مقالات

نحوه انتخاب پرده

انتخاب پرده‌ فقط یک خرید عملی برای خانه شما نیستند، آنها یک ابزار طراحی قدرتمند هستند که می‌توانند ظاهر و احساس یک فضا را به طور کامل تغییر دهند و به عنوان لایه تکمیلی عمل کنند که آن را کامل می‌کند. اگر اتاق نشیمن شما دارای چندین پنجره است که نقطه کانونی اتاق است، انتخاب نوع پرده مناسب می‌تواند بسیار دشوار باشد و ممکن است از خود بپرسید که طول پرده‌ها چقدر است؟ چقدر باید آویزان شوند؟ چه متریال و سبک‌هایی بهتر است؟ چه نوع سخت افزاری مورد نیاز است؟

همه اینها سؤالات مهمی هستند که باید از خود بپرسید و برای اینکه انتخاب پرده مناسب برای اتاق نشیمن و خانه شما به طور کلی آسان‌تر شود، ما راهنمای دقیقی ایجاد کرده‌ایم که همه اینها و موارد دیگر را پوشش می‌دهد.

ملاحظات در انتخاب پرده:

این احتمال وجود دارد که اتاق نشیمن شما بیشترین و پرکاربردترین فضای خانه شما باشد، بنابراین انتخاب پرده‌های مناسب، هم از نظر شکل و هم از نظر عملکرد، مهم است. برای شروع چند عامل را در نظر بگیرید، آیا پرده‌ها صرفاً تزئینی خواهند بود؟ آیا پنجره‌های زیادی دارید و می‌خواهید هزینه‌ها را پایین بیاورید یا پنجره بزرگی وجود دارد که نقطه کانونی فضا است و ارزش آن را دارد که با پرده‌های لوکس‌تری پر کنید؟ آیا می‌خواهید پنل‌های فیلتر نور فضا را روشن نگه دارد یا فیلم‌ در فضای نشیمن تماشا می‌کنید و پرده‌های تیره را ترجیح می‌دهید؟

پاسخ به این سؤالات عملی در مورد عملکرد پرده‌ها گزینه‌های شما را محدود می‌کند. اگر قرار است پرده‌ها فقط تزئینی باشند، پارچه روی میزان نوری که وارد می‌شود تأثیر نمی‌گذارد، بنابراین انتخاب شما کاملاً سبک است و فرقی نمی‌کند که با پارچه‌های مخملی سنگین یا کتانی طبیعی استفاده کنید. با این حال، هنگامی که نور و روشنایی مورد توجه است، انتخاب پارچه مناسب برای دستیابی به اثر مورد نظر ضروری است.

هنگامی که با اتاق نشیمن دارای چندین پنجره کار می‌کنید، ایجاد یک ظاهر یکپارچه کلیدی است و استفاده از پرده‌ها و میله‌های یکسان و آویزان کردن آنها در همان ارتفاع، دستیابی به آن را تضمین می‌کند.

پرده‌ها فقط به منظور تنظیم نور عمل نمی‌کنند، بلکه راهی عالی برای افزودن لایه‌ای از بافت، رنگ و طرح به اتاقی هستند که ناتمام به نظر می‌رسد، پنجره‌هایی را برجسته می‌کند که جزئیات معماری جالبی دارند و فضایی دنج و گرم‌تر ایجاد می‌کنند.

طول پرده را مشخص کنید:

یکی از فاکتورهای اصلی که در انتخاب پرده باید در نظر گرفت طول آن است. اگر آنها خیلی کوتاه باشند، به صورت بصری ارتفاع سقف را پایین می‌آورد. اگر خیلی بلند باشند، نامرتب به نظر می‌رسند. به همین دلیل است که اندازه گیری ارتفاع پنجره و سقف نقطه شروع خوبی است. هنگام انتخاب پرده، شما دو گزینه دارید. ساخت پنجره‌های سفارشی که گزینه‌ای زیبا و در عین حال بسیار گران قیمت است، یا خرید پرده‌های آماده که باقیمت‌های گسترده‌ای در دسترس هستند.

برای تعیین طول مورد نیاز، میله پرده خود را بالای پنجره قرار دهید و از بالای میله تا زمین اندازه بگیرید. اگر اندازه گیری یک اینچ یا بیشتر از طول پرده استاندارد است، میله را کمی تنظیم کنید.

