مقالات

ایجاد توهم فضا در معماری

دکوراسیون و ایجاد توهم فضا نوری

اگر یک هدف از طراحی داخلی وجود دارد، این است که بیشترین بهره را از فضای داخلی خود ببرید. گاهی اوقات فضایی که با آن کار می کنید به طور ایده آل تنظیم می شود و تنها چیزی که نیاز است چند تغییر کوچک و گاهی ایجاد توهم فضا است. در مواقع دیگر، باید آگاهانه تلاش کنید تا کل فضای اتاق را تغییر دهید. در مورد استفاده از قدرت توهمات نوری در طراحی داخلی برای ایجاد این تغییر است.

اگر از تأثیر این مانورهای طراحی آگاه نیستید، در زیر ما چند مورد از رایج ترین توهمات را شرح می دهیم.

 

رنگ ها را هوشمندانه انتخاب کنید

ابتدا در مورد رنگ صحبت خواهیم کرد. اگرچه باور به اینکه رنگی که انتخاب می‌کنید به شدت بر حس کلی اتاق تأثیر می‌گذارد سخت نیست، اما دانستن اینکه چگونه از آن به نفع خود استفاده کنید داستان متفاوتی است.

برای مثال، رنگ‌های روشن‌تر، اتاق را بزرگ‌تر نشان می‌دهند. در واقع برای ایجاد توهم فضا یک گزینه آسان و ایده آل است.

 استفاده از رنگ های سفید روشن یا خنثی را در مناطقی مانند اتاق خواب های باریک یا فضاهای کوچک می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. با این حال، در اتاق های بزرگتر مراقب باشید. گاهی اوقات، در حالی که این رنگ های ملایم ممکن است برای کسانی که دارای زیبایی شناسی مدرن هستند مناسب به نظر برسند، اما می توانند احساس فضاهایی  مانند اتاق خواب های بزرگ یا فضاهای مفهومی باز مانند حمام را در شما ایجاد کنند.

از سوی دیگر، رنگ‌های تیره‌تر می‌توانند باعث شوند که در اتاق‌ها احساس کنید که دیوارها کمی بسته شده‌اند. به همین دلیل، استفاده از آنها را در فضای محدود توصیه نمی کنیم.

 

به مقیاس در ایجاد توهم فضا توجه کنید

قبلاً در مورد مقیاس و نسبت صحبت کرده ایم، اما این بار به مبلمان می پردازیم. واقعیت این است که مبلمانی که در یک اتاق قرار می دهید نقش غیرقابل توصیفی در ظاهر و نتیجه‌ي نهایی دارد.

کسانی که متراژ کمتری دارند باید مبلمان کوچکتر و باریکتر و به ویژه قطعاتی با پایه های مشخص را در نظر بگیرند.

با این حال، اگر هدف شما راحتی است و فضای خالی دارید، به سراغ مبلمان راحتی بروید. این قطعات سنگین‌تر هستند و واقعاً این احساس را به خانه می‌برند که این فضا مکانی است که مردم می‌توانند در آن احساس راحتی و آرامش کنند.

 

برای ایجاد توهم فضا نورپردازی را در نظر بگیرید

گاهی اوقات صاحبان خانه، به ویژه آنهایی که خانه های قدیمی دارند، باید با سقف های نامطلوب و کم کنار بیایند. سقف‌های شیب‌دار دراماتیک ممکن است روند جدیدتری در حوزه املاک و مستغلات باشد، اما این بدان معنا نیست که باید با احساس گرفتار شدن در غار زندگی کنید. این بار، پاسخ در نورپردازی شما نهفته است.

هنگامی که  روش نورپردازی را برای ايجاد توهم فضا ىر خانه خود انتخاب می کنید،  بايى لامپ ها به سمت سقف یا کف هدایت شوند. اين كار ناخودآگاه نگاه ما را نیز به آن سمت خواهد کشید. با در نظر گرفتن این موضوع، اگر می‌خواهید توهم سقف‌های بلندتر را ایجاد کنید، دیوارکوب یا سایر نورپردازی‌های رو به بالا را براي اينكاردر نظر بگیرید.

همانطور که گفته شد، نورپردازی به سمت پایین، که نمونه ای از آن لامپ های رومیزی و زمینی است، لزوما چیز بدی نیست. آنها اغلب برای روشن کردن ویژگی های خاص در اتاق ایده آل هستند و برای جلب توجه در جایی که نیاز است عالی عمل می کنند.

 

در استفاده از توهمات نوری آینه ها را فراموش نکنید

وقتی صحبت از توهمات نوری طراحی داخلی می شود، نمی‌توانیم سنگ بنای توصیه های طراحی داخلی را نادیده بگیریم: اگر می خواهید چشم را فریب دهید، یک آینه اضافه کنید.حتی امروزه نیز، این توصیه درستی است و می تواند از دو طریق اتاق شما را تحت تاثیر قرار دهد و به ایجاد توهم فضا در خانه یا اتاق شما کمک بزرگی کند.

اضافه کردن یک آینه به یک اتاق کوچک، آن را بزرگتر نشان می دهد. در این صورت باید آینه را روی دیوار پشتی اتاق یا در دورترین نقطه از در قرار دهید. این کار به جذب بینندگان در کل فضا کمک می‌کند و آنها را فریب می‌دهد تا بیشترین فوت مربع را تصوردر اتاق کنند.

آینه ها همچنین می توانند به افزایش ارتفاع بصری به اتاق کمک کنند. برای ایجاد این توهم فضا یک آینه عمودی را انتخاب کنید، به طوری که چشم ها از آن خط دید تا سقف پیروی کنند.

