مقالات

10 اشتباه در دکوراسیون آشپزخانه که فضا را کوچکتر نشان می دهد

آشپزخانه درست مانند هر اتاق، می‌تواند قربانی اشتباهات دکور کاهش فضا شود. در اینجا آنچه را که نباید انجام دهید و آنچه را که باید انجام دهید، آمده است. اشتباه در دکوراسیون آشپزخانه زیاد است. به هر حال، دکور این فضای مرکزی در چند سال گذشته بازنگری عمده‌ای داشته است، به‌طوری‌که برندهای کاغذ دیواری، رنگ و پارچه همگی بازی خود را در ارائه محصولات ضد آب، قابل شست و شو و ضد بخار که می‌توانند در همه شرایط مقاوم باشند، تقویت کرده‌اند.

به آن ماجراجویی جدیدی را که همه ما نشان می‌دهیم اضافه کنید، نه تنها در انتخاب طرح‌های رنگی شجاع‌تر و لایه‌بندی کف آشپزخانه با فرش، و می‌توانید ببینید که چگونه این فضای زمانی کاملاً کاربردی می‌تواند به سرعت غرق در شلوغی بصری شود.

بنابراین، در حالی که ممکن است یک تابلوی ایده‌های آشپزخانه آماده ارائه داشته باشید، توجه داشته باشید که همه در فضای شما کارایی ندارند، به خصوص اگر آشپزخانه شما یک آشپزخانه کوچک است.  اینها بزرگ‌ترین دام‌هایی هستند که باید در آنها گرفتار شوید.

بزرگ‌تر نشان دادن یک آشپزخانه کوچک همیشه بهترین هدفی است که باید هنگام برنامه ریزی دکوراسیون داشته باشید. اگرچه این لیستی از اشتباهات تزئینی است که باعث می‌شود آشپزخانه‌ها با هر اندازه‌ای کوچک‌تر به نظر برسند. البته، اگر هدف شما گسترده است.

 

1.      عدم ایجاد یک ویژگی از یک نما:

 

اگر آشپزخانه شما یک آشپزخانه بلند و باریک است، ممکن است وسوسه شوید که هر سانتی متر از آن را با کابینت پر کنید. اما اگر می‌توانید، واقعاً ارزش آن را دارد که از آن طرح دور شوید، به خصوص اگر زیر یک پنجره، یک جایی، برای صرف غذا یا فقط نشستن باشد. نه تنها آشپزخانه شما را چندمنظوره‌تر می‌کند، بلکه آن را باز می‌کند و به شما منظره‌ای از حیاط می‌دهد.

هنگام طراحی آشپزخانه، ایجاد یک مکان عالی برای صرف غذا، نیازی به اشغال فضای زیادی ندارد. ایجاد یک ناهار خوری در اطراف یا درون پنجره‌های موجود یا جدید، آشپزخانه را از نظر بصری بزرگ و جادار نگه می‌دارد. پنجره‌ها، بر خلاف دیوارها، نور طبیعی را وارد خانه می‌کنند، اما از نظر بصری اتاق را گسترش می‌دهند، و چه کسی دوست ندارد شام را در فضای باز صرف کند، اما با خیال راحت در داخل خانه باشد؟

 

2.      قطع جریان بصری با الگوهای پررنگ:

 

ترفند بزرگ‌تر کردن هر فضایی، گسترش بصری مرزهای اتاق است. یکی از راه‌های انجام این کار این است که مطمئن شوید دیوارها از نظر بصری خیلی تأثیرگذار نیستند، و این می‌تواند به معنای استفاده نکردن از الگوهای پررنگ یا نامرتب باشد. با این حال، این به خودی خود می‌تواند منجر به ایجاد اتاقی شود که کمتر الهام بخش است. پس در عوض چه باید کرد؟ از الگو استفاده کنید، اما مطمئن شوید که پالت رنگ خاموش است.

بازی با الگو مستلزم این است که شما متفکر باشید تا فضا را با یک عنصر غرق نکنید. در این آشپزخانه، ما یک موتیف جسورانه انتخاب کردیم که با پالت رنگ خنثی آن نرم می‌شود. هر رنگ در طراحی آشپزخانه بزرگ‌تر نیز منعکس می‌شود و کاشی‌های بازیگوش را در مقابل یک عنصر فرمان دهنده، سایه‌ای معنادار می‌دانند. این کلید ترکیب الگو در هر فضایی است.

