مقالات

چیدمان آشپزخانه شیک و لوکس

نقشی که آشپزخانه در خانه‌های ما ایفا می‌کند این روزها شروع به تغییر بسیار کرده است. این فکر که آشپزخانه یک فضای جداگانه است که در آن فقط آشپزی می‌کنید دیگر اشتباه است. آنچه بیشتر مردم آرزو می‌کنند داشتن یک فضای باز است که ترکیبی از آشپزی، قسمت غذاخوری همراه با جریان زندگی است. این بدان معناست که طراحی بهترین چیدمان آشپزخانه کاملاً حیاتی است.

بسیاری از بازسازی‌های آشپزخانه این روزها شامل برداشتن دیوارهای داخلی برای ایجاد فضای بزرگ‌تر است. مفهوم داشتن یک مرکز اجتماعی بزرگ‌تر در یک خانه با چندین عملکرد رایج‌تر است و آشپزخانه در مرکز این امر قرار دارد.

چیدمان آشپزخانه خوب نه تنها می‌تواند فضا را به حداکثر برساند بلکه می‌تواند عملکرد کلی و جریان فضای بیشتری را که در آن قرار دارد ایجاد کند. استفاده از بهترین چیدمان آشپزخانه برای فضایی که در دسترس دارید، محیط زندگی دلپذیرتری را ایجاد می‌کند.

 

اصول طراحی چیدمان آشپزخانه کاربردی:

وقتی نوبت به چیدمان آشپزخانه می‌رسد، هیچ قانون سختی وجود ندارد. با این حال، برخی از اصول طراحی وجود دارد که باید حتماً در نظر بگیرید و سعی کنید در پروژه خود به کار ببرید تا به کارآمدتر شدن آن کمک کنید.

1.     مثلث کار آشپزخانه:

مثلث کار محبوب‌ترین اصل طراحی در مورد چیدمان آشپزخانه است. این مفهوم به دنبال دستیابی به یک جریان کاری است که بخش‌های اصلی آشپزخانه شما را به هم متصل می‌کند، بدون اینکه فاصله زیادی از هم داشته باشند.

این بخش‌ها عبارت‌اند از:

  1. سینک ظرف شویی
  2. یخچال
  3. اجاق گاز

وقتی پشت اجاق گاز ایستاده‌اید، می‌توانید 1 تا 3 قدم راه بروید تا به یخچال برسید، سپس چرخش کنید و 1 تا 3 قدم به سمت سینک بروید تا ظرف خود را پر از آب کنید، سپس چرخش کنید و به سمت اجاق گاز برگردید.

به این بخش‌ها و مسیرهای اصلی بین آنها فکر کنید. چیزی که نمی‌خواهید این است که از یک سر به سر دیگر و سپس در اطراف جزیره به سمت دیگری بروید. این سه نقطه باید به اندازه کافی به یکدیگر نزدیک باشند تا آماده‌سازی و پخت غذا کارآمد باشد، اما هر نقطه باید احساس باز داشته باشد. در حالی که مثلث کار یک نقطه شروع عالی است و همیشه باید در نظر گرفته شود، یک قانون تعیین شده نیست.

 

2.     ایجاد مناطق خاص در داخل آشپزخانه:

یکی دیگر از رویکردهایی که بهتر است در طراحی چیدمان آشپزخانه استفاده شود، ایجاد مناطق مخصوص در داخل آشپزخانه است. اینها بخش‌هایی از آشپزخانه هستند که به یک کار خاص اختصاص داده شده‌اند.

به‌عنوان‌مثال، می‌تواند منطقه خاصی برای آشپزی شما باشد. هنگام ایستادن در کنار اجاق گاز باید قابلمه‌ها، تابه‌ها و ظروف خود را در نزدیکی خود داشته باشید، زیرا اینها مواردی هستند که بیشتر به آنها نیاز خواهید داشت و استفاده می‌کنید. باید مطمئن شوید که کابینت‌های مناسبی برای نگهداری این اقلام در این نزدیکی وجود دارد.

دیگری می‌تواند منطقه آماده سازی غذا باشد. برای کار باید فضای کافی روی میز کار داشته باشید. چاقوها و تخته‌های خردکن باید در نزدیکی شما و سطل‌های شما در زیر یا کنار شما برای زباله‌هایی که ایجاد می‌کنید، باشند.

منطقه مورد علاقه من برای در نظر گرفتن منطقه‌ای برای تهیه چای و قهوه است. شما باید مطمئن شوید که فضای میز کار را در نزدیکی کتری خود دارید. به نوبه خود، کتری شما باید نزدیک سینک شما باشد تا آب آن را پر کند.

