مقالات

9 نکته کلیدی دکوراسیون طاقچه

یکی از چالش های مورد علاقه من با مشتریانم این است که در مورد طاقچه دیوار چه کاری می توانیم انجام دهیم. طاقچه ها می توانند بزرگ یا کوچک باشند و گاهی اوقات توکار باشند. اگر دکوراسیون طاقچه از قبل برنامه ریزی شده باشد، می توانند به یک بخش فوق العاده جذاب برای اتاق یا ورودی خانه شما باشند، اما این بخش چالش هایی را نیز به همراه دارد.

اگرچه خانه های جدید زیادی با طاقچه های توکار برای مشاوره دکوراسیون با من تماس می گیرند، اما  این المان طراحی یک عنصر جدید در سبک دکوراسیون ایرانی نیست. طاقچه خانه در دکوراسیون روم باستان و ایران مورد استفاده قرار می گرفتند. خانه‌های خشتی سبک اسپانیایی اغلب از طاقچه‌های توکار برای برجسته‌کردن آثار مهم هنری یا خانوادگی استفاده می‌کنند.

اگر در مورد اینکه با دکوراسیون طاقچه خود چه کاری انجام دهید دچار مشکل شده اید، من اینجا هستم تا به شما کمک کنم تا این مشکل را در کمترین زمان ممکن به بهترین بخش دکوراسیون خود تبدیل کنید! در ادامه ایده هایی برای تبدیل طاقچه از بخش نادیده گرفته شده فضای خانه به بخشی جدایی ناپذیر از خانه بحث خواهیم کرد.

مواد مورد استفاده برای ساخت طاقچه

طاقچه را می توان با استفاده از مواد مختلفی از جمله گچ، چوب یا حتی شیشه ساخت. طاقچه های گچی به دلیل مقرون به صرفه بودن و سهولت نصب محبوب تر هستند، در حالی که طاقچه های چوبی ظاهری روستایی و طبیعی را ارائه می دهند. از طرف دیگر طاقچه های شیشه ای حس وحالی مدرن را ارائه می دهند.

 

مزایای دکوراسیون طاقچه در خانه های ایرانی

استفاده از طاقچه مزایای زیادی نسبت به قفسه ها یا کابینت های سنتی دارد. اولاً، آنها با به کار گیری فضای مرده خانه، استفاده از فضای خانه شما را به حداکثر می‌رسانند. دکوراسیون طاقچه به شما امکان می دهد فضای کف را آزاد کنید و از شلوغی اتاق خود جلوگیری کنید. علاوه بر این، طاقچه احساسی یکپارچه و منسجم ایجاد می کند و به طور هماهنگ با دیوار و دکوراسیون شما ترکیب می شود.

آیا طاقچه را می توان در هر نوع دیواری استفاده کرد؟

طاقچه را می توان در اکثر دیوارها از جمله دیوار خشک و بتنی نصب کرد. با این حال، برای اطمینان از نصب صحیح و جلوگیری از آسیب رساندن به یکپارچگی ساختاری دیوار، باید با یک متخصص طراح داخلی مشورت کنید.

آیا نگهداری از دکوراسیون طاقچه سخت است؟

نگهداری از طاقچه نسبتاً آسان است. گردگیری منظم و تمیز کردن آن با مواد شوینده ملایم و پارچه نرم معمولاً برای تمیز به نظر رسیدن آن کافی است.

آیا می توان از طاقچه برای نمایش اقلام شکننده استفاده کرد؟

از طاقچه می توان برای نمایش اقلام شکننده مانند مجسمه های سرامیکی ظریف یا گلدان های شیشه ای استفاده کرد. فقط مطمئن شوید که اقلام را در جای خود محکم کرده اید و برای جلوگیری از هر گونه آسیب به این آثار هنری از پد یا مواد محافظ استفاده کنید.

آیا دکوراسیون طاقچه برای فضاهای کوچک مناسب هستند؟

طاقچه یک انتخاب عالی برای فضاهای کوچک هستند، زیرا برای به حداکثر رساندن فضای ذخیره سازی کمک می کنند. این روش دکوراسیون مقدار استفاده از کف را کاهش می دهد و باعث خلوت تر شدن فضای کلی خانه ما می شود.

آیا می توان طاقچه را متناسب با دکوراسیون اتاق رنگ کرد؟

طاقچه را نیز می توان رنگ کرد تا با دکوراسیون اتاق همخوانی داشته باشد. می توانید از همان رنگ دیوار اطراف استفاده کنید یا رنگ متضاد را انتخاب کنید تا طاقچه ها به عنوان یک عنصر طراحی برجسته شود.

دکوراسیون طاقچه های دیوارها می‌توانند راهی عالی برای ایجاد یک نقطه کانونی باشند و همچنین شخصیت خود را به فضا تزریق کنید و حتی استفاده عملی از چیزی که شاید کمی “ناجور” در نظر گرفته شود. طاقچه‌ها را می‌توان در سراسر خانه، در اتاق نشیمن، اتاق خواب، ورودی و هر اتاق دیگری در خانه یافت!