 

3.      نورپردازی با رنگ سرد بهترین انتخاب است:

 

تنظیم رنگ نور مناسب در هر اتاق برای موفقیت آن حیاتی است، و در حالی که آشپزخانه‌ها به نور روشن نیاز دارند، که به خودی خود می‌تواند فضا را بزرگ‌تر کند، به نظر ما، استفاده از این نور در محیط‌های خانگی اشتباه است. انتخاب بهتر؟ ایده‌های روشنایی آشپزخانه به خوبی برنامه‌ریزی‌شده که به رنگ لامپ گرم متکی هستند.

مراقب باشید نورهای گرم و سرد را با هم ترکیب نکنید؛ زیرا این کار اغلب باعث می‌شود که طراحی کلی به نظر نسنجیده و از هم گسیخته به نظر برسد. در حالی که در اینجا هیچ قانون محکمی وجود ندارد، رنگ‌های گرم‌تر برای ایجاد احساسی دنج و جذاب در فضای شما کار می‌کنند، در حالی که یک نور سرد به طور مؤثرتری محل کار شما را روشن می‌کند.

 

4.      فکر کنید که همه عناصر یک آشپزخانه کوچک نیز باید کوچک باشند:

 

در حالی که عناصر هر آشپزخانه‌ای نیاز به مقیاس بندی دارند تا با فضای اتاق مطابقت داشته باشند، تصور نکنید که این لزوماً باعث می‌شود آشپزخانه بزرگ‌تر به نظر برسد یا احساس شود. در برخی موارد، بسیاری از اقلام کوچک‌تر می‌توانند آشپزخانه را شلوغ‌تر و کوچک‌تر نشان دهند. بهتر است آنچه را که روی میزها نمایش داده می‌شود کاهش دهید و به جای آن از فضایی که در اختیار دارید حداکثر استفاده را ببرید.

وقتی ما در حال طراحی آشپزخانه‌ای کوچک‌تر هستیم، تمایل داریم که “کوچک” هم فکر کنیم  و این بدان معناست که قطعات بزرگ‌تر مانند سینک دوبل در نظر گرفته نمی‌شوند. اما در اینجا می‌توانید ببینید که چقدر خوب کار می‌کند، عرض میز بزرگ است، بنابراین هنوز فضای زیادی برای آماده‌سازی غذا و گیاهان وجود دارد، و سینک دوتایی به طرز هوشمندانه‌ای توهم فضا را ایجاد می‌کند.

 

5.      طراحی جزیره آشپزخانه با اندازه نامناسب برای فضای شما:

 

انتخاب جزیره آشپزخانه با اندازه مناسب حیاتی است: اگر خیلی بزرگ است و باعث می‌شود آشپزخانه شما شلوغ به نظر برسد. اگر خیلی کوچک است بد برنامه‌ریزی‌شده به نظر می‌رسد.

اشتباهی که اغلب می‌بینیم جزیره‌ای است که برای یک فضا بسیار کوچک است.

شما به حداقل فضای کاری 36 اینچی در اطراف یک جزیره نیاز دارید، اما ما دوست داریم حداقل 40-48 اینچ فضا برای گردش راحت در نظر بگیریم. با این اوصاف، با استفاده نکردن از تمام فضای اطراف جزیره و ساختن خود جزیره، خود را کوتاه نیاورید. حتی اگر یک قطعه قدیمی یا مبلمانی را انتخاب می‌کنید، مطمئن شوید که متناسب با بقیه آشپزخانه باشد.

این جزیره آشپزخانه برای صاحب خانه در نظر گرفته شده بود تا هر روز از آن به عنوان صبحانه استفاده کند، بنابراین ما فضای کافی را در سمت غذا خوردن و آماده سازی در نظر گرفتیم در حالی که به همان اندازه فضای پیاده روی را در اختیار داشتیم. این جزیره ممکن است در این فضا بسیار بزرگ به نظر برسد.

 

 

6.      فکر کردن به اینکه نمی‌توانید از کاغذ دیواری در آشپزخانه استفاده کنید:

 

محبوبیت کاغذ دیواری در آشپزخانه‌ها به لطف وسعت طرح‌های مناسب برای فضاهای مرطوب بیشتر شده است؛ بنابراین، بله، شما می‌توانید و باید از آن در آشپزخانه برای رنگ، طرح و علاقه بیشتر استفاده کنید. با این حال، من در مورد استفاده از الگوهای بسیار شلوغ، که می‌تواند در یک اتاق شلوغ، مانند آشپزخانه، طاقت‌فرسا باشد، احتیاط می‌کنم.