سپس مطمئن شوید که کابینت با محتوای چای و قهوه و شکر همراه با لیوان‌هایتان باشد. همه با هم در یک منطقه، کار روزانه را تا حد امکان کارآمد و صرفه جویی در زمان می‌کند. به رایج‌ترین کارهای روزانه خود در آشپزخانه فکر کنید و برای آنها مناطقی ایجاد کنید. نه تنها به تمرکز بر چیدمان آشپزخانه شما کمک می‌کند، بلکه می‌تواند زندگی روزمره را کمی کارآمدتر و آسان‌تر کند.

 

3.     برنامه ریزی فضا:

برنامه ریزی فضایی این است که مطمئن شوید فضای خالی کافی در چیدمان آشپزخانه شما وجود دارد. مردم ممکن است در تلاش برای به حداکثر رساندن فضای ذخیره سازی خود با قرار دادن کابینت در همه جا و فشرده کردن جزیره در فضایی که واقعاً خیلی کوچک است گرفتار شوند. پر کردن فضای بیش از حد به احتمال زیاد باعث یک تجربه کلی منفی برای کاربر می‌شود.

اگر بیش از یک نفر در خانه زندگی می‌کند، باید فضای بین کابینت‌ها و اطراف آشپزخانه را در نظر بگیرید. آیا آن‌قدر فضا دارد که دو نفر راحت از کنار هم عبور کنند؟ آیا می‌توانید درب کابینت را کاملاً باز کنید و همچنان فضای زیادی برای ایستادن و دور زدن آشپزخانه دارید؟

فاصله بین کابینت‌ها یا بین کابینت‌ و دیوار روبه رو نباید کمتر از 1 متر باشد و البته وجود فاصله 3 متری بین کابینت‌ها می‌تواند فضای زیادی را هدر دهد. به طور مشابه، قانون کلی برای نشستن در یک بار صبحانه 60 سانتی متر برای هر نفر است؛ بنابراین، اگر می‌خواهید چهار نفر در بار صبحانه بنشینند، طول آن باید 2.4 متر باشد.

 

محبوب‌ترین چیدمان آشپزخانه

در متن زیر متداول‌ترین انواع چیدمان آشپزخانه که ممکن است برای شما مفید باشد یا بتوانید از آنها در طراحی آشپزخانه خود الهام بگیرید، آورده شده است. تا زمانی که اصول طراحی را در نظر بگیرید، در مسیر درست برای ایجاد کاربردی‌ترین و کارآمدترین آشپزخانه برای فضای خود خواهید بود.

1.      چیدمان آشپزخانه تک دیواری:

در آشپزخانه تک دیواری همه چیز در امتداد یک دیوار طراحی و نصب شده است. در فضاهای کوچک‌تر مانند محبوب‌تر است و اغلب با سبکی مدرن و مینیمال طراحی می‌شود. اگر می‌خواهید فضای باز داشته باشید؛ اما فضای زیادی ندارید، می‌تواند گزینه‌ای عالی باشد. تنها با استفاده از یک دیوار، فضایی را در بقیه اتاق برای داشتن بخش‌های غذاخوری یا نشیمن آزاد می‌کند.

همچنین می‌توانید از دو نوع کف‌پوش مختلف برای کمک به تفکیک و متمایز کردن مناطق استفاده کنید. به‌عنوان‌مثال، یک قسمت کاشی کاری شده در جلوی آشپزخانه که سپس به یک قسمت فرش شده برای بخش نشیمن تبدیل می‌شود.

2.      چیدمان آشپزخانه گالی:

آشپزخانه گالی سبکی است که شما دو کابینت در مقابل هم دارید. این معمولاً در برابر دو دیوار است. این نام از نام آشپزخانه کشتی گرفته شده است. چیدمان آشپزخانه گالی می‌تواند یک چیدمان کاری کارآمد و اجرای مثلث کاری آسان باشد.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که سینک ظرف‌شویی را در سمت مخالف کابینت‌ها با اجاق گاز قرار دهید و یخچال را در انتها قرار دهید. این می‌تواند گردش کار خوبی را در یک فضای کوچک ایجاد کند.

اطمینان حاصل کنید که فضای کافی برای میز کار در دو طرف اجاق گاز برای آماده سازی و سایر مناطق کار آشپزخانه در نظر گرفته شده است. قفسه‌های شناور می‌توانند جایگزینی عالی برای کمک به ایجاد حس فضا و در عین حال ذخیره سازی باشند. به همین ترتیب، مراقب رنگ‌ها باشید. اگر اتاق کم نور و باریک باشد، رنگ‌های تیره می‌توانند فضا را تاریک کنند. اگر حتماً می‌خواهید از رنگ تیره استفاده کنید، نورپردازی بیشتری در نظر بگیرید.