دکوراسیون طاقچه دیواری اتاق نشیمن

به طاقچه دیواری قوس دار زیبا تضاد رنگی ظریفی می‌توان داد. صورتی کم‌رنگ با دیوار سفید بیرون فضای کافی برای نمایش کتاب‌ها و هنرهای دستی است. رنگ تمام سفید برای طاقچه و دیوارها برای ظاهری مینیمال مناسب است. دو قفسه ساده در امتداد طاقچه دیوار و نقطه کانونی دیوار برای استفاده‌های متفاوت مناسب است.

اگر طاقچه دیوار عمیق‌تری دارید، می‌توانید با ساختن یک کابینت در یک سوم پایینی طاقچه، به ایجاد فضای مخفی فکر کنید. لازم نیست از قفسه‌ها تا بالای طاقچه استفاده کنید. حتی زمانی که طاقچه دیوار از کف تا سقف می‌رود.

دکوراسیون طاقچه شومینه

فضاهای خالی در کنار شومینه نیاز به توجه به نحوه طراحی آنها دارند. استفاده از رنگ متفاوت بر روی طاقچه از شومینه توجه به هر دو ویژگی را جلب می‌کند. طاقچه‌های دو طرف شومینه فضای زیادی برای ذخیره سازی می‌دهد. برای طراحی اتاق نشیمن، استفاده از فضاهای دو طرف شومینه را به روش‌های مختلف انتخاب کنید.

یک طرف دارای نشیمنگاه زیبای برای پنجره است و طرف دیگر از قسمت اعظم طاقچه با قفسه بندی یا کتابخانه استفاده کنید. طراحی بسیار ساده برای فضای اتاق نشیمن، با استفاده از یک قفسه کم ساخته شده در امتداد دیوار پشتی که این ویژگی شومینه را به هم متصل می‌کند و به دو طرف شومینه به عنوان یک نیمکت و قفسه یک هدف دوگانه می‌دهد.

دکوراسیون طاقچه در حمام

طاقچه‌های دیواری حمام راهی عالی برای نمایش دکورهای مورد علاقه شما هستند. به این فکر کنید که چگونه می‌توانید آن را سبک کنید و چه حسی دارد. طاقچه حمام تنها با چند قطعه کلیدی، حسی شبیه به آبگرم با یک ظاهر طراحی متفکرانه به شما می‌دهد.

دکوراسیون طاقچه راهرو

بهترین استفاده را از یک گوشه نامناسب در راهرو می‌توان با یک نیمکت تعبیه شده در عمل به کار برد. احتمالاً یکی از بهترین راه‌ها برای سازماندهی چیزها برای منطقه راهرو است.

دکوراسیون طاقچه اتاق خواب

از کاغذ دیواری زیبای گیاه شناسی برای برجسته کردن داخل طاقچه داخلی در کنار تخت استفاده می‌شود. با ظاهری الهام گرفته از Wabi Sabi ، فوق‌العاده مینیمالیستی شوید. فقط با استفاده از دو قطعه ساده می‌توانید یک استایل تأثیرگذار ایجاد کنید.

یک تابلو رنگی پررنگ و روشن می‌تواند سرگرمی و خلاقیت را در یک فضای ساده به ارمغان بیاورد. مقداری چوب طبیعی برای ایجاد یک طاقچه دیوار منحصر به فرد استفاده شده است. چوب به فضای خنثی گرم و بافت می‌بخشد.

دکوراسیون طاقچه دیوار بزرگ

اگر طاقچه دیوار بزرگ و عمیقی دارید، وسط دیوار را بکوبید، راه زیادی برای پنهان کردن آن وجود ندارد. بهتر است از طاقچه‌های داخلی استفاده عملی کنید! من عاشق احساس قدیمی این منطقه هستم!

رنگ گچی سیاه و چوب تیره در کنار هم و قطعات سبک به همراه سبد حصیری عالی به نظر می‌رسند. گوشه‌ای به سبک مینیمالیسم با قفسه‌های چوبی برای افزودن سلیقهٔ شخصی شما بسیار کاربردی است.

یک فضای نشستن با طاقچه‌های دیوار عمیق‌تر ایجاد کنید، به عنوان یک فضای اداری در خانه یا یک منطقه برای سرو قهوه فوق‌العاده است. اندازه گیری کنید و یک تکه مبلمان راحتی را تهیه کنید که کاملاً در طاقچه دیوار فرورفته قرار می‌گیرد و مطابق با آن سبک می‌شود!

نکات برتر برای دکوراسیون طاقچه

دکوراسیون طاقچه خود با یک عکس یا گل در قاب، راه بسیار خوبی برای برجسته کردن طاقچه و دکور است. فقط مطمئن شوید که هر قطعه‌ای که استفاده می‌کنید کل طاقچه را پر نمی‌کند. یک قانون خوب این است که آن را دو سوم راه پر کنید.