به جای آن، از رنگ‌های بسیار ظریف و خنثی استفاده کنید و به‌عنوان‌مثال، نسبت‌های آشپزخانه را با راه‌راه تقویت یا اصلاح کنید. تزئینات با راه‌راه به صورت عمودی می‌تواند باعث شود اتاق بلندتر به نظر برسد و در صورت استفاده افقی، عریض‌تر به نظر برسد. طراحی در این آشپزخانه ظریف است و در عین حال این طرح رنگی را کاملاً به هم متصل می‌کند بدون اینکه حواس را از کابینت سبز جنگلی و لهجه‌های مشکی پرت کند.

7.      یک اشتباه در دکوراسیون که زیاد استفاده می شود استفاده از رنگ‌های تیره برای کابینت بالایی:

 

مانند بسیاری از طراحی‌های داخلی، هنگام معرفی سایه‌های تیره‌تر، تعادل کلیدی است. و در حالی که کابینت آشپزخانه تیره می‌تواند در فضاهای بزرگ‌تر موفق باشد، قرار گرفتن آن در سطح چشم به ناچار باعث پیشرفت بصری آن می‌شود و در یک فضای متوسط یا کوچک‌تر، این امر می‌تواند منجر به ظاهری کوچک‌تر شود.

با حفظ رنگ تیره در پایین و رنگ‌های روشن در بالا، از نظر بصری سبک‌تر و سنگین‌تر به نظر می‌رسد که در فضاهای کوچک کمک می‌کند. این به روند داشتن کابینت آشپزخانه دو رنگ، با رنگ‌ها یا مواد روشن‌تر نسبت به کابینت‌های تیره‌تر در زیر کمک می‌کند.

 

8.      فشار دادن تمام کابینت‌ها به دیوارها:

 

بازسازی یک ملک قدیمی، باز کردن دو اتاق برای ایجاد یک فضای پلان باز، یا کار با چیدمان یک آپارتمان گاهی اوقات ممکن است شما را با ردپایی ناخوشایند یا در خطر پر کنید. با این حال، نباید تصور کنید که آشپزخانه شما نمی‌تواند موفقیت‌آمیز باشد: همه اینها در ظرافت فرایند طراحی آشپزخانه است.

در این آشپزخانه یک عنصر پلان باز با فضای نشیمن یک طرف دیوار شومینه و آشپزخانه در طرف دیگر وجود دارد. مسیریابی طولانی و باریک می‌تواند دشوار باشد، اما قرار گرفتن سینک ظرف‌شویی در داخل جزیره، با یک نوار صبحانه در سمت دیگر، به این معنی است که این فضای باریک می‌تواند عملکرد غذاخوری آشپزخانه را انجام دهد، که اگر کابینت به سادگی روی آن قرار نمی‌گرفت.

 

9.       کابینت‌های دیواری و قفسه‌های باز را نمی‌توان با هم ترکیب کرد:

کابینت جامد دیوار به دیوار کاربردی است؛ اما همیشه آشپزخانه را کوچک‌تر نشان می‌دهد. در عوض، قفسه‌های آشپزخانه اوپن با طراحی زیبا را به آن اضافه کنید و آن را بزرگ‌تر و جالب‌تر نشان دهید.

ایده داشتن انبارهای بسته آشپزخانه در حال تغییر است. ما در حال طراحی فضای باز بسیار بیشتری در آشپزخانه هستیم تا مشتری بتواند موارد بیشتری را به راحتی ببیند و به آن دسترسی داشته باشد. ظروف غذاخوری جذاب اکنون در قفسه‌های باز آویزان شده‌اند و این فرصت را برای تزئین بیشتر با رنگ فراهم می‌کند و همچنین وقتی به اتاق نگاه می‌کنید، بصری بسیار متنوع و جالب‌تری ارائه می‌دهد.

به روزهای قدیم فکر کنید که آشپزخانه‌ها واقعاً مکان‌هایی برای پختن سه بار در روز بودند: کابینت‌های مناسبی نبود، بنابراین اکنون می‌خواهیم همان حس آشپزخانه سر آشپز را با داشتن یک فضای متنوع‌تر نشان دهیم و احساس باز بودن.

 

10.  عدم در نظر گرفتن زیبایی شناسی کلی با لوازم جانبی:

 

یکی از مسائل رایج پس از سرمایه گذاری در تمام عناصر بزرگ‌تر آشپزخانه و صرف زمان و فکر برای ایجاد یکپارچگی آنها، این است که می‌توان جزئیات کوچک‌تر را نادیده گرفت. به‌عنوان‌مثال، اگر در حال بازسازی هستید، ممکن است لوازم جانبی و ظروف موجود شما مطابقت نداشته باشند و می‌توانند؛ مانند انگشت شست زخمی خود را برجسته کنند و درهم‌وبرهمی بصری به طرح اضافه کنند.