 

3.      چیدمان آشپزخانه L شکل:

چیدمان آشپزخانه L شکل شامل کابینت‌هایی روی 2 دیوار با زاویه قائمه نسبت به یکدیگر است. یکی از کابینت‌ها اغلب کمی طولانی‌تر از دیگری است و شکل L را ایجاد می‌کند. قرار دادن کابینت‌های بلند شما در سمت کوچک‌تر L می‌تواند از نظر فضا کارآمد باشد، به خصوص اگر در دراز مدت یک پنجره وجود داشته باشد. این بدان معنی است که از مسدود کردن نور جلوگیری می‌کنید.

اطمینان حاصل کنید که فضای کافی برای میز کار دارید و اجاق گاز و سینک شما فاصله کافی بین آنها دارند. اگر به حداکثر رساندن ذخیره‌سازی ضروری نیست، کابینت‌های دیواری را فقط در امتداد یک طرف L شکل قرار دهید. این می‌تواند به ایجاد احساس فضا کمک کند. مشابه چیدمان آشپزخانه تک دیواری، داشتن L شکل می‌تواند به ایجاد حس فضای باز کمک کند. اگر فضا اجازه می‌دهد، می‌توانید یک میز ناهارخوری نیز در آنجا قرار دهید.

4.      چیدمان آشپزخانه U شکل:

در چیدمان آشپزخانه U شکل، کابینت‌ها در اطراف سه دیوار قرار می‌گیرند تا U شکل ایجاد کنند. مانند چیدمان آشپزخانه دو گالن، شکل دادن مثلث کار، با اجاق گاز، سینک و یخچال هر کدام روی یک دیوار یا واحدهای جداگانه می‌تواند بسیار ساده باشد.

اگر می‌خواهید سطح کار زیادی داشته باشید، U شکل بسیار ارزشمند است، زیرا از دیوار سوم استفاده می‌کنید یا برای میز کار آشپزخانه و ذخیره‌سازی اضافی استفاده می‌کنید. اگر فضای شما به اندازه کافی بزرگ است، حتی می‌توانید یک جزیره در مرکز در اطراف U شکل داشته باشید تا در حین پخت و پز یک منطقه کاری و مرکزی ایجاد کنید.

کمدهای گوشه اغلب می‌توانند به معنای سختی دسترسی یا هدر رفتن فضای باشند. از آنجایی که چیدمان U شکل دو گوشه در آشپزخانه شما ایجاد می‌کند، مهم است که مکانیسم‌های گوشه مفیدی را در نظر بگیرید که می‌تواند توانایی‌های ذخیره سازی در دسترس را به حداکثر برساند. راه‌حل‌های گوشه سبد جادویی می‌توانند افزودنی فوق‌العاده برای رسیدن به این هدف باشند.

5.      آشپزخانه شبه جزیره:

چیدمان آشپزخانه شبه جزیره جایی است که یکی از کابینت‌هایی که از آشپزخانه جدا می‌شود به دیوار وصل نیست. تفاوت اصلی آشپزخانه شبه جزیره این است که این بخش اضافی از هر دو طرف قابل دسترسی است.

طرح‌بندی شبه‌جزیره، از برخی جهات، افزوده‌ای به طرح‌بندی‌های دیگر است. می‌تواند یک آشپزخانه تک دیواری را به یک آشپزخانه L شکل تبدیل کند. ایجاد یک نوار صبحانه از دیوار به داخل اتاق به عنوان یک شبه جزیره می‌تواند راهی عالی برای معرفی یک مکان اجتماعی‌تر به چیدمان آشپزخانه شما باشد. استفاده از شبه جزیره به جای جزیره ایده خوبی است اگر فضای محدودی دارید، اما می‌خواهید جنبه‌های کاربردی و اجتماعی یک جزیره را داشته باشید.

6.      جزیره آشپزخانه:

جزیره آشپزخانه مطلوب‌ترین چیدمان آشپزخانه است. با این حال، برای داشتن این امکانات به فضای بیشتری نیاز دارید. این ویژگی را می‌توان در هر یک از چیدمان آشپزخانه فوق گنجاند. می‌توان از آن برای کمک به ایجاد یک طراحی کاربردی‌تر با عمل کردن به عنوان نقطه دیگری برای مثلث کاری شما استفاده کرد.

این کار می‌تواند برای سینک، اجاق گاز یا یک منطقه آماده سازی اختصاصی باشد. همچنین می‌تواند با افزودن یک قسمت نشیمن در یک طرف، محیط اجتماعی بیشتری ایجاد کند. حتی اگر ایده جزیره آشپزخانه را دوست دارید و فکر می‌کنید باید یکی از آن را داشته باشید، مراقب باشید. آشپزخانه‌ای با جزیره‌ای که نباید آن را داشته باشد برای زندگی با آن کابوس خواهد بود.

فدا کردن فضای کلی، جریان و عملکرد آشپزخانه فقط برای داشتن یک جزیره، راه اشتباهی است.