در حالت ایده‌آل، هر فضایی که طراحی می‌کنیم یک بوم بزرگ، باز و خالی برای ما خواهد بود که می‌توانیم آن را مطابق با سلیقه شخصی‌مان طراحی کنیم. با این حال، هر کسی با تجربه طراحی می تواند به شما بگوید که به ندرت چنین اتفاقی می‌افتد.

گاهی اوقات لازم است از ترفندهایی استفاده کنیم تا به بینندگان کمک کنیم فضا را بهتر از آنچه هست درک کنند. خوشبختانه، ما توهمات نوری طراحی داخلی برای صرفه جویی در روز داریم.

 

در اینجا 10 نکته طراحی برای به حداکثر رساندن فضاهای کوچک و ایجاد توهم فضا را مورد بررسی قرار می دهیم

انجام طراحی داخلی در فضاهای کوچک کار دشواری به نظر می رسد، و بزرگتر نشان دادن آن اتاق ها از آنچه که هستند، برای طراحان داخلی یک چالش است. به همین دلیل ما لیستی را ارائه می دهیم که می تواند شما را در طراحی طرح های خود برای این نوع فضا و ایجاد توهم فضا راهنمایی کند.

 

1. رنگ خنثی در ایجاد توهم فضا

استفاده از رنگ‌های خنثی روی دیوارها مانند خاکستری، سفید، بژ یا برهنه اتاق را گرم نگه می‌دارد و بزرگ‌تر به نظر می‌رسد.

 

2. طراحی مینیمالیستی

هر چه کمتر، بهتر. از تزئینات پر بار در اتاق های کوچک خودداری کنید، فقط از عناصر لازم برای کاربردی کردن آن استفاده کنید.

3. سقف را رنگ کنید

استفاده از رنگ روشن در سقف در اتاقی که نور طبیعی زیادی دریافت می کند به ایجاد احساس بلندتر بودن اتاق کمک می کند.

 

4. نور روز

هر چه نور طبیعی بیشتر وارد اتاق شود، نواحی تیره‌تر که اتاق را کوچک‌تر نشان می‌دهد کاهش می‌یابد.

 

5. پرده های پهن، بلند و رنگ روشن

این نکته طراحی یک توهم نوری ایجاد می کند تا اتاق را بزرگتر از آنچه هست نشان دهد. پرده باید از بالای دیوار که در آن پنجره قرار دارد تا زمین بپوشاند.

 

6. از فضای عمودی استفاده کنید

فضاهای عمودی دیوارها و درها هستند، اگر از این قسمت ها برای قرار دادن اشیا استفاده کنید، فضای زیادی را در سطح کف نگه خواهید داشت. این را می توان با قفسه ها، لامپ های دیواری و غیره به دست آورد.

7. مبلمان کوچک

برای صرفه جویی و ایجاد توهم فضا ، ضروری است مبلمانی را انتخاب کنید که بتوان آن را در گوشه ها قرار داد، قابل حمل و نقل باشد، تعدادشان کم باشد یا حداقل فضا را اشغال کند.

 

8. آینه ها

قرار دادن آینه بر روی دیوارهای اتاق نیز می تواند به ایجاد احساس فضای بزرگتر کمک کند.

 

9. بلوک های رنگی

با رنگ های مختلف در هر منطقه می توانید احساس وجود فضا را برای هر منطقه ایجاد کنید.

 

10. دیوارهای کاذب را در طراحی در نظر بگیرید

در یک اتاق کوچک معمولاً ساختن دیوارها برای جداسازی فضاها دشوار است، بنابراین دیوارهای کاذب مانند کرکره های چوبی یا پیش ساخته ممکن است گزینه مناسبی باشند.

 

 

افق توفیقی

افق توفیقی هستم. معمار و طراح داخلی فوق‌لیسانس معماری و مرمت بناهای تاریخی ۱۱ سال سابقه کار در زمینه طراحی داخلی و دکوراسیون پروژه‌های مسکونی، اداری و تجاری دارم و به مدت ۴ سال به‌صورت آنلاین در فضای مجازی آموزش دکوراسیون داخلی انجام میدم. البته اگر خیلی دقیق‌تر بخوام توضیح بدم از دوران بچگی توجهم همیشه به دکوراسیون و معماری‌های جذاب جلب می‌شده تا زمانی که توی این مسیر قرار گرفتم. به جز رشته ی معماری به هیچ رشته‌ای علاقه نشون ندادم.

مشاهده نظرات

پست های اخیر

آشنایی با سبک مدرن ارگانیک

مقدمه ای بر سبک مدرن ارگانیکسبک طراحی مدرن ارگانیک ترکیبی هماهنگ از مینیمالیسم، عناصر طبیعی…

1 هفته قبل

آیا میدیمالیسم یک فلسفه تزئینی معتبر است؟

مقدمه ای بر میدیمالیسممیدیمالیسم به عنوان یک فلسفه طراحی قانع کننده ظاهر می‌شود که فضای…

2 هفته قبل

چند نکته در انتخاب مبلمان برای فضاهای کوچک

تزیین یک فضای کوچک چالش های منحصر به فردی را به همراه دارد، از انتخاب…

1 ماه قبل

طراحی آشپزخانه سفید طوسی لوکس

طراحی آشپزخانه مجلل همیشه یکی از ویژگی های بارز زندگی بوده است و ترکیب رنگ…

2 ماه قبل

گذاشتن این موارد در اتاق نشیمن ممنوع!

ایجاد یک محیط آرام در اتاق نشیمن، نه تنها برای جذابیت زیبایی شناختی، بلکه برای…

2 ماه قبل

10 قانون مهم در تزیین فضاهای کوچک

وقتی از تزیین فضاهای کوچک صحبت می شود، اول از همه، از استفاده از رنگ…

2 ماه قبل