4 نکته کلیدی درباره طراحی دیوار پشت تلویزیون

هنگام طراحی دیوار پشت تلویزیون، چه مواردی باید مورد توجه قرار گیرد؟ طراحی دیوار پشت تلویزیون  اهمیت بخصوصی در طراحی فضای نشیمن دارد. در ادامه متن به تمامی نکاتی که باید در طراحی واجرای پروژه های مربوط به این دیوار مورد توجه قرار گیرد را با شما به اشتراک می گذاریم.

اهمیت تلویزیون در طراحی داخلی

تلویزیون از جمله وسیله هایی می باشد که در هر خانه یافت می شود و محل قرار گیری آن فضایی می باشد که بیشترین تمرکز و حضور افراد را دارد و با توجه به اینکه تلویزیون یکی از پراستفاده ترین دستگاه های الکتریکی در خانه می باشد، محل قرار گیری و جزئیات دکوراسیون فضای اطراف آن از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از مهم ترین قسمت هایی که در دکوراسیون این فضا باید مورد توجه قرار گیرد، دیوار پشت تلویزیون می باشد. دیوار اطراف تلویزیون به دلیل دکوراسیون ، رنگ ، نور پردازی و … می تواند در تجربه افراد در استفاده از تلویزیون تاثیر گذار باشد. در این مقاله تمامی مواردی که باید در طراحی دیوار پشت تلویزیون توجه کنید با همدیگر بررسی می کنیم.

ثابت کردن موقعیت

دیواری که تلویزیون در آن قرار دارد ، فضایی از خانه می باشد که بیشتر در معرض دیده شدن و تمرکز افراد می باشد. بنابراین ، طراحی که روی این دیوار انجام می شود باید از نظر مواد ، رنگ و نور در تعادل خاصی باشد.

دیوار پشت تلویزیون باید در دو مرحله طراحی شود ، در مرحله اول هنگامی که تلویزیون روشن می باشد و در مرحله دوم هنگامی که تلویزیون خاموش می باشد. اگر هنگام استفاده از تلویزیون ، طرح روی دیوار تلویزیون مورد توجه قرار گیرد ، مخاطب ممکن است تمرکز خود را از دست بدهد یا خستگی چشم غیر ضروری را تجربه کند.

وقتی تلویزیون خاموش است ، تصویر بزرگ صفحه سیاه تلویزیون نباید روی دیوار ها برجسته شود، بلکه باید با دکوراسیون ترکیب شود.
بیشتر بخوانید: طراحی داخلی نئوکلاسیک

روشنایی

تعادل روشنایی در اتاق نشیمن و پشت تلویزیون باید به قدری همگن تنظیم شود که فرد به جهت خاصی متمرکز نشود. با استفاده از  طراحی مناسب روشنایی باید دید راحتی برای مخاطب فراهم کرد و چشم تماشاگر را بی جهت خسته نکنیم. با نورپردازی مناسب ، وقتی تلویزیون تماشا نمی کنید می توانید دکوراسیون خود را بر روی دیوار برجسته تر کنید.

انتخاب مصالح و آیتم های مناسب برای ساخت و دکوراسیون دیوار پشت تلویزیون

سطوح بازتابنده استفاده شده بر روی دیواره پشت تلویزیون باید با توجه به مساحت دیوار و اندازه تلویزیون از یک نسبت مشخصی برخوردار باشد. سطوح بازتابنده ممکن است باعث دیده شدن بیشتر گرد و غبار ، دیده شدن کابل ها و انعکاس دیوار مقابل هنگام قرار گرفتن در پشت تلویزیون شود. اگر مواد و تراکم بافت ها و الگوها به خوبی تنظیم نشود، طراحی به یک روند بی انتها و طولانی مدت تبدیل خواهد شد.

یکی از آیتم های نامناسب برای دیوار تلویزیون استفاده از پوسترهای سه بعدی است ،چون باعث میشود تمرکز از روی تلویزیون برداشته شود.