مطمئن شوید که فضای کافی برای قرار دادن یک جزیره در آشپزخانه خود دارید، هنگام طراحی فضای آشپزخانه، قانون 1 متر را در نظر داشته باشید. به یاد داشته باشید، اگر فضای کافی برای یک جزیره ندارید، شبه جزیره می‌تواند جایگزین عالی باشد.

محبوب‌ترین چیدمان آشپزخانه چیست؟

محبوب‌ترین چیدمان آشپزخانه، چیدمان آشپزخانه جزیره‌ای است. خواه یک جزیره باشد یا آشپزخانه L  شکل یا هر ترکیب دیگری. چیدمان جزیره‌ای آشپزخانه می‌تواند بسیار کاربردی و همچنین فوق‌العاده به نظر برسد، که آنها را به محبوب‌ترین انتخاب تبدیل می‌کند.

 

چه مدل چیدمان آشپزخانه‌ای در آشپزخانه‌های کوچک رایج است؟

چیدمان آشپزخانه‌های تک دیواری یا گالی معمولاً محبوب‌ترین و کاربردی‌ترین برای آشپزخانه‌های کوچک هستند. با توجه به محدودیت‌های فضا، وجود جزیره به عنوان بخشی از چیدمان در یک آشپزخانه کوچک معمولاً دور از ذهن است. به همین ترتیب، چیدمان آشپزخانه L یا U شکل مستلزم استفاده از کابینت‌های گوشه‌ای است که ممکن است فضای کافی برای آن وجود نداشته باشد. کابینت‌های گوشه اغلب می‌توانند کمتر از اجرای کابینت‌ها به انتهای دیوار و استفاده از یک کابینت کشوی کاربردی‌تر در انتهای دیوار مفید باشند.

 

کاربردی‌ترین چیدمان آشپزخانه کدام مدل است؟

چیدمان آشپزخانه که بهترین کارایی را برای شما دارد. هر یک از این چیدمان‌های محبوب آشپزخانه می‌تواند کاربردی باشد، به همین دلیل محبوب هستند. وقت گذاشتن برای فکر کردن به آنچه در آشپزخانه نیاز دارید و نحوه کار شما، شما را به سمت تولید کاربردی‌ترین آشپزخانه سوق می‌دهد. کار با یک طراح داخلی نیز می‌تواند به شما کمک کند.

 

نتیجه نهایی:

هنگامی که پایه و اساس محکم بهترین چیدمان آشپزخانه را برای فضای خود دارید، تغییر رنگ یا سبک کابینت و میز کار خود بسیار آسان‌تر است.

 

 

افق توفیقی

افق توفیقی هستم. معمار و طراح داخلی فوق‌لیسانس معماری و مرمت بناهای تاریخی ۱۱ سال سابقه کار در زمینه طراحی داخلی و دکوراسیون پروژه‌های مسکونی، اداری و تجاری دارم و به مدت ۴ سال به‌صورت آنلاین در فضای مجازی آموزش دکوراسیون داخلی انجام میدم. البته اگر خیلی دقیق‌تر بخوام توضیح بدم از دوران بچگی توجهم همیشه به دکوراسیون و معماری‌های جذاب جلب می‌شده تا زمانی که توی این مسیر قرار گرفتم. به جز رشته ی معماری به هیچ رشته‌ای علاقه نشون ندادم.

مشاهده نظرات

پست های اخیر

آشنایی با سبک مدرن ارگانیک

مقدمه ای بر سبک مدرن ارگانیکسبک طراحی مدرن ارگانیک ترکیبی هماهنگ از مینیمالیسم، عناصر طبیعی…

5 روز قبل

آیا میدیمالیسم یک فلسفه تزئینی معتبر است؟

مقدمه ای بر میدیمالیسممیدیمالیسم به عنوان یک فلسفه طراحی قانع کننده ظاهر می‌شود که فضای…

2 هفته قبل

چند نکته در انتخاب مبلمان برای فضاهای کوچک

تزیین یک فضای کوچک چالش های منحصر به فردی را به همراه دارد، از انتخاب…

4 هفته قبل

طراحی آشپزخانه سفید طوسی لوکس

طراحی آشپزخانه مجلل همیشه یکی از ویژگی های بارز زندگی بوده است و ترکیب رنگ…

2 ماه قبل

گذاشتن این موارد در اتاق نشیمن ممنوع!

ایجاد یک محیط آرام در اتاق نشیمن، نه تنها برای جذابیت زیبایی شناختی، بلکه برای…

2 ماه قبل

10 قانون مهم در تزیین فضاهای کوچک

وقتی از تزیین فضاهای کوچک صحبت می شود، اول از همه، از استفاده از رنگ…

2 ماه قبل