مقالات

نحوه انتخاب رنگ مبلمان

دکوراسیون خانه بسیار سرگرم کننده و در عین حال بسیار چالش برانگیز است. هنگامی که با یک فضای خالی و بزرگ روبرو می‌شوید، تصمیم گیری برای اینکه دقیقاً از کجا شروع کنید دشوار است. در حالی که سعی می‌کنید در مورد همه موارد مختلف در چیدمان خانه تصمیم گیری کنید، می‌توانید در ابتدا به نکاتی که در مورد نحوه انتخاب رنگ مبلمان در متن زیر ارائه می‌دهیم توجه کنید.

قبل از همه موارد، مهم است در نظر بگیرید که رنگ چگونه بر احساسات شما تأثیر می‌گذارد. در حالی که برخی از نظریه‌های علمی و روان‌شناسی در مورد رنگ‌ها وجود دارد؛ مثلا رنگ زرد که باعث ایجاد احساس مثبت و امیدواری می‌شود یا رنگ آبی که باعث آرامش می‌شود، می‌توانیم بگوییم که روابط و خاطرات نیز روی حس شما بر رنگ خاصی می‌تواند تأثیر بگذارد؛ مثلاً میز فیروزه‌ای دوران کودکی خود را که هرگز فراموش نخواهید کرد یا اتاق دوست دوران نوجوانی خود که مبلمانی به رنگ یاسی داشت، که حس عجیب نوستالژی دارد. روابط شخصی شما با رنگ‌ها هر چه که است بر رنگ‌هایی که در خانه خود انتخاب می‌کنید تأثیر می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: ایده های چیدمان خانه با تکنولوژی مدرن و جدید

ممکن است وسوسه شوید که اول رنگ دیگر اشیا  و دیوارها را انتخاب کنید و سپس در مورد انتخاب رنگ مبلمان تصمیم بگیرید. اما انتخاب رنگ مبلمان در ابتدای دکوراسیون به شما کمک می‌کند تا به طور طبیعی وارد یک پالت رنگی شوید. اگر به سمت رنگ‌های تیره یا روشن برای صندلی‌ها و مبلمان کشیده می‌شوید، به راحتی می‌توانید با رنگ دیوار خنثی استایل کنید. با این حال، ممکن است بخواهید رنگ دیوار خود را برای تطبیق با این تغییر غیرمنتظره در پلان تغییر دهید. به یاد داشته باشید گزینه‌های رنگ برای دیوار بی پایان هستند، اما در انتخاب مبلمان گزینه های محدودی از شکل و رنگ وجود دارد.

 اگر روی احساسی که می‌خواهید فضای شما داشته باشد تمرکز کنید، به احتمال زیاد فضایی را خواهید ساخت که هم زیبا و هم کاربردی باشد.

 

کدام رنگ مبلمان برای نیازهای شما مناسب است؟

 

1.     رنگ مبلمان خنثی یا پر جنب و جوش

اگر پروژه دکوراسیون خانه را از ابتدا شروع می‌کنید، می‌توان در مرحله اول مبلمان را انتخاب کرد تا بتوانید اطراف آن را راحت‌تر تزئین کنید. به عنوان الهام بخش برای چیدمان یک فضا، مبلمان را می‌توان با پارچه لوکس پر جنب و جوش یا با چاپ رنگارنگ پوشاند و به  نقطه کانونی فضا تبدیل کرد.

برخی از طراحان معتقد هستند مبل‌هایی که با رنگ دیوار هماهنگ هستند فضا را یکپارچه کرده و بزرگ‌تر نشان می‌دهند. این یک ایده خلاقانه برای یک طرح رنگی هماهنگ است. اگر مبل راحتی می‌خرید که با رنگ دیوارتان مطابقت دارد، تغییر رنگ دیوار در آینده می‌تواند پیچیده شود. رایج‌ترین رویکرد انتخاب مبلی است که مکمل  اشیای دیگر موجود در فضا  است که  در مرکز توجه قرار نگیرد یا با رنگ دیوار استتار نشود. به همین دلیل است که رنگ‌های خنثی مبل برای اکثر خانه‌ها محبوب‌ترین هستند.

 

2.     رنگ مبلمان روشن یا تیره؟

رنگ کف فضای شما تأثیر زیادی در انتخاب رنگ مناسب مبلمان دارد. اگر مبلمانی انتخاب کردید که بزرگ و کلاسیک است و بافت و رنگ  پارچه‌هایش طوری است که  رنگ تیره دارد و نور را جذب می‌کنند، می‌تواند اتاق را تا حد زیادی تاریک نشان دهد.