اشتباه این است که آشپزخانه خود را بیش از حد پر کنید. این باعث می‌شود که آن را تنگ، درهم و برهم به نظر برساند و انگار فضای منفی یا اتاق تنفسی وجود ندارد که حتی آشپزخانه‌های کوچک نیز به آن نیاز دارند.

اطمینان حاصل کنید که فضای ذخیره‌سازی شما تا حد امکان بزرگ است و هر چیزی را که ظاهر خوبی ندارد، زیاد مورد استفاده قرار نمی‌گیرد یا می‌تواند به‌جای نمایش داده شود، پنهان شود. سپس، مطمئن شوید که آنچه در نمایش است با تم دکوراسیون کلی یا داستان رنگ مطابقت دارد.

رنگ‌های زیادی که روی هم قرار می‌گیرند، هر فضایی را درهم، آشفته و ناگزیر کوچک‌تر می‌کنند. البته، شما می‌خواهید آشپزخانه‌تان کاربردی باشد، بنابراین اگر می‌خواهید همه لوازم و مواد ضروری‌تان را روی میزتان قرار دهید، بهتر است یک طرح آشپزخانه یک‌رنگ را انتخاب کنید که به آرام بودن فضا کمک می‌کند هر چند شلوغ باشد. سپس از تن‌های مختلف آن رنگ برای افزایش جذابیت بصری استفاده کنید.

 

هنگام تزئین آشپزخانه از چه چیزهایی باید اجتناب کنم؟

اشتباهات اصلی طراحی آشپزخانه برای جلوگیری از تمرکز در اطراف عناصر نصب شده به جای دکور: اطمینان از جریان صحیح حرکت، نادیده گرفتن نور، عدم توجه به نور. با این حال، هنگامی که صحبت از دکوراسیون به میان می‌آید، مهم است که اطمینان حاصل کنید که سطوح شما مناسب کار هستند. این به معنای پرداخت کاغذ دیواری و رنگ است که می‌تواند در برابر بخار و پاشش پاشیده شود، یراق آلات سبک که به راحتی از چربی و کثیفی پاک می‌شوند، و روکش‌های کابینت که به سرعت قدیمی نیستند و بادوام هستند.

افق توفیقی

افق توفیقی هستم. معمار و طراح داخلی فوق‌لیسانس معماری و مرمت بناهای تاریخی ۱۱ سال سابقه کار در زمینه طراحی داخلی و دکوراسیون پروژه‌های مسکونی، اداری و تجاری دارم و به مدت ۴ سال به‌صورت آنلاین در فضای مجازی آموزش دکوراسیون داخلی انجام میدم. البته اگر خیلی دقیق‌تر بخوام توضیح بدم از دوران بچگی توجهم همیشه به دکوراسیون و معماری‌های جذاب جلب می‌شده تا زمانی که توی این مسیر قرار گرفتم. به جز رشته ی معماری به هیچ رشته‌ای علاقه نشون ندادم.

مشاهده نظرات

پست های اخیر

آشنایی با سبک مدرن ارگانیک

مقدمه ای بر سبک مدرن ارگانیکسبک طراحی مدرن ارگانیک ترکیبی هماهنگ از مینیمالیسم، عناصر طبیعی…

1 هفته قبل

آیا میدیمالیسم یک فلسفه تزئینی معتبر است؟

مقدمه ای بر میدیمالیسممیدیمالیسم به عنوان یک فلسفه طراحی قانع کننده ظاهر می‌شود که فضای…

2 هفته قبل

چند نکته در انتخاب مبلمان برای فضاهای کوچک

تزیین یک فضای کوچک چالش های منحصر به فردی را به همراه دارد، از انتخاب…

1 ماه قبل

طراحی آشپزخانه سفید طوسی لوکس

طراحی آشپزخانه مجلل همیشه یکی از ویژگی های بارز زندگی بوده است و ترکیب رنگ…

2 ماه قبل

گذاشتن این موارد در اتاق نشیمن ممنوع!

ایجاد یک محیط آرام در اتاق نشیمن، نه تنها برای جذابیت زیبایی شناختی، بلکه برای…

2 ماه قبل

10 قانون مهم در تزیین فضاهای کوچک

وقتی از تزیین فضاهای کوچک صحبت می شود، اول از همه، از استفاده از رنگ…

2 ماه قبل