حالا که طول پرده را می‌دانید، عرض پنجره را اندازه بگیرید، زیرا می‌خواهید بفهمید که آیا یک پانل پرده در هر طرف پنجره کافی است یا به دو تا در هر طرف نیاز دارید. یک پانل پرده استاندارد 54 اینچ عرض دارد و می‌خواهید حداقل یک پا در دو طرف پنجره اضافه کنید تا پرده‌ها بدون مسدود کردن نور زیاد پنجره را قاب کنند.

ارتفاع مناسب برای پرده

در مورد برخورد پرده‌ها روی زمین، سه سبک وجود دارد که می‌توانید انتخاب کنید:

 

1.     منطبق بر کف:

این به این معنی است که پرده‌ها درست روی زمین هستند. این رایج‌ترین روش برای آویزان کردن پرده‌های بلند است؛ زیرا تمیز و ظریف به نظر می‌رسد و باز و بسته کردن آنها را آسان می‌کند.

 

2.     شناور روی کف:

به پانل‌های پرده‌ای اشاره می‌کنند که یک اینچ رود زمین شناور هستند، به این معنی که به جای معلق ماندن در بالای زمین، باید یک اینچ به اندازه گیری طول پرده خود اضافه کنید. این ظاهر یک طراحی لوکس دارد، اما احساس خفگی یا خیلی رسمی ندارد.

3.     گودال

برای داشتن احساسی آرام‌تر، رمانتیک و نرم‌تر، با ظاهر گودال همراه باشید. چیزی که این به آن اشاره می‌کند این است که تا شش اینچ پارچه روی زمین قرار دارد و یک “گودال” ایجاد می‌کند. هنگامی که با پارچه‌های نازک‌تر و نرم‌تر استفاده می‌شود، یک گودال احساسی دنج ایجاد می‌کند، در حالی که استفاده از پرده‌های رنگی سفت‌تر و پررنگ‌تر حسی از درام و پیچیدگی به فضای شما می‌بخشد.

 

نکته:

هر چه پرده‌ها را بالاتر بیاویزید، سقف شما بلندتر دیده می‌شود و توهم اتاق بزرگ‌تری را ایجاد می‌کند. طول پرده با نوار اندازه گیری در کنار پنجره اندازه گیری می‌شود.

 

پارچه پرده:

پرده‌ها در انواع بسیار متنوعی از پارچه‌ها، از مخمل شاداب گرفته تا کتانی، موجود هستند.

 

هنگام انتخاب پارچه، دو فاکتور مهم را در نظر بگیرید:

ظاهری که می‌خواهید به آن برسید و هدف عملی که پرده‌ها باید در خدمت آن باشند. به‌عنوان‌مثال، اگر به دنبال پرده‌هایی هستید که نور روشن صبح را از بین ببرد یا به شما کمک کند تا فضا را برای یک شب تماشای فیلم تابستانی تاریک کنید، پرده‌ها معمولی گزینه مناسبی برای شما نیستند. در اینجا چیزی است که باید در نظر داشته باشید:

 

1.     پرده‌های تاریک کننده فضا:

اگر به دنبال پرده‌هایی هستید که نور صبحگاهی را از بین ببرد و به تنظیم دمای اتاق کمک کند، پارچه‌های مات سنگین‌تر مانند مخمل انتخاب خوبی هستند. برای از بین بردن کامل روشنایی پنجره‌ها، پرده‌های تیره با موادی پوشانده شده‌اند که از نور خورشید جلوگیری می‌کند و آنها را به یک انتخاب عالی تبدیل می‌کند.

 

2.     پرده‌های فیلتر نور:

برای پرده‌هایی که نور طبیعی زیادی وارد می‌کنند، پارچه‌های نازک‌تر و سبک‌تری مانند پنبه یا پارچه‌های شفاف از پلی استر را انتخاب کنید. برای پنجره‌های کوچک‌تر، پرده‌های توری نمونه خوبی از فیلتر کردن پنجره‌ها هستند.

 

نکته:

اگر نمی‌خواهید تمام نور را مسدود کنید، اما همچنین نمی‌خواهید پرتوهای روشن به داخل جریان پیدا کند، پرده‌های کتانی یک انتخاب عالی هستند. آنها ضخامت کافی برای جلوگیری از نور دارند، اما بافت بافتی دارند که اجازه ورود نور را می‌دهد. کتانی با رنگ روشن‌تر نور بیشتری را وارد می‌کند، در حالی که کتانی تیره‌تر نور بیشتری را مسدود می‌کند.