اگر یک مبل تیره رنگی را در یک مکان تاریک قرار دهید، به نظر می‌رسد که در اتاق ناپدید شده است. اگر می‌خواهید از مبل تیره در یک مکان تاریک استفاده کنید، باید سعی کنید آن را بیشتر نمایان کنید. یک مبل تیره با پایه‌های فلزی یا چوبی روشن می‌تواند فضای بصری بین مبل و کف ایجاد کند. استفاده از فرش روشن‌تری در جلوی مبل می‌تواند رنگ‌های تیره را از هم جدا کرده و رنگ مبل را برجسته کند یا یک میز قهوه کوچک از جنس چوب یا فلز می‌تواند به جداسازی مبل از کف کمک کند.

یک مبل با رنگ روشن چالش‌های متفاوتی نسبت به مبل با رنگ تیره دارد.  قبل از انتخاب یک مبل سفید یا رنگ روشن دیگری، نحوه استفاده از فضا را در نظر بگیرید. اگر حیوان خانگی  شما عاشق لم دادن روی کاناپه است، احتمالاً ریسک نمی‌کنید که یک مبل سفید را بدون کمک گرفتن از مشاوره دکوراسیون داخلی در نشیمن خود قرار دهید. اگر مبل شما مورد استفاده کودکان و حیوانات خانگی قرار می‌گیرد و شما هنوز هم ایده یک مبل رنگ روشن را دوست دارید، روکش‌های قابل شستشو یک گزینهٔ شیک هستند.

 

کدام رنگ برای نیازهای شما مناسب است؟

مبلمان با رنگ خنثی یک انتخاب محبوب است. مبل‌های خنثی را می‌توان به راحتی تزیین کرد و در طول سال‌ها به راحتی با استایل شما مطابقت خواهد داشت. پارچه مبل خنثی شامل بژ، خاکستری، ماتریس و کرم است. پارچه مبل بژ مات ممکن است در اطراف رنگ‌های دیگر کسل‌کننده به نظر برسد، اما پارچه بژ بافت‌دار با تکه‌های رنگی تک رنگ می‌تواند بدون افزودن رنگ‌های جدید جذابیت بیشتری ایجاد کند.

مبل‌های خاکستری می‌توانند از رنگ خاکستری روشن تا زغالی و تیره‌تر متغیر باشند. خاکستری می‌تواند پیچیده، معمولی، سرد یا تیز باشد. مبل‌های خنثی می‌توانند مکمل دکوراسیون دیگر شما باشند و همچنان شیک و جذاب باشند.

هر مبل رنگی می‌تواند به زیبایی در فضای شما ادغام شود اگر آن را به عنوان رنگی غیر از طرح رنگ خود ببینید. این بدان معناست که لوازم جانبی یا چاپ‌هایی همرنگ مبل اضافه کنید تا رنگ در فضا پخش شود. مبلمان که  یک اشیای  بزرگ در فضا محسوب می‌شود، می‌تواند فضای شما را با تکرار سایه‌هایی از همان رنگ متعادل کند.

 

چه گزینه‌هایی را به عنوان تکمیل کننده مبلمان می‌توان اضافه کرد؟

 یک گزینه انعطاف‌پذیرتر این است که مجموعه‌ای از صندلی‌های روکش دار را برای تکمیل مبل جدید خود انتخاب کنید. لازم نیست صندلی‌ها دقیقاً با مبل مطابقت داشته باشند، اما می‌توانند رنگ مبل را در یک الگو یا بافت بگنجانند. استفاده از مجموعه‌ای از صندلی‌ها فرصت‌های بیشتری را برای افزودن رنگ به پالت رنگ شما و گزینه‌های بیشتری برای قرار دادن مبلمان باز می‌کند.

هنگامی که مبل جدید خود را با دکوراسیون اتاق خود هماهنگ می‌کنید، کوسن‌ها را به عنوان پایان کار فراموش نکنید. این ایده‌های کوچک رنگی به فضای نشیمن شما ظاهری زیبا و جذاب می‌بخشد.

 

 

 

نکاتی که در انتخاب رنگ مبلمان باید در نظر گرفت:

دکوراسیون خانه موضوعی است که نیاز به تلاش و توجه به جزئیات دارد. مشاوره دکوراسیون داخلی می‌تواند انتخاب شما را آسان‌تر و لذت‌بخش‌تر کند. سؤالات زیر ممکن است بعد از مدتی برای شما خسته کننده شوند. مبلمان چگونه باید انتخاب شود؟ در هنگام خرید مبلمان به چه نکاتی باید توجه کرد؟

اجازه دهید ما در انتخاب مبلمان به شما کمک کنیم و ابتدا با انتخاب رنگ مبلمان شروع کنیم در متن زیر می‌خواهیم در مورد نکاتی که در انتخاب رنگ مبلمان باید به آن توجه کنید با شما صحبت کنیم.

