نوع پرده‌ها متنوع است. در اغلب فروشگاه‌ها می‌توانید سایه‌های بژ تیره یا آبی تیره، سفید، سبز و قرمز پیدا کنید و از بین طرح‌های آن‌ها، راه‌راه رایج‌ترین هستند.

3. پرده‌های ژاپنی:

اصلی‌ترین ویژگی متمایزکننده چنین پرده‌هایی این است که آنها از خطوط کاملاً مستطیلی تشکیل شده‌اند. برای جلوگیری از خم شدن و موج دار شدن پارچه، قطعه‌ای سنگین و در عین حال نامرئی به لبه پایینی آن چسبانده می‌شود.

طرح رنگی پرده‌های ژاپنی بسیار متنوع است، اما، مانند مورد قبلی، سایه‌های تیره و کم رنگ غالب است. از چنین پرده‌هایی در فضای داخلی برای سایه انداختن به  اتاق استفاده می‌شود و سایه‌های سبز روشن و صورتی کم رنگ آن تقاضای زیادی دارند.

اغلب این نوع پرده‌ها شفاف هستند، به‌طوری‌که نور خورشید به زیبایی بر روی دیوارها و اشیای داخل اتاق می‌افتد. هنگام جدا کردن و جابه‌جایی چنین پرده‌هایی، می‌توانید یک جلوه بصری بسیار دلپذیر را نیز مشاهده کنید.

4. پرده‌های کلاسیک:

پرده‌های کلاسیک به دلیل حجیم بودن با سختی مراقبت روبه رو شدند. پرده‌های کلاسیک دارای چین زیادی هستند و گردوغبار و خاک را در خود جمع می‌کنند. علاوه بر این، انتهای اغلب آنها  به کف می‌خورد، که می‌تواند باعث زیر پا ماندن یا پاره شدن آنها شود همچنین پرده‌های کلاسیک فضای زیادی را اشغال می‌کنند.

پرده‌های کلاسیک تقریباً همیشه ساده هستند. پرده‌های طرح دار به ندرت تحت گرایش‌های مد قرار می‌گیرند. رنگ آنها از زرد روشن تا خاکستری متغیر است. تعداد چین‌ها در هر مدل متفاوت است، اما اغلب افراد از پرده‌هایی با تعداد زیادی چین شده استفاده می‌کنند. مراقبت از چنین پرده‌هایی نسبت به انواع دیگر هنوز دشوارتر است.

تأثیر فصل در انتخاب پرده‌ها:

در اکثر جوامع تغییر فصل و تغییرات دما در انتخاب رنگ پرده و جنس پرده مؤثر است. در روزهای گرم (بهار و تابستان) از پرده‌های نازک و شفاف استفاده می‌شود و متریال مناسب برای این فصول پنبه و کتان است. در زمستان، پارچه‌های مصنوعی بیشتر انتخاب می‌شوند که با سرمایی از  پنجره عبور می‌کند مقابله کند.

در تابستان و بهار، انتخاب پرده‌هایی با طرح‌های با برگ و گل و رنگ‌های روشن‌تر بسیار مناسب خواهد بود. در عین حال، در پاییز و زمستان بهتر است فضای داخلی را با رنگ‌های کم‌رنگ‌تر پر کنید. در فصل سرد، سایه‌های سرد مثل آبی، بنفش و سبز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. علاوه بر این، امروزه  بیشتر از همان مواد و شکل پرده‌ها استفاده می‌کنند، فقط رنگ پرده‌ها را تغییر می‌دهند. این کار را در هر فصل یا حتی در هر ماه جدید نیز می‌توانید انجام دهید.

رنگ پرده‌ها بسته به فصل:

1. انتخاب رنگ پرده مناسب فصل  بهار.

اعتقاد بر این است که سایه‌های روشن سبز و رنگ‌های اشباع شده، بهترین گزینه هستند و انتخاب دیگر رنگ صورتی ملایم خواهد بود.

2. انتخاب رنگ پرده مناسب فصل  تابستان.

در این فصل، سایه‌های قرمز و سبز محبوب هستند. توصیه می‌شود از رنگ‌های پاستلی نیز استفاده کنید.

3. انتخاب رنگ پرده مناسب فصل پاييز.

از بین رنگ‌های روشن، فقط زرد را می‌توان استفاده کرد. هر رنگ کم رنگ و نسبتاً تیره‌ای به جز سبز و بنفش نیز مناسب خواهد بود.

4. انتخاب رنگ پرده مناسب فصل  زمستان.

پرده‌ها باید رنگ پاستلی باشند. بهترین گزینه‌ها خاکستری، آبی کم رنگ و اسطوخودوسی هستند.

افق توفیقی

افق توفیقی هستم. معمار و طراح داخلی فوق‌لیسانس معماری و مرمت بناهای تاریخی ۱۱ سال سابقه کار در زمینه طراحی داخلی و دکوراسیون پروژه‌های مسکونی، اداری و تجاری دارم و به مدت ۴ سال به‌صورت آنلاین در فضای مجازی آموزش دکوراسیون داخلی انجام میدم. البته اگر خیلی دقیق‌تر بخوام توضیح بدم از دوران بچگی توجهم همیشه به دکوراسیون و معماری‌های جذاب جلب می‌شده تا زمانی که توی این مسیر قرار گرفتم. به جز رشته ی معماری به هیچ رشته‌ای علاقه نشون ندادم.

مشاهده نظرات

پست های اخیر

آشنایی با سبک مدرن ارگانیک

مقدمه ای بر سبک مدرن ارگانیکسبک طراحی مدرن ارگانیک ترکیبی هماهنگ از مینیمالیسم، عناصر طبیعی…

1 هفته قبل

آیا میدیمالیسم یک فلسفه تزئینی معتبر است؟

مقدمه ای بر میدیمالیسممیدیمالیسم به عنوان یک فلسفه طراحی قانع کننده ظاهر می‌شود که فضای…

2 هفته قبل

چند نکته در انتخاب مبلمان برای فضاهای کوچک

تزیین یک فضای کوچک چالش های منحصر به فردی را به همراه دارد، از انتخاب…

1 ماه قبل

طراحی آشپزخانه سفید طوسی لوکس

طراحی آشپزخانه مجلل همیشه یکی از ویژگی های بارز زندگی بوده است و ترکیب رنگ…

2 ماه قبل

گذاشتن این موارد در اتاق نشیمن ممنوع!

ایجاد یک محیط آرام در اتاق نشیمن، نه تنها برای جذابیت زیبایی شناختی، بلکه برای…

2 ماه قبل

10 قانون مهم در تزیین فضاهای کوچک

وقتی از تزیین فضاهای کوچک صحبت می شود، اول از همه، از استفاده از رنگ…

2 ماه قبل