سخت افزارهای پرده را خوب انتخاب کنید:

اگر قبلاً این کار را نکرده‌اید، میله پرده خود را انتخاب کنید. این لزوماً فقط یک قطعه سخت افزاری کاربردی نیست، یک میله پرده می‌تواند یک لایه جذاب بصری اضافه کند و به زیباتر شدن پنجره‌های شما کمک کند. میله‌های پرده قابل افزایش هستند، به این معنی که می‌توانید طول آنها را تنظیم کنید. هنگام اندازه گیری طول میله‌ای که نیاز دارید، عرض پنجره خود را اندازه بگیرید و یک پا در دو طرف پنجره به آن اضافه کنید. با این کار فضای کافی برای آویزان شدن پانل‌های پرده فراهم می‌شود.

پرده‌ها در سبک‌های مختلفی مانند یک یا دوتایی وجود دارند، اگر می‌خواهید پانل‌های ضخیم‌تر را با لایه‌های شفاف و در طیف وسیعی از مواد قرار دهید. چوب، برنج، آهن و نیکل برس خورده تنها برخی از مواد محبوب برای انتخاب هستند. انتهای میله دو کلاهک در دو طرف میله هستند و به تعریف سبک میله کمک می‌کنند، آنها در اشکال آراسته و سنتی‌تر و همچنین طرح‌های مدرن شیک و کارآمد موجود هستند.

اگر پنجره‌های شما قبلاً دارای پنجره‌هایی مانند سایه‌های رومی یا پرده‌های چوبی بامبو هستند، دلیلی وجود ندارد که نتوانید پرده‌ها را نیز آویزان کنید. در واقع، عمق و بعد ایجاد می‌کند و از نظر بصری زیبایی بیشتری به آن اضافه می‌کند. برای داشتن ظاهری کلاسیک که سبک و روشن است، پرده‌های نخی یا کتان سفید را با پرده‌های چوبی جفت کنید. اگر می‌خواهید دو سبک از پنجره‌ها را لایه‌بندی کنید، باید آن را از نظر رنگ، طرح و بافت ساده نگه دارید تا از شلوغی بیش از حد پنجره‌ها و منحرف شدن حواس از هر چیز دیگری در اتاق جلوگیری کنید.

 

 

افق توفیقی

افق توفیقی هستم. معمار و طراح داخلی فوق‌لیسانس معماری و مرمت بناهای تاریخی ۱۱ سال سابقه کار در زمینه طراحی داخلی و دکوراسیون پروژه‌های مسکونی، اداری و تجاری دارم و به مدت ۴ سال به‌صورت آنلاین در فضای مجازی آموزش دکوراسیون داخلی انجام میدم. البته اگر خیلی دقیق‌تر بخوام توضیح بدم از دوران بچگی توجهم همیشه به دکوراسیون و معماری‌های جذاب جلب می‌شده تا زمانی که توی این مسیر قرار گرفتم. به جز رشته ی معماری به هیچ رشته‌ای علاقه نشون ندادم.

مشاهده نظرات

پست های اخیر

آشنایی با سبک مدرن ارگانیک

مقدمه ای بر سبک مدرن ارگانیکسبک طراحی مدرن ارگانیک ترکیبی هماهنگ از مینیمالیسم، عناصر طبیعی…

7 روز قبل

آیا میدیمالیسم یک فلسفه تزئینی معتبر است؟

مقدمه ای بر میدیمالیسممیدیمالیسم به عنوان یک فلسفه طراحی قانع کننده ظاهر می‌شود که فضای…

2 هفته قبل

چند نکته در انتخاب مبلمان برای فضاهای کوچک

تزیین یک فضای کوچک چالش های منحصر به فردی را به همراه دارد، از انتخاب…

1 ماه قبل

طراحی آشپزخانه سفید طوسی لوکس

طراحی آشپزخانه مجلل همیشه یکی از ویژگی های بارز زندگی بوده است و ترکیب رنگ…

2 ماه قبل

گذاشتن این موارد در اتاق نشیمن ممنوع!

ایجاد یک محیط آرام در اتاق نشیمن، نه تنها برای جذابیت زیبایی شناختی، بلکه برای…

2 ماه قبل

10 قانون مهم در تزیین فضاهای کوچک

وقتی از تزیین فضاهای کوچک صحبت می شود، اول از همه، از استفاده از رنگ…

2 ماه قبل