 

1.     انتخاب رنگ مبلمان برای خانه‌های بدون نور:

اگر خانه یا اتاقی که می‌خواهید تغییر دکوراسیون کنید، نور طبیعی کافی ندارد، باید از انتخاب مبلمان با رنگ تیره اجتناب کنید و رنگ‌های روشن را ترجیح دهید. پرهیز از انتخاب پارچه‌های طرح دار و ترجیح دادن رنگ‌های ساده و ملایم و تسلط هر چه بیشتر به رنگ سفید در مبلمان مکمل مؤثر خواهد بود. با انتخاب رنگ پارچه ملایم برای مبلمانی که با کیفیت طراحی شده است، هارمونی کاملی به خصوص در فضای نشیمن با نور کم دست ایجاد می‌کند.

 

2.     انتخاب رنگ مبلمان برای فضاهای کوچک:

 

می‌توان با ترفندهای مناسب برای دکوراسیون، فضاهای باریک و کوچک را بزرگ‌تر نشان داد و فضاهای جادار ایجاد کرد. همان‌طور که در مکان‌هایی با نور کم می‌توانیم انجام دهیم می‌توانیم با انتخاب رنگ‌های روشن قدم اول را برداریم. عموماً ورودی‌های خانه‌ها عریض‌تر هستند، اما ممکن است مجبور به ارزیابی فضاهای باریک مانند اتاق خواب باشیم. در این گونه مکان‌ها باید مبلمان کمتری انتخاب کرد و با مبلمانی که خیلی بزرگ نیستند فضا را باز کرد.

 

3.     انتخاب رنگ مبلمان با توجه به رنگ دیوار:

 

در مورد رنگ دیوار باید به چندین نکته اشاره کرد. ابتدا با آنچه که نباید اتفاق بیفتد شروع می‌کنیم رنگ دیوار و رنگ مبلمان شما نباید به هم نزدیک باشد. به‌عنوان‌مثال، اگر مبل آبی دارید، رنگ آمیزی دیوارهایتان به رنگ آبی روشن یا تیره، فضایی کسل کننده به ارمغان می‌آورد. بهترین روش ایجاد تضاد بین مبلمان و رنگ دیوار است.

4.     انتخاب رنگ مبلمانی که منعکس کننده شخصیت شماست:

مهم‌ترین مورد در دکوراسیون منزل این است که فضای زندگی شما بتواند منعکس کننده شخصیت شما باشد. وقتی به خانه خود می‌روید، مواجه شدن با دکوراسیونی که شما را منعکس می‌کند و اینکه بتوانید بگویید این سبک من است هزینه زیادی ندارد. به همین دلیل فراموش نکنید که رنگ‌های مناسب با شخصیت خود را روی مبلمان خود منعکس کنید. به‌عنوان‌مثال، اگر رنگ زرد را دوست دارید، حتماً باید آن را در مبلمان خود داشته باشید یا اگر رنگ قرمز به شما انرژی می‌دهد، از رنگ قرمز در مبلمان خود چشم پوشی نکنید.

مطمئناً یک ست مبل گوشه‌ای با بالش‌های رنگارنگ روحیه افراد با انرژی بالا را منعکس می‌کند. رنگ ست گوشه‌ای و هماهنگی آن با کوسن‌های رنگی  باعث رضایت و ایجاد شادی در شما می‌شود. هماهنگی کامل را هم در دکوراسیون و هم در روح خود با یک پالت رنگارنگ روی پاف متعلق به ست مبل نیز می‌توانید ایجاد کنید.

 

رنگ‌های ترند مبلمان در سال جدید چیست؟

رنگ‌هایی که در تمام زمینه‌های زندگی ما را همراهی می‌کنند یکی از مهم‌ترین مسائل برای سبک‌های دکوراسیون ژاپاندی هستند. در سال جدید، می‌بینیم که الهام از طبیعت کمی بیشتر در مبلمان به چشم می‌خورد. با این حال می‌توان گفت رنگ‌های متنوعی وجود دارد که هر سبک دکوراسیونی را پوشش می‌دهد.