به همین ترتیب ، طراحی دیوار پشت تلویزیون یکی از مهمترین موارد قابل توجه در استفاده از رنگ در کل فضای خانه می باشد، زیرا رنگهای روشن و براق هنگام تمرکز و خیره شدن طولانی مدت می توانند بر روحیه و رفتار فرد تأثیرگذار باشند.

تناسب اندازه ها

نه تنها دکوراسیون در دیوار ، بلکه اندازه تلویزیون نیز از مهمترین مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد. تلویزیون باید با توجه به اندازه اتاق و فاصله دید در ابعاد توصیه شده قرار گیرد و ارتفاع قرارگیری آن نیز بر اساس شرایط ارگونومیک باید تنظیم شود. به همین ترتیب ، نسبت عناصر موجود در دیوار پشت تلویزیون با یکدیگر با توجه به مواد ، رنگ و بافت استفاده شده باید در هماهنگی کاملی باشند. برای به دست آوردن فاصله مناسب تلویزیون تا مبلمان میتوان از این فرمول استفاده کرد که البته در همه جا قابل استفاده نیست و کاملا تقریبی است ،برای به دست اوردن این فاصله ی تقریبی ،ابعاد تلویزیون (مثلا ۴۰ اینچ را در عدد ۳ ضرب میکنیم که حاصل آن ۱۲۰ اینچ است  یعنی چیزی معادل با ۳۰۰ سانتی متر ،پس فاصله تلوزیون ۴۰ اینچی تا کاناپه حدودا باید ۳ متر مربع باشد )

نتیجه گیری

در طراحی دیوار پشت تلویزیون باید به تاثیرات روحی و روانی ، دکوراسیون بر افراد توجه شود. استفاده از رنگ های به شدت براق می تواند باعث خستگی زود بیننده شود. در طراحی باید هارمونی نور پردازی اتاق و فضای اطراف تلویزیون با یکدیگر هماهنگ باشند تا باعث خستگی چشم و عدم تمرکز نشود. امیدوارم که از مطالعه این مقاله استفاده کرده باشید و اگر نظر و پیشنهاد خاصی در این ارتباط دارید با ما به اشتراک بگذارید.

 

منبع

 

مدیریت

افق توفیقی هستم. معمار و طراح داخلی فوق لیسانس معماری و مرمت بناهای تاریخی 11 سال سابقه کار در زمینه طراحی داخلی و دکوراسیون پروژه های مسکونی ،اداری و تجاری دارم و به مدت ۴ سال به صورت آنلاین در فضای مجازی آموزش دکوراسیون داخلی انجام میدم. البته اگر خیلی دقیق تر بخوام توضیح بدم از دوران بچگی توجه ام همیشه به دکوراسیون و معماری های جذاب جلب میشده تا زمانی که توی این مسیر قرار گرفتم. به جز رشته ی معماری به هیچ رشته ای علاقه نشون ندادم.

مشاهده نظرات

پست های اخیر

آشنایی با سبک مدرن ارگانیک

مقدمه ای بر سبک مدرن ارگانیکسبک طراحی مدرن ارگانیک ترکیبی هماهنگ از مینیمالیسم، عناصر طبیعی…

1 روز قبل

آیا میدیمالیسم یک فلسفه تزئینی معتبر است؟

مقدمه ای بر میدیمالیسممیدیمالیسم به عنوان یک فلسفه طراحی قانع کننده ظاهر می‌شود که فضای…

1 هفته قبل

چند نکته در انتخاب مبلمان برای فضاهای کوچک

تزیین یک فضای کوچک چالش های منحصر به فردی را به همراه دارد، از انتخاب…

4 هفته قبل

طراحی آشپزخانه سفید طوسی لوکس

طراحی آشپزخانه مجلل همیشه یکی از ویژگی های بارز زندگی بوده است و ترکیب رنگ…

1 ماه قبل

گذاشتن این موارد در اتاق نشیمن ممنوع!

ایجاد یک محیط آرام در اتاق نشیمن، نه تنها برای جذابیت زیبایی شناختی، بلکه برای…

1 ماه قبل

10 قانون مهم در تزیین فضاهای کوچک

وقتی از تزیین فضاهای کوچک صحبت می شود، اول از همه، از استفاده از رنگ…

2 ماه قبل