همچنین می‌توانید طاقچه دیوار را به روشی متفاوت تزئین کنید. تنها با رنگ آمیزی طاقچه دیوار به همان رنگ بقیه اتاق، در پس زمینه محو می‌شود. به این ترتیب می‌توانید به سایر ویژگی‌های اتاق که احساس می‌کنید اهمیت بیشتری دارند توجه کنید.

اگر می‌خواهید کمی سرگرم شوید، می‌توانید طاقچه‌های خود را با رنگ‌های متفاوت رنگ کنید. از رنگ متضاد با رنگ دیوار خود استفاده کنید. هنوز هم کمی دکور یا یک قاب به این منطقه اضافه کنید. در غیر این صورت شما فقط منطقه را بدون هیچ دلیلی به جز اینکه یک طاقچه داخلی است برجسته می‌کنید.

همان‌طور که می‌توانید از بازی با رنگ برای برجسته کردن طاقچه استفاده کنید، می‌توانید به جای آن یک کاغذ دیواری به داخل اضافه کنید.

استفاده از طاقچه‌های بزرگ برای نوازندگی و چیدن آلات موسیقی

یک تغییر کوچک می‌تواند کمک زیادی به تبدیل طاقچه دیوار به نقطه کانونی در یک اتاق کند. با استفاده از رنگ متضاد رنگ یا افزودن پس‌زمینه، می‌توانید به راحتی طاقچه خود را به چیزی خاص‌تر و هدفمندتر ارتقا دهید.

می‌توانید با رنگ آمیزی (یا کاشی کاری) طاقچه با رنگ تیره‌تری از رنگی که از قبل روی دیوارها وجود دارد، تغییر ظریفی ایجاد کنید یا با انتخاب یک سایه متضاد، انتخابی جسورانه داشته باشید تا طاقچه دیوار برجسته شود.

بسته به محل قرارگیری طاقچه دیوار شما، ممکن است منطقی باشد که آن را از طاقچه به پنجره تبدیل کنید. نه، من به شما پیشنهاد نمی‌کنم که یک پروژه ساختمانی بزرگ را انجام دهید. اما برخی از عناصر مجسمه‌سازی می‌توانند حس یک پنجره را تقلید کنند و در عین حال ظرافت را به اتاق اضافه کنند.

استفاده از یک ساعت بزرگ قدیمی یا عتیقه یا شاید هم جدید و لوکس برای یک طاقچه بزرگ شگفت‌انگیز است.

استفاده از نور و لامپ‌های متفاوت و نورپردازی خاص جلوه‌ای شیک و فوق‌العاده‌ای را به ارمغان می‌آورد.

آیا طاقچه‌های داخلی در خانه خود دارید؟ با آنها چه کرده‌ای؟ با گذاشتن کامنت در ادامه به ما اطلاع دهید.

افق توفیقی

افق توفیقی هستم. معمار و طراح داخلی فوق‌لیسانس معماری و مرمت بناهای تاریخی ۱۱ سال سابقه کار در زمینه طراحی داخلی و دکوراسیون پروژه‌های مسکونی، اداری و تجاری دارم و به مدت ۴ سال به‌صورت آنلاین در فضای مجازی آموزش دکوراسیون داخلی انجام میدم. البته اگر خیلی دقیق‌تر بخوام توضیح بدم از دوران بچگی توجهم همیشه به دکوراسیون و معماری‌های جذاب جلب می‌شده تا زمانی که توی این مسیر قرار گرفتم. به جز رشته ی معماری به هیچ رشته‌ای علاقه نشون ندادم.

مشاهده نظرات

پست های اخیر

آشنایی با سبک مدرن ارگانیک

مقدمه ای بر سبک مدرن ارگانیکسبک طراحی مدرن ارگانیک ترکیبی هماهنگ از مینیمالیسم، عناصر طبیعی…

2 روز قبل

آیا میدیمالیسم یک فلسفه تزئینی معتبر است؟

مقدمه ای بر میدیمالیسممیدیمالیسم به عنوان یک فلسفه طراحی قانع کننده ظاهر می‌شود که فضای…

1 هفته قبل

چند نکته در انتخاب مبلمان برای فضاهای کوچک

تزیین یک فضای کوچک چالش های منحصر به فردی را به همراه دارد، از انتخاب…

4 هفته قبل

طراحی آشپزخانه سفید طوسی لوکس

طراحی آشپزخانه مجلل همیشه یکی از ویژگی های بارز زندگی بوده است و ترکیب رنگ…

1 ماه قبل

گذاشتن این موارد در اتاق نشیمن ممنوع!

ایجاد یک محیط آرام در اتاق نشیمن، نه تنها برای جذابیت زیبایی شناختی، بلکه برای…

1 ماه قبل

10 قانون مهم در تزیین فضاهای کوچک

وقتی از تزیین فضاهای کوچک صحبت می شود، اول از همه، از استفاده از رنگ…

2 ماه قبل