 

محبوب‌ترین رنگ‌های مبلمان سال جدید:

 

هزاران تنوع رنگی مختلف در سال جدید برای سبک مبلمان رمانتیک، پر جنب و جوش و ساده منتظر شما هستند. می‌توانید به لیست زیر که از محبوب‌ترین رنگ‌های مبلمان برای سال جدید است نگاهی بیندازید.

 

1.     رنگ بژ:

رنگ بژ که بیشتر در پاییز و زمستان می‌بینیم به عنوان رنگ رمانتیک پذیرفته شده است. با رنگ بژ که تن رنگی گرم است می‌توانید سبک نشیمن گروهی بسیار شیک و طبیعی را ایجاد کنید.

 

2.     سبز:

وقتی صحبت از دکوراسیون خانه در سال جدید می‌شود، اولین رنگی که به ذهن می‌رسد سبز است. می‌توانید فضاهای جادارتر و روشن‌تری را با رنگ سبز ایجاد کنید که هم برای رنگ دیوار و هم برای دکوراسیون مبلمان ترجیح داده می‌شود. علاوه بر این، با ترکیب رنگ سبز با بسیاری از رنگ‌های گرم، می‌توانید ظاهری شیک و فعال‌تر در خانه خود داشته باشید.

 

3.     رنگ آبی لاجوردی:

در میان رنگ‌های مبلمان در سال جدید، آبی لاجوردی نماد شادی و آرامش است. می‌توانید ست‌های مبل لاجوردی را هم برای دکوراسیون مبلمان منزل و هم برای دکوراسیون اداری انتخاب کنید. شما می‌توانید رنگ آبی لاجوردی را که به عنوان چشم‌نوازترین رنگ دکوراسیون داخلی تعریف می‌شود را در هر اتاق از خانه خود انتخاب کنید.

 

 

4.     رنگ قرمز:

قرمز رنگ عشق، اشتیاق و انرژی است. با انتخاب رنگ قرمز در ست مبل‌ها در دکوراسیون منزل می‌توانید طرح اتاقی بسیار جذاب‌تری ایجاد کنید. برای ترکیب رنگ قرمز در دکوراسیون منزل می‌توانید رنگ‌هایی مانند نارنجی، خاکی یا مشکی و سرمه‌ای را انتخاب کنید. رنگ‌هایی مانند زرد و رنگ‌های خاکی نیز جزو رنگ‌های ترند فصل مبلمان جدید هستند.

 

 

افق توفیقی

افق توفیقی هستم. معمار و طراح داخلی فوق‌لیسانس معماری و مرمت بناهای تاریخی ۱۱ سال سابقه کار در زمینه طراحی داخلی و دکوراسیون پروژه‌های مسکونی، اداری و تجاری دارم و به مدت ۴ سال به‌صورت آنلاین در فضای مجازی آموزش دکوراسیون داخلی انجام میدم. البته اگر خیلی دقیق‌تر بخوام توضیح بدم از دوران بچگی توجهم همیشه به دکوراسیون و معماری‌های جذاب جلب می‌شده تا زمانی که توی این مسیر قرار گرفتم. به جز رشته ی معماری به هیچ رشته‌ای علاقه نشون ندادم.

مشاهده نظرات

پست های اخیر

آشنایی با سبک مدرن ارگانیک

مقدمه ای بر سبک مدرن ارگانیکسبک طراحی مدرن ارگانیک ترکیبی هماهنگ از مینیمالیسم، عناصر طبیعی…

1 هفته قبل

آیا میدیمالیسم یک فلسفه تزئینی معتبر است؟

مقدمه ای بر میدیمالیسممیدیمالیسم به عنوان یک فلسفه طراحی قانع کننده ظاهر می‌شود که فضای…

2 هفته قبل

چند نکته در انتخاب مبلمان برای فضاهای کوچک

تزیین یک فضای کوچک چالش های منحصر به فردی را به همراه دارد، از انتخاب…

1 ماه قبل

طراحی آشپزخانه سفید طوسی لوکس

طراحی آشپزخانه مجلل همیشه یکی از ویژگی های بارز زندگی بوده است و ترکیب رنگ…

2 ماه قبل

گذاشتن این موارد در اتاق نشیمن ممنوع!

ایجاد یک محیط آرام در اتاق نشیمن، نه تنها برای جذابیت زیبایی شناختی، بلکه برای…

2 ماه قبل

10 قانون مهم در تزیین فضاهای کوچک

وقتی از تزیین فضاهای کوچک صحبت می شود، اول از همه، از استفاده از رنگ…

2 ماه قبل